Sidor

26 oktober 2017

En unik titt i en trädgård som står inför förändring


Blommig fredags tema är förändring denna vecka. Jag ber att få presentera en trädgård som kanske står inför förändring nu när huset är sålt och en barnfamilj flyttar in.



Här bodde ett par under många år. Mannen gick bort först och kvinnan för något år sedan.



Vi var många som beundrade trädgården från gatan, men få som fick komma innanför staketet.



Kvinnan var alltid ute i sin trädgård och ordnade. Hon var glad och pratsam, men släppte inte ens in de närmaste grannarna. Det pratades enbart över staketet.



Att hon älskade formklippt buxbom förstår ni av bilderna. Jag som bara gått förbi på gatan förstod det också. Imponerades över alla klot.



Inte hade jag en aning om hur många klot som inte syntes från gatan!



All buxbom är uppdragen som sticklingar från en och samma buske!



Mellan alla klot slingrar sig smala stenlagda gångar.



När jag fick möjlighet att dokumentera trädgården i maj, fanns det en hel del som blommade också. Jag vet inte vad den gula är för växt.



Resterna av en liten damm, antar jag.



Den enda plana ytan har varit en grönsaksland. Här fanns spår av ordnad odling där ogräset nu fick härja fritt. En månad senare var landet helt överväxt.



Klätterhortensian klädde balkongen.



En stenlagd uteplats omgiven av - just det - buxbomsklot.



Runt fruktträden var olika narcisser planterade.



Ännu flera smala gångar och ännu flera stora klot.



Ett stort bestånd av kejsarkrona bakom en praktfull sten. Framför stenen är en rejäl bit av berghällen framtagen och nedanför den blommade en vacker matta av lila marktäckare.



Jag är så tacksam över att jag fick gå runt i trädgården helt i ensamhet. Fick känna förra ägarens omsorg om sin älskade trädgård.

När vi hade Öppna trädgårdar i min del av världen hade grannen fått lov av mäklaren och nya ägaren att visa denna unika trädgård. Det blev kö. Grannen hade aldrig kunnat ana att intresset var så stort! Alla som ville fick en stickling från ett buxbomsklot.

Vi är många som undrar om och hur trädgården kommer att förändras.

13 kommentarer:

Marit sa...

Det var jo en spennende historie om en hage, og også litt trist. Synd at den tidligere eieren ikke ville ha besøk i hagen. Tenk så hyggelig hun kunne hatt det med hageintresserte på besøk. Fint at du fikk dokumentere hagen. Den er virkelig fin!

God helg!

BP sa...

Ja du, gillar man att påta i trädgården, använda sekatören och har trädgårdsarbete som hobby har man ju kommit till paradiset såklart. Tycker man inte om allt detta är stället mindre åtråvärt om man säger så. Huset däremot är helt fantastiskt. Annorlunda!

Men kul att ni som var så nyfikna äntligen fick komma in i trädgården och kolla runt där!

Mias Mix sa...

Oj så många klot överallt. Inte riktigt min stil på en trädgård, men vilket jobb de lagt ner. Och det kommer säkerligen bli förändringar när nya familjen flyttar in.
Sv: Ja när vi var hos dig åt vi dåligt. Kan bara prata för mig själv och jag hade en klänning att komma i till bröllopet, utan alltför putande mage :) Nu har jag haft en period då jag ätit alldeles för mycket sött och godis. Måste ta tag i det... Det var min tallrik med två ostpajbitar, men jag hade en till tallrik... med sötsaker!

Anette i Torsåker sa...

Vilken tur för oss att du fått komma in och fotografera. Även att många fått se härligheten. En familj har andra förväntningar och behov av trädgården och det blir nog bra det med, för att förverkliga deras drömmar måste säkert trädgården förändras radikalt.
Trevlig helg!
/Anette

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilken fin trädgård, hoppas de nya ägarna kommer att sköta om den.
Trevlig helg /Marika

Anonym sa...

Var sak har sin tid, så också en trädgård. Det enda jag har svårt för är när nya ägare går fram med motorsåg och kapar alla träd som finns.
Häftigt med alla klot och så bra att nya ägarna lät alla komma in och se trädgården.
Kram Kristina

Min Lilla Kokvrå sa...

Wow, vilken buxbomsträdgård. Häftigt med alla klot, gångar och stenblock.
Jag kan bara föreställa mig hur det luktar.
Buxbom är nämligen en lukt jag förknippar med kyrkogård.
Häftig trädgård hur som helst. Och kul att ni fick besöka den.

Ha det gott!
Birgitta

Luna Ek sa...

Åh, vad jag gillar att läsa om sådana trädgårdar. Hoppas den nye ägaren har förstånd på att vårda om inte allt men ändå behålla känslan i trädgården. Tyvärr är dessa trädgårdar svårsålda vet jag då svärdottern är fastighetsmäklare. En av dessa drömträdgårdar i vår trakt som fått pris för Sveriges finaste såldes till sist för en spottstyver för att det var för mycket att sköta. Och när jag frågade hur det hade blivit sades att trädgården var helt kapad och igenlagd nu. Snyft!
Allt gott Luna

mossfolk sa...

Men wow vilken trädgård! Så roligt att ha fått komma in och kika. Spännande förstås att se vad som blir av den. Jag som tycker att vår lilla trädgård är ett (roligt) evighetsprojekt kan just bara tänka mig hur mycket tid det tar att sköta den där...

Anonym sa...

Det kan man undra... En önskan är väl att de inte skyndar för fort. Men en god indikator är väl ändå att de lät öppna trädgården för besökare. Fanns många fina blickfång men gångarna var för smala som numera gör de bredare. Det är så himla jobbigt att komma fram med skottkärra och annat annars :)

Ha det gott! Carina

Villrose sa...

Spennende hus og hage! Alle disse kulene er jo ikke til å tro.
God helg!

Olga T sa...

Så spännande att få komma in och titta i trädgården. Jag förstår din undran inför trädgårdens framtid!

Eva Trillian sa...

Det är vackert med ompysslade trädgårdar som inte är helt rätvinkliga! Så fint de hade det i all "hemlighet"!