Sidor

25 juni 2017

EFIT - en småregnig söndag i Tjeckien


Ett tufft uppdrag, men med lite tålamod ska jag allt fixa en EFIT med mobilen!


8.00
Vaknar på en semesteranläggning i södra Tjeckien, dit vi kom igår kväll efter en minst sagt ansträngande bilfärd utan fungerande AC. 31 grader ute och drypande svett inne, då är det tungt att andas!

På vår balkong sitter maken och läser, han både lade sig och gick upp 1,5 timmar före mig.



9.00
Maken äter frukost, jag har inte ens gjort min andra tebalja än. Nu vill jag ha en luuugn morgon!

Maken läser den bok han fick i födelsedagspresent; Michael Palins "The Python Years" och det kommer en del muntra frustanden från honom 😄



10.00
Nedanför balkongen pågår cykeluthyrningen för fullt. Uppspelta grabbar tutar iväg på motordrivna skateboards, föräldrar fixar barnens hjälmar, korpulenta gubbar i cykelbyxor laddar för en dagsutflykt.

Det är mulet och behaglig temperatur för den sortens aktiviteter. Kanske att jag ska göra frukost nu ...



11.00
Svalorna som har sitt bo i taket på vår balkong är inte helt nöjda med vårt sällskap. Nu ska vi lämna dem ifred.



12.00
Vi åker till Vyssni Brod, Tjeckiens sydligaste stad och parkerar mitt i ett område med massor av skräpbutiker drivna av asiater. Parkeringen är fylld av österrikiska bilar. Vi gissar att de kommer hit för att köpa billiga cigaretter, men vad annars? Mycket egendomligt!



13.00
I en mer butikliknande lokal finns mängder av trädgårdsprydnader (!?), lågprisskor, kläder och en vägg fylld av cigarettpaket. Asiaterna försöker kränga på oss allt de kan, men jag vill bara ha glasklot!



14.00
Vi handlar mat i den lokala COOP-butiken, alltid spännande med alla annorlunda varor. Och svenskt knäcke.



15.00
Efter en sen lunch packar jag upp de blå glaskulor jag köpt. 5€ styck. Jag borde kanske köpt ännu fler!!!



16.00
En sen fika. Vissa gillar munkar, jag föredrar chokladmuffins. Och tänk att de ser ut precis som hemma. Undrar just var smeten tillverkas?



17.00
Klättrar jag lite på väggarna och lyckas få ut de andra för att kolla minigolfbanan. Vi konstaterar att det kan man bara spela när receptionen är öppen och det är den inte nu. Vi går vidare till boulebanan som behöver rensas från ogräs. Suck.



18.00
Blir det dubbad Simpsons. Dubbad till tyska.



19.00
Kommer solen åter och aktiviteterna drar igång där ute. Området som nyss var helt tyst och stilla lever upp och barnens skratt hörs.

Maken och Lillhunken går för att testa närmaste restaurangen. Själv är jag inte hungrig efter den sena lunchen.



20.00
Är restaurangbesökarna redan tillbaka, mätta och nöjda.

Vi testar en choklad vi köpt. Den var väldigt söt.


21.00
Testar vi en annan choklad. Romfyllningen smakar mest aceton. Jag ger den till maken och sköljer körsbären, de måste ju i alla fall smaka bra!

Sedan häller jag upp ett glas vin och avslutar min EFIT-dag. Independence Day dubbad till tyska avnjutes på teven.

Läsa bloggar och kommentera får vänta tills jag kommer hem.

7 kommentarer:

Micke sa...

Full rulle där! Sötad acetonchoklad och tysk dubbning. Ojoj, livet är hårt :)

BP sa...

Hahaha! Inte helt i din smak ser jag. Inte riktigt i min heller - smaken alltså - om jag ska vara ärlig, vilket jag alltid är. Men du fick åtminstone med dig nå't blått för hudlösa (;-)) 50 kronor/styc. Alltid nå't;-)

PS. Precis som i Spanien - allt är dubbat. Suck säger jag bara. Inte att undra på att varken tyskar eller spanjorer någonsin lär sig att prata engelska... DS.

Versch sa...

Kikar in och läser om din dag. Kul med nya upplevelser i ett nytt land.

Vonkis sa...

Snygga glaskulor men aningens märkligt med de asiatiskägda butikerna.

Mias Mix sa...

Starkt gjort att blogga från mobilen, inte det enklaste. Känns som om det inte är den största kvalitén på varken saker eller mat. Men roligt att få se ett för mig nytt land. Även om jag kan tyska vill jag inte se filmer som dubbas till det. När min man var och hälsade på mig i Tyskland på 80-talet och vi skulle på bio, då var ju bion på tyska förstås, det hade vi inte tänkt på och han förstod inte så mycket stackarn.
Snygga glasklot! Hoppas de håller hela vägen hem.

Eva Trillian sa...

Dubbat! Minns en (då) ny Bond-film på tyska ... med illa valda röster ... det var ju inte meningen att vara en komedi ;) men det blev det - i alla fall för mig och några till :)
Du klaratad eju ett EFIT-blogga alldeles galant från mobilen :) Fint för oss!
Ha en fortsatt fin semesterresa!

Annette sa...

Väldigt fina glasklot, men du gör väl lika fina själv..?