Sidor

13 maj 2023

EFIT - Eurovisiondagen

00.30
Hemma från kvällens tjejmiddag.
Har inväntat sms från väninnan som åkt taxi hem,
så att jag vet att hon kommit hem ordentligt.
Dags att krypa till kojs.

8.00
Låg och drog mig i sängen en stund,
men nu är jag igång.
Matar mina hungriga vänner.

9.00
Ett av dagens projekt är att få ordning på alla krukor.
Igår flyttade jag ut mina krukväxter från
glasverandan och de är lite chockade efter en natt ute.
men de kommer att återhämta sig.

10.00
Tar frukostmackan framför datorn.
Nu äntligen börjar allt fungera igen,
men det är en hel del som är nytt.
Jag ligger lååångt efter i bloggläsning
och har bland annat en underbar vecka i Frankrike att skriva om.
Men jisses, i det här vädret kan jag ju inte sitta inne!

11.00
Maken släpper av mig vid växterna
medan han åker och gör andra ärenden.
Jag är fortfarande inte klar när han kommer tillbaka.

12.00
Drar igång en bröddeg.

13.00
För två veckor sedan hittade vi en död ekorre på grusgången.
Idag träffar jag en ny individ.
En som inte alls är van vid mig
utan har väldigt mycket åsikter om att jag är nära.

14.00
Brödet är klart och jag provsmakar.

15.00
Dags att plantera inköpen!

16.00
Maken har installerat ytterligare två
regnvattentunnor
och nu fixar han en liten gång till den ena.
Betongstenarna gjorde jag för flera år sedan,
äntligen kommer de till användning.

17.00
Han påbörjar också arbetet med att
lyfta upp trampstenarna i gräsmattan,
de har sjunkit ned så de delvis döljs av gräset.

18.00
Förutom de nyinköpta växterna har jag planterat ut
svartkål, pak choi och spetskål.
Nu kommer de utflyttade sönerna för att äta middag och se på ESC.
Lillhunken jobbar kvällspass.

19.00
Första grillmiddagen.
Första middagen ute.
Tänk, som vi längtat!

20.00
Fixar bästa snackset.

21.00
Då är det dags för ESC!

22.00
Så perfekt att hon sjunger just när bilden ska tas!
Heja Loreen!

23.00
Spektaklet på tv ska hålla på i ytterligare två timmar.
Jag går en vända för att hålla mig vaken.
Ser till min glädje att ett av alla gurk/squash-fröer äntligen har grott!
Jag har sått femtio olika varianter med klent resultat.

Nu är EFIT-dygnet snart slut
så även om jag är vaken till slutet
så blir det inte fler foton idag.

12 kommentarer:

Micke sa...

Kollar in grönskan. Vi ligger nog ett par veckor senare.

BP sa...

Alltså du lägger dig klockan 00:30 och drar dig klockan 08:00 på morgonen. Då hade jag inte ens vaknat...
Ja, du är ju en periodare vad gäller bloggen, så varför ändra ett vinnande koncept;-)

Eva sa...

Tittar in på din dag, underbara växter. Tråkigt med ekorren. Kram

Maribel sa...

Hej Anni!
Tråkigt med ekorren, hoppas din nya blir van vid er snart. Jag hade en ekorre som skuttade omkring i trädgården häromdagen. Så dags då jag lämnat ifrån mig både matare och nötter, för det var evigheter sedan den visade sig. Vilken rysare det blev med poängen i Eurovision SC.
Ha det gott /Kram Marika

Violen sa...

Fint att du är igång här på bloggen igen och skönt att se att du inte ligger på latsidan!
Ha det gott i vårvärmen!

Anna i Portugal sa...

Så roligt med nyinköpta växter och att dina frön gror! Regnvattentunnor kan en inte ha för många, bra att ta tillvara på vattnet även i Sverige Har inte sett Melodifestivalen på många år, men vissa låtar sätter sig och tror att Loreens kan göra det också. Njut på i vårvärmen!

Susjos sa...

Härliga foton på allt det gröna och den fina nya ekorren! Här i England är det otroligt grönt, de ligger före oss, trots att det inte varit nån värme under denna vecka, men regn är ju också bra för växterna! Vilken underbar ESC kväll det blev, värt att ha ståplats i 4 timmar…haha! Va spännande det blev, och vilken lycka när hon vann! Nu befinner vi oss i Manchester, ikväll flyger vi hem igen, och nu längtar jag hem!
Kram

Äventyret framtiden sa...

Vi bakar bröd på liknande sätt. Så där gör jag också nu för tiden, praktiskt och bra.
Ser framemot din vecka i Frankrike.
Fina foton i dina Efit, som vanligt. Tack!

Lena i Wales sa...

Trevligt att ha dig tillbaka i Blogglandia!
Vad mycket trädgårdsarbete du verkar ha hunnit med. Gillar förstås dina blå krukor.
Och så blev det brödbak mitt i allt. Ser gott ut. Grillmaten ser också god ut.
Jag började att se på ESC, men gav upp väldigt snabbt och fick resultatet först nästa dag.
Vad kul att du varit i Frankrike, ska bli se var och vad du gjort.
Trevlig helg!

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Nä inne kan vi inte vara nu! Och grattis till planteringen. Jag avvaktar och ska testa planteringsdagarna som kommer till veckan. Den här säsongen när jag följt såkalendern är jag peppar, peppar nöjd med resultatet av allt.

Tittade på två bidrag och lyckades tajma just Laureen men blev lite konfunderad. Förstog inte riktigt hajpen... ..men det är ju jag det :)

Kram, Carina

Hannas krypin sa...

Tycker det är så trevligt med EFIT-inlägg. Bilden med ekorren är underbar. Så kul att du lyckades få till den bilden. Fast den tyckte du var för nära. Loreen levererade som alltid.

Vonkis sa...

Du och Den ömma modern skulle nog gilla att köpa blommor tillsammans, de skulle i alla falla passa väldigt bra ihop färgmässigt.