Sidor

27 september 2017

Monthly Makers; när Slytherinanhängaren fick ett Gryffindorrum i Kråkboet


Här är det make-over i den större skalan. Ett projekt som påbörjades i augusti, fortsatte i september och inte är klart nu när Monthly Makers tema Inredning ska presenteras. Hos månadens värd Emilia samlas bidragen in och den 5/10 kommer den gemensamma presentationen med allas bidrag.

Första bilden visar Äldste sonens rum som det såg ut när han lämnade det för att flytta till Göteborg med enbart tre resväskor, i väntan på någonstans att bo lite mer permanent. Det var bara för mig att kavla upp ärmarna och sätta fart, både på mig själv och på Lillhunken som nu skulle få rummet.

Detta rum delades från början av Äldste sonen och Mellangrabben. En period var det delat i två, med en vägg mittemellan fönstren i bild, men när dottern flyttade hemifrån kunde Mellangrabben få hennes rum (som Lillhunken har nu) och detta rum fick återigen bli ett enda stort.



I sängbåsen var det blåmålat. Just här i två nyanser eftersom det varit en spindelmannenmålning på den ena väggen som fick målas över när Mellangrabben ansåg sig för stor för sådana illustrationer.

(Det blyinfattade fönstret är det första fönster jag gjorde, för ca 20 år sedan.)



Efter att vi (nästan) lyckats få bort alla hyllor i båsen började vi måla i rött, Lillhunken och jag.



Maken kom hem från München och fick ta ner alla hyllor på långväggen.



Ovanför tapetbården målade vi vitt. Maken och jag var borta en lördagskväll och då skulle Lillhunken måla själv, men det visade sig att han haft två tjejer på besök och hade låtit dem måla!



Under bården har jag och Lillhunken tapetserat, ett utmärkt tillfälle att lära ut hur det går till. Trixigt var det med eluttag och radiatorer som skulle plockas bort. Tackolov var el och belysning inte på samma säkring, så vi slapp jobba i mörker.



Om bilden klickas upp syns tydligt hur tapeten växlar i mönster, den är randig och med medaljonger på samma gång beroende på hur ljuset faller!



Ett mörkrött tyg i krossad sammet köptes billigt och jag sydde både gardiner och draperi till garderoben som finns under ett av sängbåsen.





Guldiga tofsar, såklart!



På Erikshjälpen stod den självklara stolen och bara väntade. Vilket fynd! Lite limning av underredet behövdes, men tyget var fräscht. Guldklockan på väggen är ett vindsfynd från en av farbröderna. Taklampan är också ett fynd från Erikshjälpen, men där vill Lillhunken hellre ha en kristallkrona. I rokoko, inte gustaviansk eller empire ...



Att skrivbordet i svart och krom inte skulle duga i detta nya rum var tydligt. Det hade lämnats kvar av Mellangrabben som nu ser fram emot att få in det till stan. På IKEA hittade vi en köksbänksskiva och separata ben som passade rummet bättre.





Spindelmannen är nu totalt utraderad, men Lillhunken har inte börjat sova här än.



Med guldmålad list i skarven mellan tapet och målad vägg börjat rummet bli färdigt. Lillhunken har flyttat in en del av sina saker, men spegel och skåp för prydnadssaker (läs Warhammerfigurer) ska sättas upp. Tofsarna som hänger på stolen ska bli omtag till längderna. Arbetsstolen är blå, det måste åtgärdas.

Visst är det skillnad mot första fotot? Snart kan Lillhunken flytta in på riktigt!

Fler bilder från hur rummet såg ut tidigare finns här.

(I vänstra delen av rummet står en del av Äldste sonens saker kvar; soffa, dator och böcker i ordnad stil. Skrivbord och synt står på vinden. Sonen har nu andrahandsbostad klar till och med februari, så det är lite lugnare på den fronten.)

4 kommentarer:

BP sa...

Alltså om jag ska vara ärlig så gillade jag inredningen i äldsta sonens rum bättre. Sammet, rött, tofsar och rokoko är liksom inte min grej, inte bara för att de är dammsamlare...
Å att låta tjejerna måla väggen - vilken smart kille;-)

Paula i pörtet sa...

Hej, nu har jag åter lärt mig något, var tvungen att googla på Warhammer, hade ingen aaning om vad det var..Nu vet jag iaf något. Men, jag såg inga inredningsdetaljer på bilderna, mest sagofigurer. Röd sammet är snyggt, rött är varmt och ombonat.
Tack för titten på den stora makeovern

Eva Trillian sa...

Sitter här och ser ett fantastiskt personligt rum växa fram :) Inget jag själv hade valt (förutom skrivbordet - gillar verkligen de benen) - men det härligt att se när någon möblerar och dekorerar efter eget tycke! Hoppas han ska trivas när han väl flyttar in!

Anonym sa...

Härligt med barn som vet vad de vill ha och går all in! Kul med en så stor omgörning, vet själv vilket jobb det är... Grattis till sonens nya rum!
Kram Kristina