Sidor

16 november 2017

Trädgårdens vackraste vy


Så här såg den ut, den som skulle bli trädgårdens vackraste vy, när vi köpt huset vintern 1991/92. Snöbärsbuskage, bergenia och förvuxna lindar närmast kameran/staketet. Jag har visat bilden förut, liksom flera av de som kommer i inlägget.

Vyn är den som många på den passerande bussen berättar att de ser när de tack vare bussens höjd ser över staketet och in i trädgården. 



Innanför staketet, i gräsrotsnivå, har jag grävt ner massor säger massor av narcisser. I höst även en hel del tulpaner, en chansning att rådjuren inte ser dem då.



Någon av mina bilder, snarlik den här, dök plötsligt upp på ett trädgårdsinspirationskonto på Instagram och en väninna kände igen den. Jag kände mig tvungen att starta ett eget konto (annis_vardagsnjutning) för att förklara att det faktiskt var/ÄR mitt hus/min trädgård/mitt foto.



Under åren har olika perenner tagit plats bakom lavendeln. Jag kämpar med stockrosorna som ibland blir så höga att de tittar in genom fönstret, men i stort sett alltid får rost och därför inte velat trivas. Men jag ger mig inte, har planterat nya i år som jag håller tummarna för.



Ett tag tog malvan över, så det är kanske inte konstigt att stockrosorna försvann. Nu sliter jag upp malvan, fast när jag ser den här bilden kan jag ju fundera över om jag ska låta den vara?



När vi kom hem från sommarens resa såg trädgården ut så här, snustorr men blommande. Blåregnet hade hämtat sig efter den långa vintern och torra våren men jag såg aldrig någon blomning. Bortre smällspirean hade dött under vintern, men min flammentanz bred ut sig så att saknaden inte blev så stor.

29 kommentarer:

Marit sa...

Så vakkert med lavendel og malva! Jeg synes du bør la malvaen få være der :)
Koselig hus dere har!

janicke sa...

Vilken härlig kavalkad! Jag tycker också att malvan ska få vara kvar - fast jag är ju inte särskilt förtjust i stockrosor ...

Ett tips: googla på Trico Garden, håller verkligen rådjuren stången. Slottis intygar, liksom vår trädgårdsmästare här hemma. Samt jag själv.

@ Fniss, nä, lekfull är jag inte! Nån annan är upphovshen. Hade samma ekipage tidigare, men då omkullvält.

Höstfärgerna - jo det är vildvin som tittar upp från bergssluttningen nedanför och nosar på bergenian. Har ju sån noja för stulna bilder så jag håller dem små.

De där älghornen ligger i ett hörn i yttertrappan på Stora Sundby slott som jag gjorde en tur till i våras med Bromma hembygdsförening. Stora rum och trappuppgångar fyllda med huvuden av döda hjortdjur. Brrr. Bild 135 med gjutjärnssoffan och -stolen är därifrån. Ett imponerande slott i delvis starkt förfall. Spännande miljö.

Paula i pörtet sa...

Det känns nästan overkligt med alla vackra blomster nu då de enda färgerna utanför fönstret är olika grader av svart och vitt. Just nu mest svart för frosten håller på att töa bort och det regnar. Tja varför inte, det är ju november...
Önskar en trevlig helg där du får njuta inomhus av något blått, bara att leta i bildarkivet! Du bor kanonfint

BP sa...

Liiiiite skillnad mellan före och efter om man säger så;-)
Du har ju verkligen gröna fingrar och lyckas så gott som alltid med dina planteringar och inte minst de fina utsmyckningarna.

Svar: Har hittills endast haft analoga "idiotklockor". Så enkelt och genialiskt. Den här saken är den första inte idiotsäkra klockan. Kan redan nu säga att den var ett totalt felköp. Kunde inte backa ur affären, då jag betalat handpenning...

Susjos sa...

Din trädgård är magisk, i vilken skrud som helst! Vad blommorna heter, tja det vet jag inte, fina är de i alla fall, allesammans!

Anette sa...

Vackert. Härlig blandning av växter. Malvorna pryder platsen fint.
Anette

trädgårdsdrömmar sa...

Å så vackert det är där på dina bilder.Så fräckt att sno dina bilder utan att fråga.Så gör man inte.
Trevlig helg.

Carita och Bertel sa...

Verkligen underbara bilder och ett vackert hus. Jag har också försökt med stockrosor men givit upp på grund av rost då dom blir så fula. Jag har hört att man ska klippa ner den första tillväxten så att dom får börja om, då försvinner rosten. Det känns ju hårt och jag vet inte om det fungerar men försöka duger kanske. Ha en fin helg. Carita

Min Lilla Kokvrå sa...

