Sidor

20 september 2017

Detta är ingen bokblogg, men ...


... jag har läst och recenserat en hel del böcker som jag fått av den synnerligen generösa Pockethexan och mina recensioner har då publicerats i hennes blogg tillsammans med mina bilder av var jag varit när jag läst böckerna. En del böcker har varit rena recensionsexemplar, andra ingår i "Pockethexorna på utflykt", där boken efter att ha recenserats ska lämnas till en vän eller på lämplig plats så att någon -vemsomhelst- kan finna den, ta hem den och läsa den för att sedan skicka sin recension till Hexan. Att lämna böcker i Stockholms lokaltrafik är nog ingen bra idé, för de hamnar med stor säkerhet i hittegodsavdelningen. Jag har lämnat böcker i simhallar, väntrum mm.

Bilden ovan visar dubbelsängen i den engelska kanalbåten där jag tillbringade påsken med att bl a läsa Vända hem, av Yaa Gyasi. Recension finns här. Boken gav jag sedan till Susjos som sagt att hon också ville läsa den.



I somras satt jag i Tyskland, vid gränsen till Tjeckien och läste Barnet i mossen av Siobhan Dowd. Recension finns här. (Någon som vill ha boken? Jag har den kvar!)



I köket kämpade jag med Vid fyrtio börjar livet av Stefan Åberg. Jag gav upp och skrev en sorts recension som finns här. Man ska ju vara ärlig och tycker man inte att en bok är bra, så är ska man säga det.



På verandan sitter jag ofta och läser, i våras doftade det våt jord av alla frösådder. Jag läste Gycklarens arv av Kersti Vikström. Recension här.



Men det jag allra mest vill tacka Pockethexan för är att hon fick mig att upptäcka Joanne Harris, en av Storbritanniens populäraste författare som slog igenom med boken Choklad - den som sedan blev en film av Lasse Hallström med Juliette Binoche, Lena Olin och Johnny Depp i huvudroller.

Den första Harris-bok jag fick av Hexan var En smak av vin och den tyckte jag så mycket om att jag inte ville ge den vidare! Recension här. I samma inlägg har jag också recenserat Italienska skor av Henning Mankell.



I Italien läste jag Kärlekens dårar (recension här) och sedan har jag läst de flesta av Joanne Harris böcker, även om jag inte fått alla av Hexan. Vad gäller Choklad så tycker jag att de två uppföljarna är bättre och önskar att Lasse Hallström fick göra film av dem också. Karamellskorna har jag recenserat här och I persikoträdets skugga hade jag i två ex så då kunde jag skicka det ena till Pockethexan - lite pay back, så där!

Ytterligare tre böcker som jag recenserat hos Hexan är Mina fräknar av Sofia Hallberg (recension här), Askungar av Kristina Ohlsson (recension här) och Rosamunde Pilchers Mellan ebb och flod - den sistnämnda var den allra första pocket jag fick av Hexan och det redan för mer än sju år sedan! Oj, så tiden i bloggvärlden har runnit fort och så många vänner jag fått här! (Recensionen finns här)

Stackars Hexan har flera gånger fått sparka på mig för att få mig att läsa böcker och skriva recensioner, jag har flera kvar här hemma som väntar. Men det var väldigt roligt att leta rätt på alla dessa inlägg hos Hexan, jag hade glömt flera av dem! Hittade också fina inlägg där hon berättar om när hon gått på glaskurs hos mig, vilket hon gjort vid flera tillfällen.



Men förutom Pockethexans böcker då? Jo, mamma har med varm hand lämpat över flera årgångar av den danska inredningstidningen Bo Bedre till mig, nu när hon har fått problem med synen. Instucket lite här och var finns några gamla exemplar av Damernas värld och Femina också. När maken kom hem med högarna sa jag att han kunde kört dem direkt till pappersinsamlingen, men sedan insåg jag att det kan trots allt finnas något av värde här och där. Här handlar det inte om att läsa, utan enbart att skumma igenom bilderna och eventuellt riva ut något för inspiration. Tar jag fem tidningar om dagen kanske jag är klar till jul?



Så finns förstås biblioteket - denna fantastiska skattkista! En dag när jag var där stod Elena Ferrantes första bok i Neapelkvartetten på hyllan och bara väntade. Klart att jag tog den. Men inte gav den direkt mersmak. Nej, jag blev mest irriterad på småflickorna och deras kamp om vem som var bäst och smartast. Men visst kunde jag uppskatta den italienska skildringen som var så långt från det Italien vi ser som turister.

När en väninna berättade att allt lossnar en bit in i andra delen, kollade jag om den fanns att låna - och tänk att både del två och tre stod och väntade på mitt bibliotek! Dessa läste jag ut på tre dagar då jag var ensam hemma för familjen var på scoutläger. Lyx!

Sedan ville jag låna del fyra. Över 450 personer i kö. Suck.



Men tänk att på engelska kunde jag få den bara någon dag senare!

Och ja, den är bra, serien. Men jag gillar fortfarande inte huvudpersonerna.



Eftersom jag nu var igång med läsningen slog jag till med Veronica Roths science fiction också. Första boken, Divergent, fick jag som gratis e-bok av Dagens Nyheter och nu har jag läst resten (Insurgent, Allegiant och Four) samt sett två av tre filmer (som inte alls visar den värld jag föreställt mig, men är rätt ok ändå).

