Sidor

07 juni 2024

Gratis är gott i Biot

Vi skulle till Légers museum i Biot, men när vi parkerat bilen visade det sig att det låg en bra bit utanför byn. Eftersom byn skulle vara fin och för oss svenskar känd genom keramikern Hans Hedberg ville vi passa på att kika runt. Snubblade direkt på en tillfällig utställning om (för mig helt okände) Jean-Paul van Lith som var gratis att se. Klart att vi gick in!

Van Lith är keramikern som även jobbar med glas (gissa om jag gillade detta!) och måleri, plus en del metallkonst.

Så kul och inspirerande!

Och blått! Alltså, blått glas är ju det bästa som finns. Näst choklad.

Lite målat på glas också.

Och keramik.

Screentryck och målning på glas.

Maffig färg!

Fusade flaskor och glas. Detta kommer sannolikt att spricka, förr eller senare, eftersom de olika delarna ger sådana spänningar.

Sedan såg vi mer av byn som var folktom så härpå eftermiddagen.

Det här torget med sina arkader hade restauranger på ena sidan och privata uteplatser på den andra.

Massor av växter i krukor och färg på husen

skapar härliga miljöer. Vid det bordet skulle jag gärna sitta med ett glas vin. Eller en tebalja. Eller en bok.

4 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilken tur ni hade som råkade komma till en utställning med både glas och keramik. Smala härliga gränder och mysiga hus, med fönsterluckor.
Ser riktigt trevligt ut.
Ha det gott /Marika

Matilda sa...

Roligt att av en slump hitta de här guldkornen och särskilt för dig med dina konstnärliga intressen! Det är en stor del av tjusningen att besöka nya platser, tycker jag, att få bli positivt överraskad och få med sig oväntade erfarenheter med sig hem.

Anna i Portugal sa...

Det var en utställning för dig förstår jag! Kul att få lite spontanupplevelser också. Fina gator och gränder i byn.

Lena i Wales sa...

Fin liten by.
Wow, vilka verk. Några av glasverken fastnade jag helt på, underbara.