Sidor

13 december 2022

I de bayerska skogarnas glasrike

Tackolov var hotellet vi bodde på i Marianske Lazne bra och frukosten alldeles utmärkt. Det behövde vi efter gårdagens tråkiga middag. Nu åkte vi vidare till Bayern och alla glasbruk som finns i den bayerska skogen. Först ut var det gigantiska glasköpcentret Joska utanför Bodenmais. Ja, jisses. Redan på parkeringsplatsen och parken utanför byggnaden överöstes man av glas i olika former. De närmast på bilden är dock plexi och inte glas.

På byggnadens fasad var dekorationerna såklart även de i glas.

Både kulor och  mosaik.

Man fick en föraning av vad som fanns att köpa.

Och det blev faktiskt några röda äpplen till mig.

Men det mesta var bara för mycket

och hantverkskänslan var obefintlig.

Vidare till Zwiesel och den betydligt mindre glashyttan med butik.

Först åt vi en enkel lunch med utsikt över Världens högsta glaspyramid, mitt på parkeringen. Lunchen må se torr och trist ut, en brötchen med leberkäse och senap, men det var den inte alls. Leberkäse är som en köttfärslimpa, smakar lite åt falukorvshållet, och när allt värmdes blev det frasigt, saftigt och mycket gott. Apfelschorle (bubblig äppelmust) i glaset.

Vi kikade en stund på glasblåsarna, sedan köpte jag servetter med ekorrar på ;-) och vi åkte vidare till Frauenau.

Utanför glasmuseet i Frauneau (byggnaden i mitten) finns en stor park med glaskonst mellan de två glasbruken (i hörnen).

Vi gick runt och såg det mesta.

Helt klart mer konst än massproduktion.

Sedan blev det en ganska snabb genomgång av museet, det här är golvet i entrén.

Och så avslutade vi glasrundan med ett helt galet ställe, glasmästare Köch i Spiegelau.

När man gått igenom den lilla butiken och verkstaden kom man ut i en synnerligen personlig glasutställning.

Övermätta på glas körde vi sista biten till Schloss Fürsteneck där det verkligen var lågsäsong. Herrn i huset hittade inte någon bokning men gav oss ett rum efter att ha ändrat sig några gånger.

Ett mysigt hörnrum med utsikt över dalgången runt omkring slottet. Och en fin blå blyinfattad glaslampa :-)

Vi såg ut över floden, järnvägen, den lilla skogsvägen och bergstopparna. Men det fanns ingen tvål i badrummet och golvet var ostädat. Maken gick tillbaka och beklagade sig och fort som sjutton kom en kvinna och ursäktade sig ordentligt. Städade badrummet och gjorde fint. Det visade sig att det var hennes förvirrade man som ansvarat för städningen denna dag, men uppenbarligen var lika usel på det som på att boka in oss.

Vi fick en nisch i matsalen där det bara satt ett annat par, förmodligen de enda hotellgästerna förutom oss. Nu var det kvinnan som stod för all service och gissa om hon ville oss väl!

Jag valde två fisksorter med rosmarinpotatis och fick en liten ros på tallriken (Maken åt fläskfilé med svamp och fick en större ros.) Det var mycket gott! När maken sedan beställde både espresso och weinbrand trodde hon att jag skulle ha spriten och blev helt förskräckt när båda skulle till maken och ingen till mig! Vad kunde hon göra åt detta!? Det enda jag kunde tänka mig var något chokladigt och efter en kort fundering kom hon farande med

hemgjorda rustika praliner med plommonfyllning. Jag fick fyra stycken! Hon ville inte ha betalt vare sig för spriten eller min choklad, men jag fick väldigt gärna fler praliner om jag tyckte om dem.

Se det var skillnad jämfört med middagen kvällen innan!

Janicke sa...

Skulle gärna äta middag i den fina nischen med utsikt, mums.
Fint som vanligt att följa med på resan och uppleva nya vyer. Den galna glasmakaren var toppen!

BP sa...

För en glaskonstnär som du måste den "rundan" varit ett himmelrike, även om det första stället inte var i din smak.
Måste säga att jag skäms en aning. Har ju bott i München i drygt 6 år, men aldrig styrt bilen åt "glasfabrikshållet". Visste ärligt talat inte att det fanns glaskonst i Bayern - oooops.
Jämfört med glaskonsten som jag sett hos dig och Freedomtravel från Tjeckien så måste jag säga att Tysklands glas inte "vinner" den jämförelsen.

Kul med pralinerna. Perfekt för dig som älskar choklad. Kul att kvinnan ville kompensera för dålig städning. Det kallar jag serviceminded.

Äventyret framtiden sa...

Fantastiskt med all denna glaskonst. Jag älskar konstglas och det här inlägget ger mig mycket av den varan. Tack. Du skriver så fint, så levande och alltid med glimten i ögat. Kvalitet! Toppen!

Anna i Portugal sa...

Glaskonst tycker vi mycket om, men som du säger verkar det andra besöket mer av hantverksslaget än det första. Vilken fin nisch att sitta och äta middag i och att få sån service, bara att njuta!

Lena i Wales sa...

Oh, vad mycket glas ni hann med, intressant.
Kul också att se och läsa om maten.
Ha det bra!

Maribel sa...

Hej Anni!
Tur att det ordnade sig med ett rum och inredningen hade rätt färg också.
Maten ser riktigt god ut. Av glasföremålen gillar jag de silvriga vaserna, krukorna och äpplet bäst.
Ha det gott /Kram Marika

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Jösses så mycket glas. Förstår att en del blev kanske lite för mycket av en del. Men det är bekvämt att sitta här och få en rundtur via dig.
Lunchen ser verkligen torr ut, tur den inte var det utan faktiskt riktigt delikat.
Och så bra att ni fick bra service efter tidigare upplevelse. Det var en färgrik middag du fick och hemgjorda praliner på det.

Kram

Violen sa...

Det blev mycket glas på den resan! Tur att ni fick med lite annat också som god mat, bra boende och utsikt över dalgångarna. Jag tycker om glaskonst och för mig finns några godbitar men också sådant som inte är så mycket till konst!
Ha det gott i kylan!

Lena i Wales sa...

GOD JUL!

Vonkis sa...

Jag föll pladask för renen på taket, men gissar att den hade varit något svårt att ställa på en vettig plats hemma 😂

Maten såg verkligen god ut.

Annika sa...

Vilken fantastisk resa och vilka glasbruk.