Sidor

29 september 2017

Brittsommar på Djurgården


På hela Djurgården var det festligheter i söndags och på Gärdet visade försvaret upp sig under Aurora-övningen. Jag hade spetsat in mig på två aktiviteter: visningen av Villa Lusthusporten (skrev om den här) och Waldemarsuddes trädgårdsdagar.



Vid Villa Lusthusporten hade Nordiska museet äppelfest.



Flera musterier fanns på plats, men eftersom jag har egen must brydde jag mig inte om att gå runt och smaka. Jag hann nästan in på 14.30-visningen, men hade inte hunnit köpa biljett eftersom spårvagnen blev försenad (varför envisas folk med att ta bilen ut på Djurgården?). Visningen 15.30 var slutsåld, så jag köpte till dagens sista, kl 16.30. Då skulle jag ju kunna åka vidare till Waldemarsudde.



I väntan på nästa spårvagn njöt jag av vildvinets höstfärg på Nordiska museets vackra fasad.



Sista biten från spårvagnens ändhållplats får man gå längs vattnet, en skön promenad i brittsommarvärmen.



Jag passerade ett café som såg mysigt ut, hoppades hinna ta en fika där innan jag skulle åka tillbaka.



Framme vid Waldemarsuddes karakteristiska staket som min väninna och före detta granne gjorde en kopia av runt sin egen trädgård.



Men kolla här, jag kom ju precis lagom till en rundvandring med Marina Rydberg, Waldemarsuddes egen trädgårdsmästare! Med henne gick jag en gång en guidad tur i Bergianska, det måste ha varit snart 20 år sedan.



Waldemarsuddes florister stod och band vackra sensommarbuketter.



Jag satte mig ner och väntade eftersom Marina var lite försenad. Såg bort mot oljekvarnen som både prins Eugen och dottern har målat av flera gånger.

Prins Eugens Waldemarsudde är numera ett konstmuseum där både prinsens målningar och tillfälliga utställningar visas. Huvudbyggnaden ritades av Ferdinand Boberg och byggdes som bostad åt prinsen i början av 1900-talet. Till museet hann jag inte denna gång, men jag har sett Kaffe Fassett, Lars Jonsson med flera ställa ut där.



Hoppades ha tid att botanisera lite bland alla lökar som fanns till försäljning, men så blev det inte.



Jag gillar egentligen inte gula blommor, men den här senblommande klematisen vore inte dum att ha! Är det gullklematis, tro?



Så drog Marina ingång med helgens sista berättande. Hon har varit trädgårdsmästare här i över 20 år nu. Hennes uppgift är att följa prinsens tankar och idéer, inte att skapa nytt. Det finns tydliga styrdokument som berättar hur både trädgården och huset ska se ut. Bland annat berättade hon om hur de driver upp lökar i ett stort kylrum där temperaturen anpassas så att olika lökar är klara för utplantering vid rätt tillfälle.



Vi fick se och dofta på olika blommor som är vackra just nu. Det var väldigt många intressanta dofter som jag inte förväntat mig. Just denna dahlia doftar dock inte.



På gården intill pågick blomstermåleri för barn, vilken härlig aktivitet!



Det odlas alltid mycket sommarblommor så att floristerna har material till de buketter som ska stå inne i prinsens hus.



Nu är det perfekt tid att klippa ner pionerna, ca en decimeter över mark, sa Marina. Gissa vad jag gjorde nästa dag?



Främsta doftspridaren så här års är silveraxet som fått nytt latinskt namn. Jag måste vattna mina så att de börjar dofta, de också! De står alldeles för torrt här i min trädgård.




Jag blev tvungen att smita innan det var slut, för jag skulle hinna till visningen. Hann knäppa en bild på den vackra krukplanteringen vid vattnet innan jag tog spårvagnen tillbaka.



Efter visningen, som min man också hade hunnit till, kikade vi på de färgstämda planteringarna i den park som tidigare tillhört Villa Lusthusporten.



De är verkligen magnifika!



Så vandrade vi genom stan, i helt annan miljö, till Monks som var stängt. Där hade maken lovat att bjuda på middag ...



Men vi fick bord på Belgobaren, så jag fick mina musslor!



Slog till med tre tryfflar också. Stora, kletiga och mycket goda.

Igår åkte jag tillbaka ut på Djurgården för att hinna gå runt i parken och se på blommorna Marina pratat om. Det blir ett annat inlägg. Igen.

8 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Anni!
Låter som en härlig händelserik dag. Höstsilveraxet blommar inte i år hos mig, den har blivit insnärjd av Summer snow flera gånger. Stackaren. Får nog köpa några till och placera på annat ställe.
Ha en fin helg /Marika

Marit sa...

Så fint det var der! Vakre buketter de lagde. Mine høstsilveraks må jeg flytte,for de står for tørt.

God helg!

Anita sa...

Anni, jag har kommit på att jag behöver inte besöka några platser själv, jag kan ju besöka dom i din blogg. Vilket härligt inlägg. Jag har njutit av din sköna dag i brittsommarvärmen (som dessvärre verkar ha gett sig av nu). Jag beundrar din väninna och f.d. granne som gjorde en kopia på staketet. Hoppas det står kvar även om hon flyttat. Och vet du vad jag ska göra i helgen? Jo jag ska klippa ner pionerna. Silverax såg jag på en annan blogg och undrade för mig själv varför jag inte har sådana, i synnerhet som dom sprider väldoft den här tiden på året. Men nu står dom på inköpslistan för nästa år. Det gäller bara att hitta en plats. Och slutligen. Din bild på krukplanteringen vid vattnet ... bara sååå snygg! En jättefin komposition.

Önskar dig en fin helg!
Kram Anita

BP sa...

Ett otroligt läckert inlägg i dubbel bemärkelse;-) Å musslorna - nu vattnar det i munnen på mig - rejält kan jag säga.

Rost och rädisor sa...

Låter som en härlig dag även om du inte hann med allt som du velat. Alltid intressant att få höra om hur olika saker sköts och blir till. Den där bakom-kulisserna-informatioen.
Allt gott
/Anette

Lisbet sa...

Jätteintressant berättat och superproffsiga bilder!

Och vet du vad? Jag berättade åt min far, 93 år, att du frågat om våra länders Idolprogram och han sade precis som jag också tycker. De går inte att jämföra, samma program men Sveriges är på en mycket högre nivå. Men båda tittar vi på.

Åke sa...

Vilka härlig dag å så for du tillbaka :) De är ju så en annan vart lite intresserad ;) Vackert reportage :)

Eva Trillian sa...

Fint reportage från din utflykt :)
Hösten kryper in i våra bilder på alla bloggar nu ... så ny tycker jag att hösten kan bjuda på sina allra vackraste färger!