Sidor

15 oktober 2017

Mästaren och hennes tafatta lärlingar - att lära sig luffarslöjd


En så här mäktig uggla kan man skapa av "lite" ståltråd, desto mer teknik och ännu mera fantasi. Den mötte oss i hallen där vi var på kurs hos Vaivots Trådkonst och Luffarslöjd i lördags!



På samma byrå satt en upplyst sjöjungfru med uppdragna ben - eller stjärt. (Uppdragen stjärt? Hm.)



Inne i arbetsrummet/ateljén var hyllor och väggar fyllda av alster i alla storlekar. Vi förundrades och fascinerades en stund, men sedan skulle vi själva sätta igång och skapa.



Verktyg och choklad var framdukat på bordet och vi fick alla en kasse med ståltrådar, en kraftigare stomtråd och en tunn att vira med.



Först fick vi lära oss att skapa en skål/ljuslykta på fot. Sex jämnlånga bitar stomtråd snoddes med den tunnare tråden, sedan var det bara att vira. Att försöka spänna och sträcka så att tråden blev rak.



Jag upptäckte att jag tappat en stomtråd på golvet, så min skapelse fick bara fem "ben", vilket gjorde det svårare att fördela mellanrummen jämnt. Tackolov fanns det färgad tråd som jag kunde trösta mig med. Och pärlor.



De som fått med alla sex stomtrådar fick fin fördelning på mellanrummen och med hårda nypor och rätt teknik ser den virade tråden riktigt rak ut!



Upptill och nertill avslutades den hårdare stomtråden med snurredutter som väl kanske inte blev så runda som man skulle önska. Med lite träning blir de nog bättre ...

Ja, här på bilden ser ni då min vimsiga till vänster och väninnans prydliga till höger. Syns det att jag gillar Tim Burton? Jag kan väl skylla på det.



Vi bjöds på mustig vegetarisk soppa och två olika bärpajer. Överallt såg vi trådalster.



Som lucian mitt på bordet, med krona och allt. 



På ett litet bord stod en tomte under en lampa.

Efter soppan lärde vi oss hur man gör en skål utan fot, med korslagda stompinnar. Jag fortsatte att jobba med blå tråd och pärlor. 



Kan ni fatta att Anne som håller i kurserna, själv lärde sig tekniken för bara fem år sedan?



Hennes fantasi har inga gränser.



Förmågan att visualisera och konstruera är det då inget fel på heller. Den här skulle jag vilja ha på väggen!



I motljuset syns det inte att påfågeln har olika färger på stjärten.



En vävd bonad med en korp. Ja, den skulle jag också vilja ha.



På kanten av en skål hade stomtrådarna förvandlats till drak- (eller orm-) huvuden.



En liten fågel vid sitt bo på en gren på en stam på en vägg i en ateljé i ett hus i Upplands Väsby.




Här är våra alster, inte helt klara än. Vad tror ni - fixar vi skapelser som Annes om fem år? Nej, det tror inte jag heller, men en och annan potatissticka ska väl gå att vrida till?

10 kommentarer:

BP sa...

Korgarna och spindelnätet gillade jag bäst. Djurhuvudena som satt på väggarna - nej usch. Lika illa som uppstoppade djur eller jultomtar, för att inte tala om att de samlar damm såklart.
Bilden med alla tänger bredvid minikorgarna och godis var riktigt cool! En kulturkrock på något sätt;-)

Susanne sa...

Många fina alster och vad kul att gå på kurs och lära sig något nytt. Jag tycker hennes skapelser var riktigt fina och imponerande :) Men jag måste säga att ditt konstverk var riktigt fint och lite extra fint var det med den blå tråden. :)

Marit sa...

Utrolig hvor mye flott som kan lages ut av ståltråd! Jeg ble veldig imponert over dyrehodene. Spesielt elgen var veldig fin. Det kan da hende at du også lager sånne om 5 år? :)

Ha en fin dag!

Susie på Stjärnarve... sa...

Jättebra blev det! Och det är klart att du skulle använda blå tråd!! *fniss* Jag tyckte räven och geten var ursnygga, skulle gärna kunna göra sådant själv - men jag vet att jag inte grejar det. Har försökt.....
För ett antal år sen fanns det i foajen till vårt pyttelilla restaurang & shoppingställe Systemet (det hade legat ett system i lokarlerna) på stora torget i Visby en stort sto med ett föl inuti sig som hängde från taket.
Jag blev helt galen i den, den var ursnygg - men priset var "lite högt" om man säger så, alltså var det bara att fortsätta att drömma!
KRAM
Susie

Eva Trillian sa...

Vilka konstverk. Där kan man snacka om att ha en fallenhet för det detta - om hon bara hållt på i 5 år och lyckas med sådana konstverk! Den där räven!
Gillar din skål :) blå!

Mias Mix sa...

Så roligt! Många av hennes alster är riktigt fina! Och din skål blev ju toppen för att vara första gången. Såklart den blev blå! Och nu kan jag ju boka in en kurs hos dig om 5 år för att lära mig detta :) Kram

Maribel sa...

Hej Anni!
Jag tycker ni lyckades bra, för att vara första försöket.
Många fina saker på hyllan, gillar speciellt julgranen och tuppen.
Ha det bra /Marika

Rost och rädisor sa...

Wow! Hon har verkligen tagit trådkonsten till högre höjder. Måste varit jättekul att få testa på. Den där stomtråden är det nog svårt att bli kompis med... Roligt att se.
Ha det gott
/Anette

Anita sa...

Men oj så häftigt! Vilka skapelser hon gjort. Gillar ugglan och den lysande sjöjungfrun. Otroligt att hon bara hållit på i fem år. Och era var ju riktigt bra för att vara första försöket. Jag gillar din blå, med pärlorna. Vad gör det att den bara har fem ben. Det verkar varit en mysig och inspirerande dag.

j sa...

Wow, jisses vilka grejer! Otroligt imponerande.
Är säker på att du också skulle kunna åstadkomma häpnadsväckande alster om du gick in för det.