Sidor

12 november 2013

Månadens favoritväxt - snöbär


När vi köpte vårt hus fanns det massor av snöbär i trädgården. En hel del grävdes bort när grunden dränerades, men det stod ett rejält buskage kvar mitt på tomten.
Varför? undrade jag. Vem vill ha ett stort snöbärsbuskage?
Jag gick runt buskaget och försökte förstå.
Så plötsligt såg jag genom ett glesare parti och där inne kunde jag ana möbler!

Det var en berså!

Idag är hela bersån ansad och formad igen. När parasollet är uppfällt som tak känns det som att sitta i en lövad grotta.
Än är det lite blad kvar på buskarna, men när de fallit lyser de vita bären så fint!
Och så kommer flockarna av sidensvansar på kalas, när snö och kyla är på intåg.

6 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Snöbärsbusken är det synd om, många tycker att det är en tråkig vanlig buske och besvärlig med rotskotten dessutom. Men den förtjänar bättre, det är ju bara att se på dina bilder så inser man det. Grattis till din snöbärsbuskeberså! Bra val av växt.

Kram

BP sa...

Det finns massvis med sådana snöbärbuskar där jag bor. Ser dem varje morgon på väg till bussen. Åsså precis som när jag var liten som trampar dagens ungdomar också på dem för att få den där "knalleffekten". Vissa saker sitter visserligen i;-)

Villa Ryttarängen sa...

Jättefin buske tycker jag. Tänkte först välja den faktiskt. Kraaaam Pia

Our photos sa...

Nice photo!
Greetings, RW & SK

Jannibele sa...

Så fint å få navnet på den. Det vokser flere av disse buskene i den gamle hagen vår. Har lenge lurt på navnet. De har jo sånne søte små rosa blomster før snøbærene kommer. Dekorativ!

Anonym sa...

Men vad spännande att hitta en berså! Som en skattgömma...hade varit kul att få se en bild på denna berså, har aldrig sett en gjord av snöbär innan :)
Ha det gott/Anna