Sidor

17 september 2012

Blue Monday och Måndagstema - mjuk


Twenty years ago or more, I crocheted all these blue/grey squares and then put them aside. Every now and then I have reminded me about them, without having the time needed to finish my work.

At the moment I show my glass art in a gallery and I realized that my old squares were a perfect thing to bring! To read a book or use a computer/mobile doesn't look welcoming to visitors, but handicraft of all kinds is fine. And the blanket keeps my legs warm when I have the front door open.

Today all squares are sewn together and I working with the fringe around the blanket! I am VERY content!



För tjugo år sedan eller mer, virkade jag alla dessa mormorsrutor som sedan blivit liggande i källaren. Då och då har jag plockat fram dem och påmint mig om att jag borde sy ihop dem, men sedan lagt undan dem igen.

Just nu ställer jag ut min glaskonst i ett galleri och insåg att mina rutor var en perfekt sysselsättning! Att sitta och läsa bok eller knappa på dator/mobil ser inte så trevligt ut för besökare, men att handarbeta är helt okej. Dessutom värmer den blivande filten mina ben när dörren ut står öppen.

Och tänk - nu är alla rutor ihopsydda och jag håller på att virka kanten runt om! Jag är SÅ nöjd!

23 kommentarer:

Anonym sa...

Å va fint,,jag har också mormors rutor som ligger..
Mia

Öbon sa...

Så fin den blir! Har en påbörjad mormorsrutepläd, nu blir jag inspirerad att fortsätta med den. :-)

Mandelhjärta sa...

Härligt pläd som säkert är mjukt och skönt! :)

Lenes blogg sa...

Kjempe fint pledd. Synes mormor ruter er så flott :)

Toril sa...

Kjempefint pledd, og nydelige farger! Mykheten er å ta og føle på!:)

Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke!:)

Diana Taylor sa...

A beautiful blanket, and I love the winter colours. Lovely!

SmilingSally sa...

Thanks for sharing your beautiful blues. I love chocolate brown mixed with blues.

Happy Blue Monday, Anni.

Johanna sa...

Tack å mycket!

Bra bild till temat mjuk! :)

Luna Miranda sa...

amazing work! i tried crochet more than a decade for me but it wasn't for me.:p

Ezter sa...

Vad bra, då förenar du nytta med nöje :)

Mona sa...

Vad fint det blev. Oj vad jag har virkat mycket i mina dar, men aldrig mormorsrutor. Det är aldrig för sent.

Annemor sa...

Flott og mykt teppe av mormorruter.
Ha en god kveld.
Mormor

http://www.starbear.no/mormor/2012/09/16/mandagstema-atte/

ormbunke sa...

Jag hoppas att såna handarbeten aldrig blir glömt. Det är 29 år sedan jag virkade såna rutor till ett babytäcke till vårt första barnbarn.Då i pastellfärger. Lycka till med din utställning.Ha de gott.

KajsaLisa sa...

Nu funkar det, kom direkt in. Det påminner mig om ett kuddöverdrag, är nog dags att lägga sig :)

Leena sa...

Perfekt! Och vackert blev det. Tänk att det har blivit så inne med dessa rutor igen ... och nu blev jag påmind om att jag har en kofta med framsidan gjord av rutor (köpekofta tyvärr). Den ska jag plocka fram!

FM sa...

It's beautiful!

My blues are here and here.

Pockethexan sa...

Åh vad det var härligt att få träffas igen du, jag, Razzy och hela din vackra konstskatt!

Det är något speciellt att få sitta i din härliga butik i Gamla stan och trolla med de små vassa glasbitarna som efter tiden i ugnen förvandlas till, förhoppningsvis, vackra o lena
glaskonstverk som kommer a glädja många!
Tack söta Anni för att du stod ut med mig när jag drog över tiden bara för att jag skulle få göra min ängel som kanske blir en tomte med mustasch istället eller så förvandlas den till en uggla.
Det är underbart med glasfusing!

Vilken tur att jag även fick se din vackra mormorspläd, för du har verkligen ögon för färger!

Kramis från en Pockethexa som verkligen kan rekomendera Annis fusings kurser, det ger en inre frid att få pyssla med glaset tillsammans med henne o vännerna som är med + allt gott man blir bjuden på!
TACK igen, du e bäst!!!

Pockethexan sa...

...men jag glömde hälsa på Ulrica, var satt hon? Jag kanske såg henne ändå?

Kramis igen!
<;-p

Rantamor sa...

Tack snälla du för dina grattisar på min födelsedag...
Så kul att du har en utställning på din finfina glaskonst...
och du vilka snygga mormorsrutor du ha virkat...
min mor...Rantis mormor virkade sådana och det blev en fin filt i gungstolen...

Tjingelingen snälla du...

Chubskulit Rose sa...

Beautifully captured.

Catching up with Blue Monday.
It would be great if you can comment on My BLUE as well. Thanks!

Gudrun sa...

Härligt! Bra jobbat!
Lycka till på utställningen.

Kram kram

bokhyllan sa...

Så fin och gosig... :)

Huldra sa...

Så lekkert det ble! Moro når man finner frem sånne uferdige saker som endelig får liv. :)