Sidor

20 november 2015

Rund är en tilltalande form


Efter alla mina älskade allium är nog vallmoknoppen den mest tilltalande runda formen i min trädgård. Det är något speciellt med det där ludna som fångar dagg- och regndroppar.



Och när blomningen avnjutits blir frökapslarna vackert runda, de också. Just dessa fanns i Monets trädgård som jag skrev om här (klicka).



Strax innan vallmon blommar är Exochorda The Bride fylld av sina vita knoppar, som pärlor på rad. Härom året drabbades min buske svårt av frystorka på våren och jag trodde inte att den skulle klara sig. Den fick massor av vatten när jag upptäckte hur den såg ut och året efter var den blomfylld och välmående igen, tackolov!



En annan vacker knopp är pionens. Liksom vallmoknoppen är den fylld av skrynkliga flortunna kronblad som kommer att veckla ut sig i mängder - man fattar inte hur allt kunde få plats i en enda knopp!



Då är bolltistelns runda blomklot enklare att begripa sig på, det bara växer fram och finns där plötsligt!
I bakgrunden syns även de små söta höstanemonknopparna, klotrunda de med.

12 kommentarer:

Veronica sa...

Godmorgon Anni,

Det finns verkligen en massa runt i naturen.
Visst är det tilltalande med de runda formerna.

De vackraste växer i våra trädgårdar och naturen :)

Kram och ha en skön helg!

//Veronica

lavendia sa...

Vilken variation av rundade former. Den ena finare än den andra. Vallmoknoppen, så fin. / britt

Maribel sa...

Underbara bilder, runda och goa.
Trevlig helg!

trädgårdsdrömmar sa...

Första bilden på Vallmoknoppen med så många vattendroppar är så fin.
Ha en skön helg.

Unknown sa...

Fine runde former. Valmuefrøhusene er dekorative. Håper du har fått frøene jeg sendte.

Leena sa...

Fina runda former och du kan verkligen ta foton! Älskar speciellt bilden med frökapslarna, ser ut nästan som stiliserade människor i givakt med roliga hattar. Trevlig helg! Leena

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Vallmon är läcker från knopp till kapsel. De fick följa med på min tolkning av veckans tema med :)

Ha en skön helg

Tittis trädgård sa...

Du har verkligen fångat de runda formerna vackert på dina bilder! Har också undrat över hur allt får plats där i knoppen, i sanning ett mirakel:-)
Trevlig helg!
Titti

Villrose sa...

Akkurat!
Flotte bilder!

BP sa...

Rena rama lektionen i blommor här hos dig. Det enda runda "blommor" jag kände till innan ditt inlägg var tistlar (som jag älskar) och maskrosor.

Himla läckra bilder förresten, speciellt "blåbären med hattarna" i andra bilden.

Gunilla sa...

Otroligt fina bilder du visar med olika runda former.

Trevlig Helg

Janicke sa...

Åh så vackert!
Får mig att längta.