Sidor

07 oktober 2019

EFIT - en arbetsdag i oktober

Hösten har slagit till med full kraft och jag ska jobba i butiken samtidigt som jag dokumenterar min dag i en EFIT - Ett Foto I Timmen. Andra som gör detsamma just idag finns på EFIT-sidan.


7.30
Duschar.


8.30
Kan inte låta bli att fundera över varför de asfalterar en måndagsmorgon, när de kunnat gjort det under helgen (eller i alla fall väntat till efter kl 9). Nu är busshållplatserna inställda längs hela gatan och alla gymnasieelever som brukar åka här får mycket svårare att ta sig till sin skola.
Så här dags på morgonen brukar bussarna vara fulla när de kör förbi.



9.30
Hänger ut mer fågelfrö och tar in mina frostskydd från pelargonerna.
Den vita Flitiga lisan har jag gett upp.



10.30
Nu blir det mobilbilder:
Går genom Gamla stan.
Passar på att köpa toalettpapper som jag vet var nästan slut
när jag jobbade i onsdags.



11.30
Bestämmer mig för att fotografera detaljbilder från butiken idag
och börjar helt egoistiskt med mitt glas.



12.30
Chris har ett ekologiskt jordbruk i Roslagen.
Hon gör olika fårskinnsprodukter.

Jag har haft ett trevligt samtal med en kvinna från Israel
som var i Stockholm för sin sons bröllop.



13.30
De fina väskorna är som karameller.
Ute syr dem, ponchos, mössor och vantar.

Jag har haft ett engagerat samtal om Brexit med ett par från Newcastle.



14.30
Vi har två silversmeder som gör smycken.
Eva och Patricio arbetar även med titan, järn och läder när de gör sina smycken.

Jag har haft en del kunder, men det är väldigt lugnt idag.



15.30
Ewa jobbar med renskinn och tenntråd.
Armband, ringar, halsband och örhängen i svart, brunt och vitt.

En färgstark tyska har nyss vandrat runt i butiken, men hon handlar inget.



16.30
Återbruk, detaljer och slow art är Airas signum.
Jag köpte en av hennes ylleponchos förra året och fullkomligt älskar den.

I butiken är det stiltje nu när det börjat regna.



17.30
Anna snidar de ljuvligaste figurer i trä.
Så finns här keramiker och några fler,
men nu är det snart dags att packa ihop butiken för idag.



18.30
Mot tunnelbanan!



19.30
Lillhunken har lagat maten som maken förberett.
Polsk korv (maken har varit i Krakow i några dagar),
surkål, potatis och morot.



20.30
Ser på favoriten på SVTPlay.
Har sett programmet förut, men det finns bara kvar till midnatt
och jag kan aldrig få för mycket av Brucie.



21.30
Har ett av många telefonsamtal med min bror som är fullt engagerad i släktforskning.



22.30
Har några varv kvar att sticka på min Riddari,
men det marinblå garnet kommer inte att räcka.
Får fundera på hur jag ska lösa det ...

Och krypa till kojs. Godnatt!

12 kommentarer:

Vonkis sa...

Vilken fin presentation av butikens olika hantverkare.

Det där med vägarbete är på många sätt märkligt lite överallt där det genomförs. Visst förstår jag att det är svårplanerat att arbeta på vältrafikerade vägar men någon form av rim och reson måste det väl finnas.

Efwa - Medea sa...

Kikar in på din dag. Vilka vackra fårskinn och andra saker också förstås. Men jag fastnar för fårskinn just nu eftersom jag letar efter natursvarta skinn. Är det något ni har i butiken??

BP sa...

Vilken trevlig blandning av hantverk ni har i butiken. Jättekul! Där finns nåt för alla smaker verkar det som.
Sedan älskar jag dina paraplyer, så himla roliga att använda dom som frostskydd. Vilken idé.
Ja, att asfaltera under helgen hade ju kostat betydligt mera om man säger så. Motorvägar asfalteras ju under nätterna, men hos dig är det ju ändå en huvudgata, då bussar går där...

Maribel sa...

Hej Anni!
Dina pelargonskydd är ljuvliga, får en att le. Snygga smycken, och allt annat i butiken. Ett riktigt varierat sortiment.
Ha det bra /Marika

Mias Mix sa...

Vilken reklam för alla dina kollegor. Jättefina saker. Gillar de där väskorna. Såg att ni söker nya konstnärer. Funderar lite på min förra granne som är keramiker. Hon blev pensionär i våras och har ju tid nu.
Dålig planering med asfalteringen.
Ses snart. Kram

Paula sa...

Så du har tankat The Boss-energi! Visst är det roligt att få se fler alster i er fina butik! Och tyvärr är det öken just nu, men det är säkert en mening med en lågsäsong också. Vi märker också att byn är som platsen Gud glömde...Och så förblir det tills vintersäsongen sätter igång.
Får du aldrig totalstopp i kreativiteten? Bubblar det av ideér hela tiden? Kram från pörtet

Susjos sa...

Så härliga bilder från butiken, man vill verkligen köpa massor av grejer. Fastnar för smyckena och väskorna...
Gamla stan i kvällsljus...underbart!!! Har inte varit där på hela sommaren nu när jag tänker efter?! Hm...
Kram på dej!

Bosse Lidén sa...

Vad fint du verkar ha det i din butik. Den måste ligga perfekt till i Gamla Stan.
Jag föll så klart direkt för bilden 9:30. "Den blå dörren". Släktforskning var jag inne på innan jag började blogga och skriva annat. Bruce är alltid Bruce. Det fanns en tid han ofta var "nära mina öron".

Vilt og vakkert sa...

Heisann, litt av en hektisk dag!
Blir du med på BSW siste søndagen i oktober? Ikke dumt og kombinere det med en annen utfordring...
Ha en fin dag ;:OD)

hagen vår sa...

Jeg er imponert av alt du har dokumentert i løpet av en dag. Spennende var det også å lese og se.
Ha det godt! Klem Anne

Nette Cecilia sa...

Händelsrik din dag . Frosten har nog tagit dom flesta av mina blommor nu - 4 en morgon , tröttnade på paraplyandet när det var minus alla nätter . Så mycket fint i butiken ! kramen Nette

Violen sa...

Tack för ett trevligt besök i butiken! Så mycket fint hantverk ni har till försäljning! Alltid lika intressant att följa dig när det är dags för EFTI!
Ha det gott! Hoppas dina blommor klarar sig ett tag till!