Sidor

07 juni 2017

EFIT - en bra nationaldag

På självaste Nationaldagen var det dags för Ett Foto I Timmen igen.


8
Har legat och dragit mig i sängen.
Dags att kravla mig upp.



9
Inviger nya bänken i morgonsolen.
Underbart!



10
Har poppat popcorn och svängt ihop en sockerkaka,
men tycker att det borde varit mer vätska i receptet.
Konstig smet.



11
Har vänt jord, släpat bort betong,
räfsat ihop ogräsrens och grenklipp m m.



12
Växthuset är urstädat.
Bordet får duk och stolen en filt.
Gör rent i badrummet.
Dottern och hennes älskling kommer snart.



13
Möblerar om på uteplatsen så att alla ska få plats.
Lägger på Lena Boijes vackra blåklintstyg som duk.



14
Maken får sin försenade födelsedagspresent av dottern.
Jag karamelliserar popcornen.



15
Dottern och Lillhunken tar en
stunds akvarellmålning.
Jag jäser i solen.



16
Mellangrabben och hans flickvän kommer.
Nu är alla barn hemma, plus två respektive.
Hjärtat är fullt!



17
Välter ut en burk soltorkade tomater i olja.
På golv, på mig, på dotterns älskling.
Jag hoppar på ett ben till duschen.
Maken skurar golvet.
 


18
Förtursplatserna till studentrum i Göteborg släpps.
Äldste sonen och jag har förberett oss,
men nu kommer vi inte fram.
 Allt tar för lång tid, enligt hemsidan.
Snacka om att den är överbelastad.



19
Under tiden har övriga tagit fram den förberedda maten och grillat.
Vi tar med den bärbara datorn ut till matplatsen
och plötsligt kommer det upp en lista med lediga rum!
Har Göteborg en annan tidszon
eller glömde någon att ställa om till sommartid?
Varför lossnade allt kl 19?
Sonen anmäler intresse till tre rum
så får vi kolla närmare på dem senare.



20
Den stenhårda sockerkakan dekoreras med vaniljglass,
grädde och karamelliserade popcorn.
Sedan ringlar jag smält choklad över.



21
Stenhård botten, som sagt.
Men himlans gott var det!



22
Lite mango och körsbär serverades till tårtan.
Nu har alla utflyttade barn åkt hem till sitt.
Jag fixar undan i köket.



23
Sitter med äldste sonen och försöker förstå var han har chans till rum
och var han egentligen skulle vilja bo.
Det vi kontrollerat var på södra sidan älven,
men hans institution visar sig ligga på norra.
Är det där hans dagar också kommer att tillbringas?
Han har några frågor som kräver svar imorgon.
Men först ska han göra klart en lab och jag ska soooova.

12 kommentarer:

Susjos sa...

Så mycket du hinner med på dina dagar, men så är du uppe med tuppen också! Underbart att ha alla barnen hemma förstår jag, jag njuter så av att yngsta sonen flyttat hem från Malta!
Trist med olja och soltorkade tomater på golvet...men men, sånt händer!
Hoppas allt går bra med rum i Gbg för sonen!
Kram och sov gott!

mossfolk sa...

Alltså... dagen! Vilken dag! Och så fint ni bor! Varför tittar jag bara in här när det är efit? Nu hamnar din blogg i länklistan :)
Bor det någon fågel i holkarna?

Marit sa...

Grattis med nasjonaldagen i går! Den duken du hadde på bordet var virkelig fin. Kaken hørtes god ut :)

anettesbokboble sa...

Så flott dag dere har hatt! Jeg skulle gjerne hatt en smak av den kaken :)

Violen sa...

Återigen en välfylld dag! Så mysigt att alla barnen är på plats och gör dagen lite extra festlig! Tårtan ser riktigt god ut! Hoppas du fick en god natts sömn efter allt stök !

Annette sa...

Så fint påslakanset, visst har väl ni en duk också med Muminmotiv..? Vackert blåklintstyg också, det måste jag nog kolla upp var det finns.

Tungt arbete med den jorden, och så allt annat du hinner med under en dag. Själv gick jag runt med en överdimensionerad grästrimmer under ett par timmar på tomten med ömmande ländryggsmuskler som följd. Men att fixa med något som är roligt ger mersmak, så jag satte igång med min första odlingslåda, äntligen! :) När det slutat regna i kväll skall jag köra ut hästgödsel och blanda ned med sanden och jord ovanpå så får vi se om det duger.

Efterrätten ser så enormt god ut!

Micke sa...

Nämen! Är sängkläderna och filten blå också?
Vad jag inte fattar då är hur ni kan bo i ett RÖTT hus ;)

Sov bara fint! Blir inte alls dålig av den där hostmedicinen.

Ja, det är inte dumt ha en eldriven cykelkorg du.. himla behändigt!

Annika S sa...

Tittar in på din dag
Låter spännande mef karamelliserade popcorn

BP sa...

Himla roliga sängkläder var det första jag tänkte:-) Helt i min smak!
Karamelliserade popcorn har jag inte ätit på minst 30 år och då var det i Tyskland.
Å vilken tur ni hade med vädret - perfekt ju:-)
Osis för soltorkade tomater på golvet. Jag menar tomater i vatten går väl an, men i olja - usch...

Mias Mix sa...

Ytterligare ett sånt där inlägg med massa gott och dessutom hög familjär känsla och mysighet! Ja det mesta var ju bra utom all den där oljan på golvet och på er... Inget roligt alls. Såg förresten på din dotters blogg att hon är väldigt duktig på att måla! Kram och trevlig helg!

Eva Trillian sa...

Fin EFIT i vanlig ordning :)
Lycka till med Gbg-boendeletandet! Hoppas han fått svar på frågorna - OCH napp på något boende!

Mymlans dotter sa...

<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3