Sidor

26 februari 2009

Vilket är konstverket? Vem är konstnären?


Foto: Ingvar Karmhed, SvD

Sitter och går igenom den dyra pappersinsamlingen i form av olästa DN från veckor tillbaka.
Läser om Konstfackstudenternas intressanta arbeten.
Eller inte.

Graffitifilmen hade dragit in 150 000:- förra fredagen, enligt DN.
Hälften går till graffitimålaren NUG och hälften till galleristen.
SL - eller snarare skattebetalarna - betalar saneringen.
Men nu kommer det intressanta.
Galleristen säger att konstverket är filmen, inte handlingen.
Det kan jag hålla med om.
Konstnären är alltså filmaren!
Plötsligt kommer allt i ett nytt läge.
Filmaren är den som borde få pengarna!
Har någon hört något om vem filmaren är?

Jag måste gräva vidare i mina olästa tidningshögar och se om det står något mer om detta.
Helt klart är i alla fall, att jag inte kommer rekommendera dottern att välja just Konstfack till hösten...

Vilket är konstverket? Vem är konstnären? Vad säger du?



5 kommentarer:

Kristina sa...

Nä det e inte så vackert med vitt fläsk =) Jag ska bli brun å grann när jag är i väg...
Kramar

Artista sa...

Jag hör också till dem som har svårt att förstå det där och blir riktigt provocerad. Om konsten tänker jag att den gärna får hålla sig i gränslandet, gärna provocera, men inte gå över gränsen som här. Anarki heter det med ett annat ord.

Sen tycker jag det vore synd om inte din dotter väljer att söka in på Konstfack. Det har kommit många bra konstnärer därifrån också. Och hon kan gott få föregå som ett sånt exempel!

vårsolskramar!

Anonym sa...

Är du på chokladfestivalen och tjuväter månntro???

♥ cloudberrie ♥ sa...

TACK snälla Annie för den roliga överraskningen, jag är så GLAD & tacksam att vinna ditt vackra halsband!

GRATTIS på namnsdagen!

KRAM från Eva cloudberrie

ps Mailar dig d.s

Nastasia sa...

Hmmm...svår fråga det där, kan jag få se konstverket först, innan jag gissar?..va??? HAR jag det??? När då???...aha...på såååå sätt.
Ok - inget i min smak. Men filmaren borde ju få nå´n krona den stackarn också. ;o)

Kram på Dig Gryyyyn! ♥