Sidor

13 oktober 2022

Vi snubblade på Picassos keramik

Nämen hör ni, nu sticker jag in mellan EFIT-inläggen med en första glimt från vår fina bilresa till Österrike! Vår vana trogen startade vi från Stockholm före morgonrusningen och körde raka spåret till danska Själland. För en gångs skull tog vi bron och inte färjan Helsingborg-Helsingör, eftersom det skiljer så mycket i pris mellan dessa vägar.

Vi lunchade på Bolmens fiskrökeri nära Ljungby vid E4. Ett ställe jag aldrig sett förut, till skillnad från alla tyskar som var där och handlade!

På väg mot vårt boende nära Gedser svängde vi in till Holmegaards glasbruk och överraskades av att där var en utställning med Picassos keramik!

I stora glasbubblor ställdes unika skapelser ut.

Här fanns flera olika tallrikar

med fascinerande dekor, väldigt enkel eller

full av action. Nog känner man igen Picassos stil när man ser detta - oavsett motiv.

Här fanns flera kannor

och en del saker man inte hade sett åt om man såg dem på loppis. Eller?

Men kannor, som sagt.

I ett stort mörklagt rum med silvriga väggar fanns en samling av kannor med ugglor på.

Det visades en film där Picasso tog en nydrejad urna med lång hals (keramikern stod bakom och såg på), vek halsen och formade om urnan för att sedan dekorera den så att den blev en fågel i väldigt tydlig Picassostil. Swish-swosh så var urnan något helt annat. Otroligt att se!

Sedan körde vi den sista biten till Skelby prästgård där vi bott en gång förut. Nu hade gården nya ägare, ett ungt par som köpt stället utan att ens ha varit där. De bodde utomlands och ville flytta hem.

Stilen var förändrad men lika mysig som förra gången.

Vi roade oss med att googla namnen på farbröderna på porträtten och en av dem fann vi mycket intressanta fakta om, men vad det var får jag återkomma till när om jag minns det.

Vi valde att äta lite medhavd mat och dryck innan vi kröp ned i sängarna och sov.

Nästa morgon var frukosten uppdukad under porträtten av drottning Ingrid och kung Fredrik IX, föräldrar till danska drottning Margrethe.

Efter frukost körde vi till färjan och vidare till ett helt enastående resmål utanför Berlin. Det kommer att bli rena fotobomben därifrån!

6 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Kul att få resa ett tag igen med dig ...
Hm, här kommer ett erkännande. Hade ingen aning om att Picasso pysslat med keramik. Det var intressant att se. Fick på något sätt lite Ulrica Hydman Vallien-vibbar när jag såg en del av föremålen.

Så bra att prästgården fortfarande var mysig, trots nya ägare. Var tvungen att som hastigast titta in på ert förra besök där.

Fotobomber gillar jag så den ser jag fram mot.

Kram

BP sa...

Måste medge att jag trodde att du skojade - med Picassos keramik alltså. Så jag googlade och lärde mig återigen nåt nytt. Hade aldrig hört talas om att Picasso även var keramikkonstnär. Gillar verken som du visar skarpt. Vilken tur att utställningen pågick precis när ni var där. Undrar varför utställningen hölls just där. Men Holmegaards glasbruk är kanske visa känt. Själv hade jag inte hört talas om det heller...

Anna i Portugal sa...

Hade ingen aning om att han gjorde keramik också! Kul att se, även om jag aldrig tilltalats av hans verk,, och måste säga detsamma om hans keramik faktiskt. Inte för mig :)

Carina sa...

Låter härligt med en biltur till Österrike. Keramiken var läcker och jag hade gärna haft en eller par inklusive de fina galsbubblorna. De förhöjde intrycket.

Ser ut som en vacker miljö där ni sov. Men samtidigt inser jag att jag gjort en inre resa. Från gammaldags romantik till avskalat och modernt. Kan inte säga när det hänt mer än att det gått succesivt :)

Kram, Carina

Violen sa...

Så häftigt att råka stöta på en Picassoutställning så där! Kul att du visar hans verk, gillar dem skarpt.
Ha en skön söndag!

Lena i Wales sa...

Vad roligt att du tar upp just Picasso.
Jag har varit i Málaga, hans födelsestad och där det finns ett Picassomuseum, flera gånger de senaste dagarna. Kul att hos dig få se hans keramik.
Härligt hotell också.
Ha det bra!