Sidor

21 november 2017

EFIT - en snöig novembertisdag


Novembers andra EFIT - Ett Foto I Timmen är här.
Häng med mig på min dag eller besök de andra som fotograferar just idag.


6.45
Tänder ljus på verandan och vid Lillhunkens frukostbord.
Det snöar.



7.45
Bestämmer mig för att byta till vintergardiner i köket.
Bort med min broderade kappa!



8.00
Upp med rutiga längder och dito kappa.



9.15
Hör en duns i korsningen och ser att en bil har sammanstött med bussen.
Notera stopplikten, även om jag inte vet från vilket håll bilen kom.
Busschaufför och bilförare är ute och rekognoserar.



10.00
Under sommaren har vi knappt sett koltrastarna,
men så fort kylan och snön kom dök de upp.
Russin och äpplen kastas ut.



11.00
Sopar mig ut till postlåda och ateljé.



12.00
Jobbar i ateljén.
Glasugnen är 345 grader och på väg att svalna.
Det är varmt och gott här inne.



13.00
I helgen ska jag stå på en julmarknad där jag inte varit förut.
Jag får inte ha med mina smycken,
så jag har gjort massor av olika hängen istället.



14.00
Är på väg till mitt lilla centrum.
På toppen av backen har sandbilen svängt av,
men det är i backen framför mig som jag så ofta halkat!



15.00
Efter att ha terroriserat Janne på Tapetrummet ett bra tag
bestämmer jag mig för en Stig Lindberg-tapet.
Tre rullar kommer redan imorgon!



16.00
Lillhunken har kommit från skolan,
han går direkt och skottar hos grannen.
Sedan blir det fika.



17.00
Diskmaskinen, dammsugaren, toalettskurningen.
Bordsdukningen.

 

18.00
Förbereder för tjejmiddagen,
fem mammor (fast idag blev vi bara fyra)
som träffades på BVC för 24 år sedan.



19.00
Gästerna har kommit.
Bubbel och tilltugg.



20.00
En av tjejerna står för förrätten.
En liten portionsomelett med ost i, serverad med löjrom mm. 
Supergod!



21.00
Vi ska äta fondue men när jag fyllt tallriken med tillbehören
finns ingen plats för köttet.



21.45
Vi doppar och pratar och har det allmänt bra.

 

22.45
Tjejen som skulle haft efterrätten lämnade återbud,
men jag har självklart lite glass i frysen.
Kaffet är på gång.
Sedan går tjejerna och jag tar hand om disken.

21 kommentarer:

Ariella sa...

Kikar in på din snöiga dag.

Annika S sa...

Tack för titten
Vilken fin bild på koltrasten
Enda nackdelem för oss med att bo i lgh är att man inte får mata fåglarna

Karoleen sa...

Spännande med ateljé, vad skapar du för glas då?

Razzy sa...

Tänk att det ska bli snökaos varje år första snön kommer ;-) Hur gick det med mitt fat? Kram

Efwa - Medea sa...

Det är vackert med snön, på avstånd. =D Jag lämnade Sverige igår och njuter av dryga 20 grader varmt i skuggan.

Marit sa...

Det ser så hyggelig ut med snø i luften! Vi skal få snø her i morgen hvis værmeldingen får rett. Det er koselig å bytte gardiner nå før jul. Det pleier jeg også.

Ha en fortsatt fin dag!

Nnika sa...

Åh, aldrig roligt med krockar. Det är läskigt halt ute just nu.

Låter som du hade det gott i ateljén. :-)

BP sa...

Så du byter gardiner efter årstid! WOW, det var ambitiöst! Gillar de rutiga gardinerna, de passar in liksom!
Vad gäller olyckan med bussen så kan jag nästan höra alla svordomar av passagerarna inifrån bussen...

En toppen bild på koltrasten. Det konstiga är att vi hade massvis på innergården under sommaren, men inte en enda nu. Nu vet jag vart fåglarna har flyttat till;-)

Håll ut, på torsdag blir det åtta plusgrader:-)

MTRQA sa...

Vilka fina fönster du har! Och Ateljé!!! OMG, vad trevligt med eget tillhåll för kreativitet!

Nette Cecilia sa...

Vi har haft det vitt på marken sedan söndagen men blött idag frös det till ,en solig och vacker dag .Kunderna vaknade till liv och jag försökte julskylta . Här har vi också koltrasten nu .Snyggt med blå garidiner ! Kramen Nette

Micke sa...

Snö fick vi i helgen, en sådär 30cm. Nu idag i Jämtland är det ingen snö alls att tala om utan kallt!

Ulrika sa...

Underbara snöbilder! :-)

sinneskatten sa...

Hej hej det var länge sedan, kul att se din dag.

Vonkis sa...

Det lät verkligen varmt och skönt, speciellt med tanke på vädret ute. Gillar bilden på huset (kl. 11), det ser så mysigt ut.

Lisbet sa...

Vilken mysig dag! Fantastiskt vad du hinner med mycket! Härligt!
Ha en lika fin dag i dag!
kram

Anita sa...

Tänk så mycket som händer på en dag. Dramatik med kollisionen, en välkommen svartklädd herre i trädgården. Jag gillar rutiga gardiner och jag gillar Stig Lindberg. Har en Lindbergtapet i köket, Grazia heter mönstret. Många godsaker på tjejmiddagen. Trevligt med julmarknad. Om mitt knä håller ska jag åka en liten sväng till Taxinge på julmarknad i helgen.

Ha en fortsatt skön vecka!
Kram Anita

Annette sa...

Så mysiga bilder från din dag! Jag har också fotat EFIT :) Jag har inte hunnit ladda över bilderna till datorn än, men förhoppningsvis gör jag det under kvällen. Jag bläddrade fram till inlägget i Nära fåglar och läste texten igen från intervjun med din dotter, så kul att hon fick vara med, och i hennes blogg såg jag ju koltrasten på tröjan också! En sådan, eller kanske en höna, vill jag också ha på en sjal eller något annat som jag kan använda ofta, jättefin!

Susjos sa...

...och nu är snön borta,lite trist faktiskt, för det lyste upp! Men snön i trafiken gillar jag ju inte, för halt blir det! Så söt koltrast som hittat "hem".
Gillar verkligen Stig Lindbergs tapet, urläcker! Köpt hans muggar på Coop när de såldes där under en kort tid, älskar mönstret!
Så mysigt och lyxigt med tjejmiddag..igen , tycker du ofta har såna middagar, precis så livet ska vara, njutfullt med goda vänner!

Så kul att du la ut din dotters "hemsida" på facebook, så jag fick se och köpa de coola lussekattsörhängena av henne, snacka om att "äpplet inte faller långt från trädet", vilken talang hon är!!! "Sådan mor,sådan dotter" kan man också säga! Hälsa henne att jag är supernöjd med örhängena, och den snabba leveransen! Kram!

Rost och rädisor sa...

Fullmatad dag med diverse trevliga aktiviteter och så har du hunnit dokumentera också. Bra jobbat!
/Anette

Eva Trillian sa...

Den där nya tapeten är så fin :) tända ljus, vintergardiner, snö, pyssel :) Ett inspirerande EFIT-inlägg!

Åke sa...

Så mycket kul du hinner med 🤗 Kul att du delar/ sprider detta 😊 Man får inspiration att hänga på någon gång... Imponerad av dina glasfigurer. Snygga 👍