Sidor

18 juni 2024

EFIT - en solig junitisdag

7.00
Vi samlar vatten i duscharna,
det där vattnet man låter rinna
innan duschen blir rätt temperatur.
Nu tar jag kannan och vattnar några tomater
på trädäcket.

8.00
På schemat står att röja arbetsrummet.
Igår gjorde jag bokföringen och rensade papper.
Idag får jag äntligen till några recensioner
på böcker jag läst.
Den i mitten hade jag redan skrivit,
men inte tagit bild på boken
innan jag lämnade tillbaka den till biblioteket.
Några andra böcker har jag bild på,
men hittar inte mina anteckningar.

9.00
Hittar en mozzarella med "bästföre" för tio dagar sedan.
Öppnar och testar.
Den är lite sladdrig på ytan,
men det är inget fel på smaken.

10.00
Sätter mig en stund i solen
med bok och tebalja.
Det här är en lyx som jag behöver.
Det har varit lite mycket de senaste veckorna.

11.00
Kollegan i butiken messar
och jag ringer upp henne för att svara på hennes frågor.

12.00
Öppnar ateljén för att skära till
en ny design på glasfåglar.
Får plocka fram allt som var undanstädat
till Öppna trädgårdar, så nu är röran total igen.

13.00
När jag ska skära till nytt fiberpapper
som ska ligga på ugnsplattan
så att glaset inte fastnar i plattan
tar pappret slut.
Tur att jag varit förutseende och
köpt en ny rulle redan!
Drygt 13 000:- kostade den med moms och frakt ...

14.00
Molnen mörknar och jag bär in mitt glas,
dynor och duk.
Bestämmer mig för att ta bussen till Vällingby
istället för cykeln.
Packar ett paraply.

15.00
Har köpt presenter till 4-åringen som jag träffar på fredag
och vattenpistoler för att skrämma bort
oönskade katter från trädgården.
Tar nu påfyllnaddos av TBE-vaccin.
Det är 15 år och 10 dagar sedan min bror fick sjukdomen.
GÅ OCH VACCINERA ER!!!

16.00
Hemma igen.
Ger kurre mat.
Sedan kommer dunder och brak och spöregn.

17.00
Igår sågade vi ned gullregn och syrener
bakom spaljén vid trädäcket.
Det blev väldigt mycket när det låg platt,
så vi tog bara halva häcken.
Idag tänkte maken att vi skulle fortsätta
men han kom hem mitt i värsta regnet.
Den här bilden är från igår,
för jag missade att ta bild på det fulla släpet
som han nu åkt till tippen med.

18.00
Så här fint står mina clivior på rad
och blommar.
De väckte viss uppmärksamhet på Öppna trädgårdar.
Kul att de uppförde sig så väl ;-)

19.00
Vi mumsar sallad med rödbetor och chèvre
i lusthuset.
Notera mitt fina glas med BB-8!

20.00
Jag för över gamla pressklipp om min mamma till stickor
så att barnen och deras kusiner kan få egna.
Den här bilden är från en skönhetstävling
för mannekänger.
Mamma sitter längst fram,
hon var 17 år och vann.

Kl 21 tänker jag se på fotboll.
Jag tillhör dem som älskar fotbolls-EM,
därför slutar jag min EFIT nu!

7 kommentarer:

Annika sa...

Min 16-bild är över ett regn, det var nog hos er.
Som alltid beundrar jag din vackra trädgård, så lummig och fin.

Eva sa...

Här regnade nån liten småskur vid 17-tiden. Vilka vackra Clivior <3 Jag tog min senaste TBE-vaxin förra sommaren så jag är skyddad. Kram

Susjos sa...

Så härliga foton, inte minst på dina clivior ( nu lärde jag mej en ny blomma!)
Ekorren så söt! Mums med både mozzarella och salladen med chevre och rödbetor!
Ja, TBE är det dags för påfyllning för mej tidigast den 4 juli, men då är vi på landet, ska nog prova att få påfyllning innan vi åker upp!

Din mamma- vilken skönhet!<3
Kram!

Micke sa...

TBE hör vi inte så särskilt mycket om hör uppe hos oss. Har aldrig sett nån snigel eller fästing heller jag läser så mycket om. Just de sistnämnda finns, vet syrran fått plocka bort några från djur.

En robotgräsklippare gör under för gräsmattan, den blev tokigt fin efter vi installerade den hos mamma i stugan för 7 år sedan.

Ja, vi får se hur det går med appen.. Är just pga bankappen och Bank-ID jag fixat nytt åt henne då de slutar fungera om nån månad pga för gammal version.

Anna i Portugal sa...

Så kul att se EFIT, jag missade det igen.. JAja, jag får fler chanser har noterat ner datumen för sommaren. Hoppas dina vattenpistoler funkar bättre än den vi köpte, vilken läckte och inte alls hade den sprutt de utlovat. En fin onsdag önskar jag dig!

Maribel sa...

Hej Anni!
Att sitta ner med en bok och njuta, det måste man unna sig. Fiberpapperet var ruskigt dyrt. Dedär molnen har vi haft här idag, regn och sol om vartannat och så en störtskur. Pionerna gillade inte det.
Skönt att ekorren har kommit hem igen. Hoppas att katten håller sig hemma hos sig.
Ha det bra /Kram Marika

Vonkis sa...

Skönt att röran är återställd men 13 000, det var många kronor det. Gissar att pappret håller ett tag. Eller hoppas.

Önskar jag var lika modig som du att äta mat efter utgångsdatum. Jag har blivit bättre men 10 dagar hade jag inte vågat :-)

Här kom det bara enstaka skvitter, har knappt varit någon åska alls än så länge.