Sidor

16 juni 2017

Månadens bild(er) - en rundvandring i min trädgård


Varning för bildbomb. Jag tänkte bjuda på en rundtur i min trädgård, så som den såg ut i söndags när det var trädgårdsvisning. Välkommen in!



Till vänster när vi kommit innanför grinden ligger grönsakslandet, min potager som vi byggde förra året.



Till höger anas min ateljé.



Vi går lite närmare. Jag har öppnat dörren och ställt ut några glasfat, brukar passa på att ha ateljén öppen när det är trädgårdsvisning.



Till höger om ateljén går gången ner till lekstugan, bilen och garaget.



Men vi fortsätter upp mot huset. Svänger höger där trädäcket ligger.



Däcket är ca 60 kvm och insynsskyddat bakom huset. I högra hörnet hänger min älskade hängstol, där sitter jag ofta med tebaljan och låter mig stilla gungas.



Till vänster om min stol finns en portal. Jag har försökt få klematis att växa här, men det fungerar inte. Då fick det bli keramikplattor i armeringsmattan.



Till vänster om portalen står min glasfontän, älskad av alla småfåglar!



Genom portalen kommer vi till lusthuset. Här låg lekstugan förr. I lusthuset sitter vi ofta och äter middag på sommaren. Här håller jag också prova-på-kurser i glasfusing.



Vänder vi oss om ser vi tillbaka till husets entré.



Resten av trädäcket följer husets utbyggnad. Här är det gott om plats för gäster.



Längs spaljén till höger löper ljugarbänken. I söndags hade jag dukat upp kaffe, saft och muffins för fikasugna besökare. Det var mysigt att se dem sitta vid långbordet och fika!

En del plantor hade jag till försäljning, framför allt grönkål och blågull.



Ljugarbänken avslutas med ett grillbord och en portal



som leder oss ut till mitt vattenfall i glas, under trädkojan. När bilden togs hade vi inte dragit på vattnet.



Vi följer de blå stenarna genom en smal passage ut mot gräsmattan



och rundar buskarna vid vattenfallet/trädkojan. Här finns ytterligare en sittplats. Den kallas för kungatronen eftersom vi satt här och såg på när sönerna, utklädda till riddare, slogs med sina leksakssvärd en gång i tiden.



Genom Hobbitdörren kommer vi in till trädkojans trappa, men vi kryper inte in där idag



utan vänder oss ut mot trädgården igen.



Passerar hängmattan och anar den sprillans nya träbänken.



Bänken är en perfekt plats för morgonsolen och utsikten över blomrabatterna. Vidvinkelbilden får gräsmattan att se betydligt större ut än den är ...

Till höger anas några buskar.



Det är vår snöbärsberså! Hur många har ens hört talas om en snöbärsberså?



Den är riktigt fin, men tyvärr utnyttjar vi den dåligt. Det kanske blir bikupor här på sikt?



Fortsätter vi runt bersån, förbi alla bärbuskar och den överblommade pärlbusken, ser vi en soffa. Nu är vi längst ner i spetsen av vår rombformade trädgård.



Härifrån är utsikten inte så illa. Önskar att blåregnet längs verandan hade blommat, men det är i alla fall liv i det. Tackolov!



Tillbaka upp mot huset. Till vänster om växthuset blommar allium och akleja. Snart tar jättevallmon över.



Går vi förbi växthuset kommer vi tillbaka till grönsakslandet. Hasselört och blåbär kantar landet. Blåbären lär få flytta in i en låda med tiden, men först vill jag pröva mig fram till vad jag vill odla.



Grinden och portalen blev klara på lördagen!



Vänder vi oss om ser vi in i växthuset. Tomater, örter och chili odlas i krukor där inne.



Vi är tillbaka vid husets entré igen. Stjärnmagnolian och rosenripsen döljer luft-vatten-aggregatet.

Därmed har ni fått se hur jag har det, i stora drag. Att trädgården egentligen lever högt på alla detaljer, det kunde jag ju inte visa för då hade ni fullkomligt drunknat i bilder. Nu kanske ni i alla fall bottnar?

24 kommentarer:

Marit sa...

Så stor hage og område du har rundt huset! Hobbitdøren var så fin :)
Blått er en farge som du har brukt i hele hagen, og det er så vakkert.

God helg!

Annette sa...

Ni har en underbar trädgård och ett lika vackert hus! Så roligt med en trädgård som sprudlar av kreativitet, på ett harmoniskt sätt som passar ihop med naturen. Älskar trädgårdar som er, där det händer något, där det finns massor att se och upptäcka och många olika rum. Både spännande lösningar, som grindar, trädkojor och portaler, och blickfång som dina vackra blå klot som ligger tillsammans. En stor, platt gräsmatta med ett trädäck är betydligt enklare att sköta, och jag blir imponerad av hur ni hinner med allt, jag har ju förstått att ni har tusen järn i elden och inte bara pysslar i trädgården.

Carina sa...

Wow tänkte jag när jag såg den inbjudande gången. Och det blir tydligt att du gillar blått. Den häftigaste detaljen var 'collaget' av fågelholkar i olika nyanser - urläckert. Gillar fåglarna att ha grannar så nära? Då är det ju en perfekt lösning :)

Mycket fint du bjöd på! Hoppas du får en skön och njutbar helg i trädgården nu. Carina

Vigdis i Romerikshaven sa...

