Sidor

22 november 2015

Än är det långt till vår, säger mor


Som så många andra är jag inte förtjust i starkt gula blommor, men det finns ju undantag. Hur kan man inte älska vintergäcken? Lyckan när den sticker upp tidigt om våren, just när snön drar sig tillbaka ...



Eller narcisserna? Har man varit i England om våren och sett hur de fullständigt gödslar med påskliljor i skogar och parker så kan man inte tycka illa om dem. Tror jag. 



Mina narcisser finns framför allt på en viss del av gräsmattan, men även i några rabatter. I höst har jag planterat massor av nya lökar, men de är blekt gula och dubbla eller fyllda. Maken fick order om att hålla koll på när lökarna kom till Lidl (om ni visste hur bra lökar de har!) och så fick han beskriva förpackningarna per telefon till mig. Det han kom hem med var alldeles utmärkt!

Ska bli väldigt spännande att se om de blommar när våren kommer.



I våras fick jag en ovanligt generös blomning, det var så vackert!

5 kommentarer:

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Ja gule blomster blir sjelden like høyt verdsatt som blomster med andre farver, men de lyser opp tidlig om våren og er det siste vi ser før frosten kommer og legger alle vekster i vinterdvale. Vi burde egentlig sette mer pris på dem, så flittige som de er og lyser opp en ellers grå mark.
Nydelig blå iskrystaller i innlegget over ;:OD) Ha en flott uke!

Maribel sa...

Hej!
Håller med dig, det finns inget så ljuvligt som de första vårblommorna. Krokus, påskliljor och narcisser. Härligt.
Ha det fint.

Meta sa...

Det blir lite extra svenskt hos dig då med gult hihi. Jo du även här är det mest gult på våren och det är fint för det lyser så fint i vårsolen.
Ha det gott
Kram Meta

kissed by an angel sa...

Spring dreams...Daffodils are not my favourite flowers, but they look very beautiful and picturesque in your meadow and with your lovely sky blue bench... :)

Janicke sa...

Gult och blått, det är flått! Hrm, ursäkta ...
Tack för tipset om Lidl, det visste jag inte. Får satsa i höst. Kanske.