Sidor

23 november 2020

EFIT - en solig novembermåndag

Måndag. Sol. Lite kyligt. EFIT.

 

Andra som dokumenterar sin dag finns som alltid på EFIT-sidan.


7.00
I hörnet vid soffan lyser den nya lampan upp morgonen.
Lampfoten fann jag i träslottet vi röjde i förra EFIT.
Skärmen som inte syns i bild har jag vikt av en tapet.



8.00
Det kluckar så mysigt under köksbordet.
Här står ölen jag och två söner bryggde i lördags och jäser.



9.00
Plockar bort resterna av gårdagens paketinslagning.
Idag fyller världens finaste dotter tillika mitt äldsta barn 30 år.
Vi firade henne igår och hon fick sin present inslagen
i det gamla paketpapper hon fått i så många år nu.

 
10.00
Ser att mina hemgjorda jordärtskockschips försvinner snabbt.
Men så är de ju goda också!



11.00
Matsalsbordet är fullt av papper.
Jag ringer banker, försäkringsbolag och elbolag.
Orkar inte sitta i telefonköer,
så när jag får snabba svar blir jag glad.



12.00
På Facebook har jag lagt upp en grattishälsning till dottern.
Letade länge efter en passande bild.


 
13.00
Där får man för att man försöker piffa.
Någon tror att det finns godsaker under mossan.



14.00
Novembersolen skiner in genom arbetsrummets fönster.
En kort stund.



15.00
Det finns lite björnbärskaka kvar,
jag är sugen men lämnar den till sönerna.

Nu ska jag till banken. En av många.


 
16.00
Klar med bankärendet går jag till tåget mot stan.
Träden i mitt centrum har en inte-så-julig färg.
Snyggt, tycker jag!



17.00
Jag har hämtat all den keramik
jag gjorde på höstlovet.
Nu väntar jag på att maken ska hämta upp mig
och min tunga last.



18.00
Inget höjdarfoto direkt,
men nu har vi power-shoppat på Martin & Servera.
Åker vidare till djuraffären för att köpa mat till mammas katt
sedan ska jag hämta ut två paket som har kommit.



19.00
Middag.
Under pinjenötter och sallad döljer sig
päronskivor på en ostpaj.
Pajen är färdiglagad men toppingen har jag lagt på.



20.00
Det här paketet kom i brevlådan tidigare idag,
men då hann jag inte öppna det.
En god vän har skickat lite uppmuntran till mig.
Så otroligt gulligt av henne!




21.00
Packat upp all min keramik och begrundar resultatet.
ganska kass glasyr, den som skulle vara turkos.
Den blå är däremot utmärkt. Såklart.



22.00
Vi ser ett avsnitt av The Crown,
sedan lägger sig maken och jag läser blogg.
Så det blir ingen mer bild denna dag!
 
 






21 kommentarer:

Vonkis sa...

Kul grej att få presenter i samma papper flera år :-)

Har sett hos flera bloggare/instagramare att det sätts igång egen öl och glögg nu. Har ni någon speciell smaksättare i ölen? (Jag kan absolut inget om öl så det är kanske en jättedum fråga men i så fall bjuder jag på den :-) )

Susjos sa...

Grattis till dottern som fyller år idag! Hurra hurra hurra!
Gör hon fortfarande lussekatter att sätta i öronen? En kollega var sugen på dessa när hon såg mina i öronen förra julen minns jag!
Så mycket trist pappersjobb du har nu, hoppas du hinner få lite vila mellan varven!
Varm Kram!

Micke sa...

Öl! Det testade jag när jag bodde i sommarstugan 3år (fast testade bara 2ggr) i mitten på 90-talet. Undra om grejorna funkar ännu..

Småsugen på att testa igen.

Cari sa...

Grattis till fina dottern. Minns så väl när hon föddes.
Tänk 30 år - vart tog de vägen?

Lampfoten är fantastiskt fin.

Efwa - Medea sa...

Ååh den lampfoten var ju fantastiskt fin!

Lillian "sognafaret" sa...

Grattis til datteren, uff som ungene vokser til. En føler seg jo ikke så gammel selv at en kan ha så voksne barn. Min eldste er straks 29 og jeg husker godt han var baby. Så flott lampefot og skikkelig salamander som krabber rundt pottene.

BP sa...

Stort GRATTIS till dottern! Så roligt att inslagspappret har varit med i så många år. Antingen köpte du många rullar eller också var presenten liten - i fysisk storlek alltså;-)
Dina jordärtskockschips trodde jag var torkade kantareller;-)
En himla söt bild på dottern och hunden. Gissar att hon blev glad över den:-)
Att ha att göra med försäkringsbolag, banker och telefonföretag är energidränerande. Så jag hoppas att det gick hyfsat smidigt för dig.

