Sidor

09 december 2019

EFIT - dagen efter, med skaldjursfrossa

Hoppsan sa, ibland hänger jag inte med - trots att det stod i almanackan. Det var EFIT på lördagen, men jag hade fullt upp med julmarknaden på torget och glömde helt bort det. Julmarknaden var supertrevlig som alla år, jag förvånas själv över hur många stamkunder jag har. Förutom mitt glas och min keramik säljer jag också en del marmelader jag gjort samt pappas honung och alla de olika delarna har sina stamkunder! Så roligt!

Väl hemma igen föll jag ihop i tevefåtöljen, sedan lyckades jag laga middag till mig och Lillhunken innan jag somnade framför teven.

Jag bestämde mig för att fotografera min söndag istället:


7.00
Eftersom jag somnade så tidigt har jag också vaknat tidigt.
Mellan 05 och 06 försökte jag somna om men en halvtimme senare
bestämde jag mig för att gå upp.
Nu går jag runt och tänder adventsljusstakarna.



8.00
Har suttit på verandan, men reser på mig för att göra dagens andra tebalja.



9.00
Köket är lite av ett bombnedslag.
En del marknadssaker finns här, annat bars in i ateljén.



10.00
En timme senare är allt iordninggjort och utburet,
kassan genomgången och inkomsterna beräknade.



11.00
Jodå, jag har två kalendrar denna december.
Nu blir det en stunds njutning.



12.00
Tar en bild på mina presentpåsar, sydda av tapetprover.
När grannen lade ned sin tapetbutik fick jag några flyttlådor med tapetprover
och han vill gärna se vad jag gör med dem.
Jag skickar honom en bild och berättar hur glada kunderna blev när de fick påsarna.



13.00
Plockar upp musslor och räkor från frysen,
ikväll ska vi fira mellangrabben som fyllde 24 i onsdags
men inte hade möjlighet att firas då.



14.00
Jag dukar bordet.
Favoritduken som används hela december fram till jul har visst fått några fläckar.
Nåja, det lär bli fler i kväll, den får ligga kvar.



15.00
Sätter snöre på sonens paket.
Han har önskat sig ett nytt armbandsur.



16.00
Tänder lyktorna ute.



17.00
Ört- och vitlökssmöret klickas över musslorna.
Sedan strör jag panko ovanpå.

18.00
Glömde jag fotografera, men då kom gästerna.
Vi drack glögg och åt lite tilltugg.



19.00
Krabba, gratinerade gröna musslor, sauterade vongole och stora räkor.
Vi mumsar för fullt!



20.00
Det finns alltid plats för tårta!
Det är inte vitkål ovanpå, det är vit choklad i ringlor.



21.00
Har vi diskat klart.



22.00
Ser vi på nyheterna och sedan gårdagens Så mycket bättre.



23.00
Bestämmer vi oss för att pausa och se vidare en annan dag.
Maken kryper i säng men jag vill först lägga in min EFIT!

12 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Jösses vad skaldjur, nu blev jag sugen som attan.Fast jag är mest förtjust i räkor men även lite havskräftor och musslor brukar gå ner.

Susjos sa...

Snacka om att vi är inne i en mörk årstid, det är tur att alla ljus lyser upp!
Så trevligt med lite fest och med massa skaldjur, mums!
Nu ska jag se "Så mycket bättre" på tv4play tänkte jag, nu när jag inte fick träna för doktorn pga min hosta!
Kram!

BP sa...

Det var nog ett av dina läckraste inlägg - i dubbel bemärkelse alltså. Först de fina stämningsbilderna (ute och inne inkl. bombnedslaget;-) ) åsså all läcker mat - yummie, yummie:-)
Idén med att sy presentpåsar av gammal tapet är j genialt. Det är nog bara du som kan komma på nåt sådant.
Vongoles har jag faktiskt aldrig sett fryst, men den lokala ICA säljer dom i nät = nu fick jag "rätt" inspiration.
Avslutningsvis kan jag också konstatera att ert och vårt hushåll verkar vara de enda i Blogglandia som inte har en diskmaskin;-) Dessutom ser jag att du behöver köpa en ny flaska Yes;-)
Ett toppen inlägg:-)

Anni sa...

Visst har vi diskmaskin, men en del saker som ölglas, plåtar och den stora brickan diskades för hand!

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilket kalas, skaldjur är riktigt mumsigt. Gillar din fina idé med tapetkuvert, så snyggt. En välkomnande entré.
Ha det gott /Marika

Anna sa...

Så mysigt det såg ut, när du hade tänt lyktorna. Har aldrig ätit musslor, varken de sladdriga eller pilgrims.
// Kram

Bosse Lidén sa...

Tänk att den ugglan har blivit hela 65 bast. Just nu går mina tankar till Marie som bara blev 61 år.
Trevlig kategori på din blogg.
Kram från en "blåälskare"

Åke sa...

Fullt av fart som vanligt... En fortsatt trevlig 3:e advent till dig :)

Vonkis sa...

Men tänk så överraskade gästerna blivit om du lagt lite vitkål på tårtan :-)

Vackra tapeter, förstår att kunderna blir glada för påsarna.

Lena i Wales sa...

Vilken mat!
Fina påsar.
Hittade slutligen till din affär när jag var i Stockholm. Vilket ställe! Där skulle jag lātt kunnat förköpa mig,men hade inte plats i bagaget, så tänker återkomma vid annat tillfälle. Tog några bilder utanför, får skicka dem till dig senare.
God Jul 🎅🎁🎄

Bosse Lidén sa...

Jag läste i dagens morgontidning att Classic Blue utsetts, av Pantone inom inredningsvärlden, till årets färg 2020. Klokt val.
Jag önskar dig en God Jul och ett Gott Nytt År.
Kram från ett regnigt Visby.

Violen sa...

Önskar dig GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!