Sidor

04 juni 2024

Picasso i Antibes

Söndag morgon och vi körde till Antibes där det var marknad.

Trångt mellan stånden

och mycket som lockade

men vi kunde inte handla något som skulle ligga i bilen hela dagen

så vi njöt bara med ögonen

och vandrade vidare till Picassomuseet.

Här finns flera av hans tavlor

och en hel del keramik (ursäkta blänket)

som vi fick se en del av på Holmegaards i Danmark härom året

men gärna såg mer av!

Här fanns också två vävnader av hans tavlor, en i svartvitt

Detaljbild 

och en i färg.

Detaljbild 

Många av hans förvrängda motiv

och keramikskulpturer.

Men en hel del av hans konst gör mig glad och fnittrig, som denna apa med tre kastanjer

eller barnsligt glada spelmänsdjur.

Spelmanshäst?

Detalj med flundra

Hur söt?

Ganska ljuvlig om du frågar mig

Liksom denna

Vyn ut från museet kan man inte heller klaga på!

Lunch åt vi på en restaurang som vi passerat på väg från parkeringen tidigare

men jag minns inte vad maken åt. Något ligger det nog under salladen? Kött? Hade glömt ta med en dagbok att skriva i, därför blir mina blogginlägg från resan ganska viktiga för mig.

Själv åt jag sallad chèvre chaud, alltså en sallad med brödbitar och gratinerad getost. Mums.

4 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Anni!
Vad mysigt det ser ut på marknaden med massor av godsaker, och gränderna.
Hade gärna sett Picassos konst, bonaderna är fina, detaljrika och keramiken riktigt kul.
Ha det gott /Kram Marika

Lena i Wales sa...

På den marknaden har jag varit och botaniserat runt, gick dit från Juan. Minns att jag köpte en fransk inredningstidning på vägen dit och slog mig ner på en bar där och drack en kopp te, läste min tidning och tittade på folk.
Picassomuséet har jag också besökt, men det var ett tag sedan.
God mat du valde.
Ha det fint!

Anna i Portugal sa...

Jag måste säga att Picasso inte är för mig. Hade jag ärvt eller fått en tavla av honom hade jag nog sålt den direkt, eller ställt den i en garderob :)

Utsikten däremot - me like!

Jossu sa...

Marknader är så charmiga, speciellt franska. Tråkigt att ni inte kunde köpa med er några delikatesser, men ni hade ju en fullspäckad dag framför er- och i mina ögon var din sallad en riktig delikatess. Jag älskar getost.