BP sa...

Me again: Nästsista bilden - turkost - ja, jag har då inte det minsta emot dina limegröna alster - skitsnyggt enligt mig:-)
Å alla skriver om The Crown som dessutom diskuterats på BBC ikväll. Har inte Netflix så jag vet inte ens vad de pratar om;-)

Vonkis sa...

Har tyvärr redan plöjt The Crown. Det var en ok säsong men jag tycker nog att de framställde både Charles och Diana lite väl ömkliga.

Det säljs både röda och orangea novemberkaktusar på Blomsterlandet nu såg jag :-)

Maribel sa...

Hej Anni!
Full fart hela dagen, tråkigt om keramiken inte fick den färgen du förväntade. Har också slagit in ett antal paket i Elvispapper, men nu tror jag det är slut. Lampfoten är riktigt fin.
Ha det gott /Kram Marika

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Lampfoten passar ju riktigt bra till tapeten. Och vilken fin bild på dottern tillsammans med hunden. Samma paketpapper varje år är kul. Jaha, det var den mossan det. Undrar vilka som kollat efter godsaker. Kan det vara ekorrarna tro? Håller med om att färgen på träden var snygg. Kul med lite omväxling. Bara dom inte blinkar är jag nöjd. Synd att du inte blev nöjd med glasyren men tur att den blå blev bra i varje fall.
Hm, The Crown. Vi har inte Netflix men ska skicka efter säsong 3 som nu finns på dvd. Säsong 4 får vi troligen vänta på tills nästa jul.

Kram Anita

LillaSyster sa...

En händelserik dag d haft.
Samma sak här med mossan, jag lägger dit och någon plockar ur den. Jag har gett upp. Önskar dig en fin första advent =) Härligt med vänner som bryr sig. Kram

Lena i Wales sa...

En innehållsrik dag.
Så fin lampfot!
Gillar dina blå glas, helt i min stil.
Maten såg också frestande ut.
Jag förstår att det är mycket att göra med papper och banker Inget roligt arbete.
Sköt om dig!

Carina sa...

Blått är flott tänker jag när jag ser fönstret i ditt arbetsrum! Och jag har tänkt samma tanke kring belysning när min övningskörande son och jag far runt Järntorget i Göteborg. En fin tanke - rosa belysning i körsbärsträden blir ändå fel här och nu i min värld. Men det kommer en annan tid om en månad eller så :)

Klässbol gör fantastiska saker och jag har varit sugen på att åka dit hela hösten ;)

Kram, Carina

Violen sa...

Så mycket du hinner med på en dag. Du hinner väl aldrig ha långtråkigt. Lampfoten är riktigt läcker, klart att du vill ha den! Jag gillar att lila färg, allt behöver inte vara rött i juletid.
Var rädd om dig! Hoppas din arbetsbörda lättar snart!

Vonkis sa...

Stort tack för paketet! Så glad jag blev över julkorten och de fina bilderna från Örnsköldsvik. Kartan ska jag skicka vidare till min morbror, min släkt på mammas sida kommer från Grundsunda och han håller både på med släktforskning och med Grundsundas historia.

❤️❤️❤️

Karoleen sa...

Ostpaj lät väldigt gott! Kollar på din dag lite i efterhand.

LillaSyster sa...

Jag slank in för att kolla läget. Hoppas att allt är bra med dig =)

Janicke Henrikson sa...

Tror att jag vet precis var du står och väntar på din make!
Hoppas att alla banker är snälla mot dig. Så mycket jobb du har ovanpå allt tråkigt.
Jag är urdålig på att skicka prylar men tänker på dig, det gör jag. Kram på er allihop.

Kristinas oas sa...

Lampfoten var ju helt otroligt snygg! Du får visa hela med skärm och allt någon gång.
Lurigt det där med glasyr, men tur det blå blev bra i alla fall.
Kram Kristina

Susanne sa...

Lampfoten är så vacker och jag kan tänka mig att du gjort en helt fantastisk skärm som sitter högst där uppe :)
Vilket fantastiskt coolt presentpapper du har till dottern. Riktigt snyggt! Hoppas hon hade en lyckad 30-årsdag.
Den där björnbärskakan ser ju vansinnigt god ut. Har du något recept att dela med dig? Jag har björnbär i frysen som jag gärna gör något med.
Önskar dig en riktigt trevlig helg! Kram