En vän hade varit på Akademibokhandeln och tipsats om Barbara Constantines och sen paulette och Anthony Doerrs Ljuset vi inte ser, så dem lånade jag raskt på biblioteket. Den första tyckte jag var en lite naiv bagatell som säkert kan bli en härlig feel good-film med pladdrande fransmän, den andra läser jag just nu och den väcker en del minnen som kanske kan bli till ett eget inlägg.

Dessutom har bloggvänner som Eva Trillian och Annette skrivit om böcker som jag vill läsa, så även andra bloggare som jag inte alltid minns vem som tipsat om vilken bok. Om den svenska motsvarigheten till brittiska trädgårdsoraklet Gertrud Jekyll; Emma Lundberg har jag läst tack vare någon trädgårdsblogg, någon annan tipsade om den makalösa boken Florence Stevens förlorade värld som jag varmt, varmt rekommenderar och nu har jag hämtat Kate DiCamillos Edward Tulanes fantastiska resa på biblioteket efter att ha läst att det är Sannas favoritbok! Sådant gör mig nyfiken, men nu blev jag också lite beklämd eftersom jag ser att Sanna bestämt sig för att sluta blogga.

Har jag glömt att berätta om någon bok är ni nog bara tacksamma vid det här laget :-)

(Dessutom finns filmer och tidskrifter att låna på biblioteket - ooops, jag fick visst med mig fem filmer hem ...)

8 kommentarer:

BP sa...

Du är vad jag inte är nämligen allround. Önskade att jag inte skulle vara så insnöat på deckare med några få undantag. De flesta av böckerna du nämnt säger mig precis ingenting tyvärr.
Å ditt recycling-system av böckerna är helt suverän. Jag brukar ge böckerna jag läst till en f d kollega som först läser dom och sedan ställer dom i en speciell hylla på jobbet för de anställda kan välja nå't som passar.

Mira sa...

Tack för flera bra boktips. Jag brukar lämna mina utlästa böcker (som jag inte vill behålla eller som jag lånat) till Röda Korsets Kupan. Då kan någon annan läsa och RK kan få in en liten slant.

Susanne sa...

Oj vad du har läst böcker :) Och WOW vilka underbara "bokläsarplatser" du har <3. Jag hoppas kunna få ro att läsa lite jag också framöver men var sak har sin tid, som det heter. Just nu, eller mer exakt så började hela proceduren redan i maj med köp och sälj och framöver en kommande flytt. Så mitt hem är just nu fyllt av kartonger på höjden och på tvären. Spännande ska det bli men efter det här kommer jag verkligen inte att flytta dom närmaste 10-20 åren... Må så gott. Kram

Lisbet sa...

DET visste jag inte! Att du läser sådär mycket. Härligt!
Och fint berättat om det här.

Anita sa...

Oj så duktig du är att läsa och så bra med lite tips. Kul också att se de olika läsplatserna. Blev definitivt sugen på Joanne Harris då jag älskade filmen Chocolat. Det vore väl något om någon mer av böckerna filmades och då helst av Lasse Hallström.

Själv läser jag mest trädgårdslitteratur av olika slag. Men den senaste roman jag läste var "Konsten att höra hjärtslag" av Jan-Philipp Sendker. En fängslande kärlekshistoria. Och nu ligger Håkan Nessers "Levande och döda i Winsford" på nattduksbordet. Har bara börjat på den men den verkar lovande.

Ha en skön helg!

Kram Anita

Eva Trillian sa...

Det är intressant att läsa böcker ur alla kategorier. Jag är bäst på det när jag är med i en bokcirkel (-klubb) annars har jag lite för lätt att välja "säkra kort" (för mig alltså)!
Tack för alla boktips :) och för länken!

Susjos sa...

Jösses vad du läser!!! Jag är glad om jag läser typ 3-4 böcker, på semestern!!! Sen blir det inte mycket läsa under året, jo förresten, vi har ju vår bokcirkel, den är intressant, för då läser man böcker man kanske aldrig annars skulle ha läst, som t.ex Elena Ferrante! Jag har nu köpt bok nr två i Neapel serien, den första boken gav mersmak!
Tack för länken till min blogg ♥, och för boken du skickade till mig!! ♥

Pockethexan sa...

Tack kära Anni för ditt fina inlägg som jag inte har läst förrän idag. Men som man säger "bättre sent än aldrig". Och tack Anni för att du läste och recenserade böcker under våren och sommaren då jag inte kunde läsa för jag var näst intill blind och den första klåparen till optiker kunde inte hitta att jag hade grå starr och behövde helt andra glas i mina glasögon.
Nu har jag rätt glas o kan inte sluta läsa, måste ta mig tid att skriva mina recensioner också. Jag kommer att återkomma med dem.

Vad kul att få se hela din samlade hög med böcker du har läst hos mig. Men det är verkligen kul att jag hittade Joanne Harris åt dig för jag älskar henne också fast någon bok var förstås inte i samma klass som Chocolat serien.

Tack för ditt fina tack och för att jag har fått extra reklam hos dig <3

Vi ses snart på glaskursen och om du vill bli av med några ex av Bo bedre så tar min danska mor gärna emot dem.

Kramis från Pockethexan själv