Sidor

19 september 2013

EFIT - en dag i köket



07.10
Väcker vi födelsedagsbarnet med sång och paket.
Äldste sonen fyller 20.



08.00
Undrar jag om mellangrabben hann med sitt tåg,
han skulle visst hinna duscha också.



09.00
Tömmer jag tältet på regnvatten,
det är översta skyddet på min hög av målade snickerier.
Jag hann precis måla klart allt under de soliga dagarna.



10.00
Testar jag min simultanförmåga.
Kokar sylt, bakar kladdkaka och etiketterar marmeladburkar.



11.00
Testar jag mitt tålamod.
Tomatklyftorna ska skållas och skalet dras av.
Det ska kokas tomatmarmelad med vanilj, ljuvlig till ostar.



12.00
Inser jag att kakaon och florsockret inte räcker
till tårtan jag håller på att baka.



13.00
Har jag handlat på Lidl och lyckligt upptäckt att
de just fått in alla sina fina och billiga lökar.
Kan varmt rekommendera de liljeblommande tulpanerna!



14.00
Ugnsbakar jag butternut squash (pumpa) till morgondagens vegetarianer.
Ska prova ett Jamie Oliver-recept med smördegsinbakad pumpa+svamp.
Vi andra ska få oxfilé Wellington.



15.00
Vispar jag till chokladtryffeln till tårtan.
Mellangrabben kommer lämpligt hem till vispslicket.



16.00
Inser jag att jag skulle köpt ägg också.
Födelsedagsbarnet har beställt pannkakstårta.
Ett ensamt ägg räcker bara till en liten plättårta ...



17.00
Smaksätter jag tårtans chokladmousse med strohrom.
De här visparna slickar jag själv!



18.00
Skapas pannkakstårtan tack vare makens köp av ägg
på vägen hem från jobbet.
Själva äter vi skaldjurspasta, rester från en annan dag.



19.00
Lägger jag in Tema fredag.
Blåvitt - ett tema som gjort för mig!



20.00
Stryker jag framför teven.



21.00
Tycker jag att alla Idol-tjejer ska gå vidare,
de är väldigt mycket bättre än killarna i år.



22.00
Testar jag min hemgjorda Crème de Cassis
för att kolla om den kan duga till Kir imorgon.
Mina grimaser får familjen att skratta undrande.
Och jag häller ut.

23.00
Lägger jag in min EFIT.
Kamerans batteri är slut, liksom mitt eget.

Och om ni undrar - chokladtårtan ska avnjutas imorgon
när släkten kommer för att fira dagens jubilar.

5 kommentarer:

Susjos sa...

Å jösses som du har stått i idag!!! Önskar att jag också var en sån hejare som du i köket! Men icke sa Nicke, bakar ju nästan aldrig! :(
Fantastiska bilder, du kommer att sova gott i natt!

Maria sa...

In å kikar på din dag. Den har verkligen gått i matens tecken. Fascinerades av allt du hann med samt den fina kakao burken.

Janicke sa...

Din dag gör mig både hungrig och törstig!
Lycka till idag, och gratta sonen!

Micke sa...

Läckra bilder som alltid och ganska så BLÅTT ;)

Janicke sa...

Hoppas pumpan blev god.
Tack för titten hos mig.
Jodå, Knut var med och alla i högform. En kväll att bära med sig.
Igår, efter sju sorger och åtta bedrövelser, fick jag ordning både på telefon och dator. Märkliga ting uppenbarade sig, kan vi tala om vid tillfälle.
Ha en god helg!