Sidor

01 november 2015

Lila är en sorts blå


Sitter här och inser att det är ett halvår tills rabatterna fylls av lila krokus. Hmpf. Tror att jag raskt glömmer den insikten och försöker njuta av månaderna fram tills dess också.



Paradisblomster har jag försökt att så i flera år. Första gången fick jag underbart vackra höga vita, men sedan dess har jag aldrig lyckats. Blev därför väldigt glad de år jag fått tag i dem i blomsterhandeln. I och för sig en lägre sort, men precis lika vacker och tacksam i kruka!



Svår att finna är också den bleklila surfinian som jag helst vill ha i mina krukor vid dörren. De senaste somrarna har dessutom sniglarna ätit upp alla mina petunior och surfinior, så jag får nog planera om inför nästa vår.



Men favoriten bland lila blommor är allium. Jag fullkomligt älskar dessa ljuvliga bollar som gifter sig så bra med rosa akleja och jättevallmons knoppar!



8 kommentarer:

Maribel sa...

Fina lila växter, Allium är vacker, men hos mig är det bara några få som kommer upp igen, får skaffa nya lökar. Paradisblomster skall jag lägga på minnet, otroligt vacker. Den mest älskade krokusen, en vacker färg, hoppas det inte dröjer ett halvår.
Ha en fin söndag.
Marika

lavendia sa...

Du verkar också tycka det är en fin färg. Din header skvallrar bland annat om det. Krokussamlingen ser så ren och skir ut. Ett halvår är ju inte sååå lång tid.
Och glaskonsten i Blått/ lila (ibland är det svårt att säga vilket som är blått och vilket som är lila). / Britt

Maggan sa...

Så fina bilder på dagens kulör. Allium de är oerhört vackra när de kommer med sina blombollar och Krokusarna visst längtar man redan dit när de kommer åter men man får ha tålamod det dröjer inte allt för länge innan det vänder./Margareta

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Så vakre paradisblomstene er!
Og gjør et nytt forsøk med sommerfuglbusker, jeg fikk den til å trives på 4. forsøk. Nå har de sol fra morgenen til klokka 15.00 om sommeren, kanskje enda lenger.... De trivdes ikke på den andre siden av huset, ved Oasen!
Ha ei flott uke ;:OD)

Leena sa...

Vackra bilder - som vanligt! Gillar din surfinia vid entrén och hoppas att du får till det igen. Nävan Rozanne (som ju är perenn) är lite lik den tycker jag. Det är lite spännande med sommarblommor som man sår på våren men det är verkligen värt besväret! Har du tagit frön? Nu är jag också på krigsstigen mot sniglarna och nästa år är beredd. I år var det första året som de åt upp så mycket. Usch!

Violen sa...

Så vackert! Lila är min favoritfärg så gissa om jag njuter av dina bilder!

Meta sa...

Vilka underbara sommarbilder jag längtar dit nu. Blått har jag försökt att ta bort ur mina sinnen men se det går inte, det blir nog blå kulor i alla fall.
Lila är en fin trädgårdsfärg och med blått är den oslagbar.
härliga bilder med värme
Ha en fin vecka
Kram Meta

Janicke sa...

Längtans blå blomma ...