Sidor

27 november 2017

En julmarknadshelg före advent


På Riddersviks gård i Hässelby utanför Stockholm är det traditionsenlig julmarknad helgen före advent. Så också den helg som gick.



På gårdsplanen vid flygelbyggnaderna stod flera stora stånd med främst livsmedel som förstås bör stå i lämplig temperatur.




I två små stånd serverades ätfärdig mat som inte skulle tas med hem.



På logen och i torpet, liksom i flygelbyggnaderna, fanns hantverkare av olika slag.



 Alla hus hade informationsskyltar som berättade vad som fanns i husen.



Från Storhuset ser man ut över Mälaren, stockholmarnas dricksvatten.

 

Caféet var öppet och jag förundrades över hur fint här var. Jag har aldrig varit inne i huset förut!



När jag kom på lördagsmorgonen höll man på att duka fram läckra mackor och bakverk. Då kändes min medhavda dubbla ostmacka lite ynklig.



I den här miljön skulle jag gärna sitta och fika!



Överallt i huset hängde röda julkulor och olika udda former på stora pepparkakor.



På ett gigantiskt bord stod mängder, säger mängder av fina pepparkakshus, de flesta såldes redan på lördagen!



Här fanns fina mönstrade grytlappar,



självklart tomtar i olika skepnader



och keramik, både julig och ojulig.



Jag köpte mig en liten ängel. Blå såklart!



Var positivt överraskad av hur fint rummet var där jag skulle stå med mitt glas. Bordet var litet, men räckte för det jag hade med mig.



Så småningom kom de som skulle stå i samma rum, då var jag i stort sett klar med min skyltning.



Jag var nöjd med mitt bord, men försäljningen kunde gått bättre. Tyvärr stod en annan kvinna som sålde glassmycken i samma rum. Jag hade fått veta att jag inte fick ha med mig smycken eftersom det redan fanns så många som hade det vilket var helt okej för mig. Men att jag skulle dela rum med en pensionär som pysslar lite med glas och sedan stoppar pengarna i egen ficka när jag betalar moms och allt som hör ett företag till, det är inget vidare.

Flera undrade om det var jag som har glaskonst i närbelägna Kyrkhamn, vilket jag ju inte har. Lika många tittade på mig och sa att "Jag har varit i din trädgård!" - det var kul! Roligt var det också att flera av mina vänner kom och att jag kunde dela ut information om att jag håller kurser, så marknadsföringen var lyckad.

Idag står tandläkaren och Live på bio på schemat, efter att jag packat upp och packat om inför nästa marknad. Vila får jag göra en annan dag.

6 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Så vackert ställe ,synd som du säger att ha samma sort så nära och det där med pensionärer som säljer överallt ,det är samma sak här . Kramen ,Nette

BP sa...

Här var vi aningen synkade idag. Roligt att du också berättar om en julmarknad alltså, fast din hade nog inte så mycket gemensamt med den jag var på.
Har varit i Kyrkhamn, där det fanns eller kanske fortfarande finns en hantverkarby, där bland annat Eva Rittsel höll/håller hus. Skulle vilja säga att hon är en slags konkurrent till dig. http://www.rittsel.se/. (Hennes hemsida är gräslig, men hennes glaskonst är mycket bra.)Så det är säkert därför besökarna trodde att det var du som håller hus där.
Jätteskoj att alla känner igen din trädgård!!!

Vad gäller pensionären som också sålde glas så förstår jag din reaktion. För du kan ju inte konkurrera med hennes priser. Nu har jag ju också ställt ut förut, innan jag blev panschis alltså och redovisade inte försäljningen från utställningar. Personligen tycker jag att du på just marknader borde göra samma sak.

Förut var det till och med lagligt (utställningar/marknader) om totalinkomsten var under 30 000 kronor. Har ingen aning om så fortfarande är fallet.

Paula i pörtet sa...

Jag förstår att det känns kymigt, minns en knalle på en marknad en gång som i en intervju sa : Det här med moms, jag är inte med i det...! det säger ju det mesta. Men ditt samvete är rent, även om vi alla önskar vi kunde konkurrera på lika villkor. När tror du det ska ske...
Jag är ljud- och julallergiker, så här finns tomtar endast på loftet, året om. Undviker alla marknader och jippon i juletid, men, med ett undantag, blir jag bjuden på julbord så tackar jag ja utan att skämmas, så konsekvent är jag! Ja numera när jag inte har något julbord här hemma så är det ändå ganska mysigt att få ta för sig...

Maribel sa...

Hej Anni!
Vi har Julmarknad nu till helgen, brukar vara fint med fika i en gammal prästgård. Är ute efter kransar till dörrarna, brukar ha för avsikt att göra egna, men hur det nu är så blir det inte av. Hoppas få tag på honung och något bakverk för att stödja någon skolklass.
Tyckte det var konstigt att du inte fick ta med smycken, det måste ändå vara kunderna som avgör av vem och vad de vill handla.
Ha det bra /Marika

Violen sa...

Mysigt med alla bilder från julmarknaden! Jag har inte riktigt fattat att det snart är jul!

Eva Trillian sa...

Det är så m ånga marknader nu att man får välja vilka man vill ta sig tid med - och vi brukar försöka välja de med kvalitetshantverk och momsbetalande försäljare. Det är inte alltid lätt då det blandas väldigt på de flesta marknader. Förstår din reaktion.