Vilken idyll! Verkligen en vacker vy du skapat!

Kram Birgitta

Merja sa...

Fantastiskt ställe ni har. Vackert!!
Malvorna var också fina:)
Ha det gott!

Hélena sa...

Vilken underbar vy! och vilket underbart hus, ser så ombonat och mysigt ut.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Maggan sa...

Helt underbart vackra vyer från trädgården och huset förstår jag att du gärna visar flera gånger det är en riktig pärla.Trevlig helg/Margareta

Anita sa...

Ert hus är så fint, ett riktig drömhus för mig. Har ju beundrat bilder av det förut. Så roligt att följa det över året. Se hur olika blomningar avlöser varandra. Narcisshavet, så vackert. Så smart att gömma lite tulpaner där. Hoppas det fungerar. Förstår att någon blev sugen på att använda din bild som trädgårdsinspiration men då ska dom åtminstone tala om var bilden kommer ifrån. Bra att du startade ett eget konto och talade om hur det låg till. Stockrosor är hopplösa med rost men ack så fina. Men jag måste säga att malvorna och lavendeln också är ett vackert par. Tur att blåregnet tog sig. Tänk när det blommar igen. Då är det en härlig tid.

Ha en skön helg!
Kram Anita

Maribel sa...

Hej Anni!
Så vackert hos dig. Malvan är fin, har en som är buskformad och kommer upp runtom i trädgården. Mina stockrosor får helt ihåliga blad längst ner. Inte snyggt men blommorna är fina.
Vacker vy, oavsett årstid.
Ha en trevlig helg /Marika

Rosor och ruiner sa...

Vilket härligt hus och trädgård ni har! Idylliskt!!

Kram och trevlig helg!
Gunilla

Olga T sa...

Å vad fint! Både hus och trädgård! Var det någon som tagit ditt foto utan att fråga? Det gillar jag inte :(

Anonym sa...

Sukk...
Bare klassisk vakkert!
God helg!

Rost och rädisor sa...

Inte en utan flera vackra vyer! Ditt hus är ju så härligt inbäddat i blomning och grönska. Kan tänka mig att bussresenärerna njuter. Det skulle i alla fall jag göra.
Trevlig helg
/Anette

Susie på Stjärnarve... sa...

Härliga bilder och kul att bussresenärerna fått nåt fint att titta på! Jag har också alltid haft problem med stockrosor, men nu har jag några svarta som växer i en stor kruka i växthuset och dom blommade faktiskt i somras!!
Malvor är fina, men kan bli ett riktigt ogräs som kväver annat. Jag har dock behållit några plantor för att jag inte kunde åta bli.....
KRAM
Susie

Carina sa...

Vackra vyer allihop men narcissbilden är en sann inspiration för mig som älskar narcisser... :) Vet inte men många tror att det är ok att 'låna' bilder. Vet inte vad det betyder att 'låna' särskilt om man inte frågar. Och egentligen är det inte ok att göra så. Fråga eller länka - tänker jag och om jag fattat rätt även lagen.

Ha en härlig söndag! Carina

Inger sa...

Jag fastnar särskilt för blåregnet, vilken dröm att ha ett sånt.
Allt gott!

Veronica sa...

Det är så otroligt vackert med all blomning tillsammans med det vackra huset!
Synd för busstrafikanterna att de inte ser din underbara narcissäng :D

Jag har läst nånstans att stockrosor får rost när de står tillsammans men inte när de står ensamma och hos mig stämmer det!
Men vet du, jag plockar bort alla blad för jag tänker, det är blommorna jag vill åt :D

Kram

Trädgårdsvägen sa...

Vilken fantastisk vacker vy och hus, jag förstår att du valt etta till den vackraste vyn. Trevlig söndag!
/Charlotte

Lisbet sa...

Så underbart vacker vy!

Lena i Wales sa...

Så vackert, mycket händer under årens lopp.
Skön söndag till dej!

Lillianna sa...

Så lummigt och fint! Malvorna är ju jättefina men tar för sig allt de kan. Men de passade ju så fint där så de kanske blir förlåtna.

//TrädgårdsTankar

Mias Mix sa...

Ja din trädgård är helt otroligt härlig. Precis som ditt hus så ger trädgården en sån där hemtrevlighetskänsla. Måste förstås bero på den som skapat den 💚

Anonym sa...

Så vackert hus och kul att få se det under flera årstider. Jag har ju inte följt dig så länge, men du har så mycket fint att visa. :)
Kram Kristina

Eva Trillian sa...

Ett hus av den sorten som jag skulle kunna gå förbi men fastna kring i tanken - vem bor där, hur är det, vilka som bor där och hur de är :) antagligen fantastiska, så fins om de har det ;)