Sidor

29 november 2015

Bölder, bullar och överraskningstårta


Här tillbringar Mellangrabben dagarna när han inte är på akuten
och tömmer sina envisa halsbölder.
Imorgon ska han dig för femte dagen i rad den här gången
och tionde gången sedan allt startade i oktober.
Jag ägnar dagarna åt service och sjuksällskap,
men hann fixa lite adventskänsla också.



Idag bakade jag en överraskningsprinsesstårta.
Två lager tårtbottnar med hallonsylt emellan.
Så skar jag ut mitten av tårtan och fyllde hålet med Smarties. 



På med vaniljkräm och grädde som bildar en topp.
I med mer Smarties.



Översta tårtbottnen på plats
och ett lager grädde för att marsipanlocket ska fästa.



Sedan dekorerade jag tårtan med fjärilar, blommor och glitter.
Ingenstans syntes det att den gömde en hemlighet.



Av mitten gjorde jag en liten specialtårta
till Lillhunken som inte äter choklad.



Så tog vi tårtan och paketen och åkte till dottern
och hennes pojkvän för att fira födelsedagar.
Det tjusiga paketpappret hade pojkvännens pappa
satt på sin sons paket. Jag är helt oskyldig.



Lägenheten var pyntad från topp till tå ...



... jag menar till katt! 



Och fikabordet var välfyllt.
 


Fyllningen uppförde sig exemplariskt
och vällde ut inför den överraskade födelsedagsfirarens ögon.



Mätta och belåtna åkte sönerna hem till sin sjuke bror
och vi vuxna for till vännerna som sålt villan och flyttat till lägenhet.
Här serverades pepparkakorna på ett av mina glasfat.



Och saffransbrödet var bakat på samma recept som hos dottern.
Så klart, det är ju de allra bästa bullarna!

Väl hemma igen hade sjuklingen klarat sig bra i brödernas sällskap
och imorgon hoppas vi få veta när han ska få opereras.

Nu ska jag ut och tömma min glasugn!

10 kommentarer:

Cari sa...

Tack för besöket. Kul att du fotade.
Och så håller jag tummarna för sonens snara tillfrisknande.

BP sa...

Tänker bara säga att bilderna är fenomenalt bra! Men eftersom jag inte gillar sött så....

Hoppas stackars sonen klarar sig till operationen utan flera missöden.

Mona sa...

Vilken skojig tårta, kan hända att jag snor din idé.
Hoppas att operationen blir av snarast.

Eva Trillian sa...

Skrattar när jag ser presentpappret och funderar över när det är man går över den osynliga gränsen som finns mellan att vara den pinsamma föräldern till den galna, rätt roliga förälder :)
Hoppas sonen får operation snarast så att det kan få vara över innan jul!
Önskar dig en fin adventstid!

Violen sa...

Det är riktigt, ska det festas så ska det göras ordentligt! Kul och annorlunda med din tårta!
Hoppas sonen mår hyfsat och att han blir frisk i god tid innan jul! Det är jobbigt att vara sjuk och ha feber så länge!

lavendia sa...

Vilken överraskning. Trist för sonen, men så småningom ska det väl bli bättring.
Fatet fastnade jag för. Som jag sagt har jag en väninna som håller på med sådant. Men ett sådant har jag inte sett att hon gjort. Nästan att jag får lust att börja. / Britt

KajsaLisa sa...

Tårtorna var kreativa, hoppas det går bra för honom

Anita Malta sa...

Helt underbart att få följa hur tårtan växer fram och hur du döljer hemligheten i den. Snyggt och smarrigt ;-)
Mysig bild på den dekorerade missen och himmel vad mycket godsaker !

Håller mina tummar och tår för att det går bra för sonen din. Inte kul att vara i hans kläder men han är iallafall, trots allt, i väldigt goda händer.

Mias Mix sa...

Kan tänka mig att överraskningstårtan blev populär! Och så fin tårta till Lillhunken! Förstår bara inte hur man inte kan tycka om choklad ;)
Hoppas han får opereras snart och att allt går bra!!
Och ditt glasfat är ursnyggt!

Janicke sa...

Oj oj så mycket godis. Passar mig bra, att äta med ögonen!
Håller tummarna för sonen.