Sidor

18 augusti 2024

Jackie Morris i Rheged - vilken oväntad överraskning!

Nog är det konstigt ibland. Maken behövde tanka bilen och vi fann en mack på vägen. När vi svängde av i rondellen lade jag märke till den vita skylten till vänster och hann reagera på att det där - det känner jag ju igen!? Men vad är Rheged? Och hur hittar jag det, vad det nu är? (Nu kan jag ju läsa på skylten, men det hann jag inte då, och bilden tog jag på väg därifrån för att kunna visa den.) När maken tankat och gick in för att betala såg jag en liten skylt om att Rheged var åt vänster ut från macken, inte åt höger som vi skulle köra. Men maken var med på noterna, även om han inte fattade något.

Inte ens hundra meter bort låg en stor parkering där man fick stå gratis i fem timmar. Behövde man mer tid skulle man bara säga till personalen. Och så fanns denna stora port mitt i en mur. Vad i all världen var detta?

Ett helt typ kulturhus med rulltrappor ner till restaurang, butiker, bio

och ett galleri med originalmålningar av Jackie Morris! Jag kände inte igen hennes namn, men "lost spells, lost words" hade äldste sonen berättat om, visat mig böckerna och spelat musiken, för något år sedan. Det gjordes alltså en bok om ord som höll på att försvinna ur de brittiska barnens medvetande/skolböcker, nu i den moderna tiden då de lär sig helt andra ord som dessutom är betydligt mer urbana än de från landsbygden.

Robert Macfarlane samlade ihop ord han ville uppmärksamma och Jackie Morris illustrerade böckerna som fått många priser. En samling folkmusiker satte musik till texterna och gav ut Spell Songs.

Och nu hade vi snubblat över denna utställning, helt av en slump!

Utställningen var stor och handlade inte alls bara om illustrationerna till Macfarlanes böcker, utan om Morris konstnärskap.

Bl a har hon gjort omslagen till Robin Hobbs böcker, ett uppdrag hon fick av Jane Johnson (förlagsredaktör som också ansvarat för J.R R. Tolkien och George R.R. Martin m fl och skrivit den spännande boken Den tionde gåvan som jag fann i ett enda exemplar på Stockholms bibliotek).

Jag visste inte att  the Lost Words kommit ut på svenska, men nu har jag reserverat den på biblioteket så får jag se hur den fungerar översatt.

Ett stort rum var avsatt för bokens illustrationer och här fick man även rita om man fyllts av inspiration. Jag anar att Jackie Morris för britter kanske kan liknas vid Ilon Wikland för oss svenskar? Eller någon lite yngre, de är trots allt från två olika generationer. Jag är så glad att vi såg utställningen och tänk att man t o m kunde köpa hennes original på plats! Nåja. En annan dag, en annan resa, en annan transport ...

4 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Men ... vilken grej! Ibland ska man ha tur. Vilka fina målningar. Tack för att du visade.

Kram

Cari sa...

Så roligt med boken. Hittade den på Sollentunas bibliotek.
Men jag hittade först en annan bok ”De förlorade ordens bok” av Pip Williams. Fick lov att gå hit och läsa igen för att se vilken bok du skrev om.

Och visst är det spännande med resor att man ibland hittar något helt annat.

Anna i Portugal sa...

Det är så häftigt när en hittar små pärlor av olika slag när en är ute och far. Det här var ju en fantastiskt överraskning och så intressant utställning! Fantastiska målningar!

Matilda sa...

Så roligt att ni hittade det av en slump! Resor blir lite extra speciella när det oväntade inträffar (så länge man har givit sig tiden för detta)