Vidunderlig have du har! Du kombinerer det ordnede med det sjarmerende på en god måte! Så flott porten inn til grønnsaklandet er. God helg!

Susjos sa...

Herregud, vilken stor trädgård du/ni har!!! Så imponerande...förstår inte heller hur du hinner med allt. Underbara bilder, och så rofyllt...gillar hängmattan :-)

Luna Eks Trädgårdsblogg sa...

Tack för den fina trädgårdsrundan! Stora innehållsrika och spännande trädgårdar som er ska naturligtvis visas upp och med denna guidade fotorunda fick vi en klar bild av hur det ser ut i verkligheten. Gillar husatmosfären, köksträdgården, spaljéer, grindar portaler, trädkojan, ljugarbänken och de varierade sittplatserna. En annan gång får du gärna visa mer detaljer, bl. a på vattenarrangemanget och kojan. Det var lite svårt att se.
Trevlig helg
kram Luna

livihagen.blogspot.com sa...

Det var en fantastisk flott hagevandring. For et herlig sted, der skulle jeg veldig gjerne vandret vel og lenge. Så mye spennende og så mange trivelige rom. Flotte detaljer som inspirerer til å gjøre mer i egen hage. Lykke til med hagevandringene fremover og nyt dagene. Hilsen fra Liv

Nette Cecilia sa...

oj så mycket fint hos dig skulle njuta varje minut där .Nu har jag bara två dagar kvar av min göra ingenting vecka vid sommarstugan . Tvättade faktiskt fönster idag men midsommarn är på kommande och gäster ,trevlig helg ,nette

Maribel sa...

Tack för rundvandringen, vilken vacker trädgård, med många sittplatser och härliga vrår. Gillar dina dekorationer.
Ha en trevlig helg /Marika

Anonym sa...

What a dream garden! Love that you have incorporated your ceramic pieces everywhere.I will remember this post for a long time - thank you for showing it:)

aliciasivert.se sa...

<3<3<3

Inger sa...

Tack för titten! Välkomnande grind, härligt hus och lummig trädgård. Vad kan man mera önska.
Trevlig helg!

Min Lilla Kokvrå sa...

Wow, vilken härlig trädgård du har!
med snirkliga gångar, skrymslen och vrår och gott om plats för samvaro och avkoppling, och allt detta inbäddat i lummig grönska. Imponerande!

Tack för att du tog dig tid att visa runt :)

Birgitta

Anjas Hill sa...

Vilken fantastisk trädgårdsvandring! Aldrig har jag sett en blå trädgård förut, men att den kan bli så här läcker hade jag ingen aning om! Mycket sevärd, spännande,fin och vacker!

Ha en bra helg!
/Anja

BP sa...

Du måste ha en enormt stor trädgård! Helt fantastiskt!!! Trädgårdsvisning... vad är det? Är det att alla i området öppnar sina trädgårdar åsså besöker man trädgårdarna för att inspireras eller... Aldrig hört talas om trädgårdsvisning faktiskt - men så är jag ju asfaltbonde, så...;-)

Rosor och ruiner sa...

Men vilken fin trädgård ni har, tack för den fina rundvandringen! Där skulle man varit IRL så att säga! Kan tänka mig att den tar "en stund" att gå igenom, när det är så mycket detaljer! Ser att du gillar blått i trädgården ;) Det var fint tycker jag!

Kram Gunilla

Merja sa...

Tack för en fin rundvandring! Det såg spännande ut. Gillar alla spaljéer, grinden, fågelholkarna och träbänken! Missade säkert en massa.
Ha det fint!

Maggan sa...

Vilken underbar trädgård med vackra blickfång och fina konstverk men även ett jättefint hus.I den trädgården där skulle man gärna vilja vandra en stund lyckliga du som får göra det.Ha det gott/Margareta

Eva Trillian sa...

Detaljer från din trädgård är en typ av drunkningsdöd jag gärna utsätts för ;) Bring it on!
Du har det så himla fint!
Stort tack för titten :)

Trädgård i Torslanda sa...

Så roligt att se översiktsbilder. De gav verkligen en härlig tur i er trädgård. Så fint ni har gjort. Kul med alla detaljer du har. Fågelholkarna på väggen gillade jag mycket, liksom de blå rutorna i armeringsnätet. Kan man gissa att du gillar blått?
//Helene

Wilda sa...

Herregud så fint och vackert! Det är ju så många fantastiska platser och smultronställen på samma plats att det här måste vara den jordliga versionen av paradiset! STUM! Wow vilken sagolik plats. Tack för att jag fick krypa in här för en stund!

Vonkis sa...

Så vackert ni har det! Tänk att ha tillgång till en sån pärla.
Förstår att det är ett ständigt pågående projekt med trädgården.

Mias Mix sa...

Att detta är en villaträdgård kan man inte tro. Känns mer som botaniska trädgården någonstans! Ser fram emot att se det på riktigt.
Vi bokar gärna söndag 6 augusti ☺
Kram

Vilt og vakkert sa...

Heisann, vilken herlig have du har... med mange koselig rom. Alt er så flott og velstelt. Litt av en jobb å holde i orden, men så er det jo trivlig med den type arbeid. Lykke til med neste idé. Ha flotte dager framover ;:OD)