Sidor

23 november 2013

Fototriss - minnen

Nu blir det sannerligen ingen triss med vackra bilder, men de är dagsfärska.

På lördagen fyllde dottern 23. Sedan februari bor hon i den lägenhet där hon är född. Den lägenhet där jag och maken (dåvarande pojkvännen) bodde ett antal år före hennes födelse, tills hon var 1,5 år.

Många minnen väcktes när vi kom på dagens tårtkalas, även om mycket är förändrat är mycket också detsamma.


Fasaderna utanför sovrumsfönstret ser ut som de gjorde för 22 år sedan. En välbekant vy. Vi kaklade fönsterbrädan på 80-talet. Nu står dotterns porslinshundar och min mammas bordslampa i fönstret.



Köket renoverade maken och jag 1989. Nog är det typiskt 80-tal med de ljusgrå golvrutorna och kaklet? Här i hörnet hade vi en liten byrå, nu står dotterns födelsedagspresenter och väntar på öppnande. Vitvarorna fungerar än.



På väggen utanför det lilla badrummet tapetserade vi med Durofabrikens allra sista rulle av min älskade humletapet. Här hänger nu ett foto från april 1991. Min födelsedag. Dottern och jag ligger på sängen på den plats där dottern nu har sin säng.

Cirkeln är sluten.

26 kommentarer:

Linnéa sa...

En fin blandning av minnen. Häftiga fasader, köket, humletapeten och dottern förstås.

Ha en fin helg!

B i r g i t t a sa...

Åh men detta var ju bara så förtjusande!!!!!
Tack för du delade detta med oss :)

Anna sa...

Härlig tolkning =)

En plats i solen sa...

Vilka härliga minnen och kul att er dotter bor där nu :)

Jag sa...

Sköna minnen!

jeanette sa...

Härliga minnes bildet. Snyggt golv.

jonna d sa...

En bra och fin triss med många minnen.
//jonna d

Meta sa...

Ett vackert minne och vad kul att dottern kan ha samma lägenhet som ni hade. Nostalgi kan man väl säga.
ha en fin södagg
kram Meta

Tantkalle sa...

Vilken nostalgisk triss med fina minnen!

Violen sa...

Sköna minnen du delar med dig när vi får följa med på husesyn! Tänk att dottern bor i samma lägenhet, det måste kännas bra för er alla!
Trevlig söndag!

Janne sa...

Vacker tolkning, gillar bilden med fönstret och kattorna.

Eva Trillian sa...

Så fint! Tack för en vandring i dina minnen!

Kleppanrova.com sa...

Koselige flotte minner!

Lisbet sa...

Så härligt!!!

Jo tack, nu verkar förkylningen vara borta. Det var många veckor hit och dit med den. Samma sort som du hade också, troligen.
Jag ska faktiskt ta hund och man med mej efter en stund och gå på långpromenad. Lugnt. Andas in lite solsken.
Ha så bra i dag!
kram

Janicke sa...

Fint att få se!
Minns precis hur det både hörs och känns när man tänder en sån där gammal bordslampa.
Vagnen i köket känns bekant, undras om nåt liknande fanns på sjukhuset där jag jobbade extra för hur länge sen som helst.
Urgullig är du på fotot!

mammakero sa...

Så härliga minnesbilder och vilken charmig triss! Cirkeln är sluten, den hade funkat förra veckan oxå!! ;D

KajsaLisa sa...

Man kan verkligen säga att cirkeln är sluten i din triss, allt börjar om från början. Härlig nostalgi.

aino sa...

vilka fina minnen! och en fin historia som verkligen binds ihop.
aino

Titti sa...

Kul att se, många roliga minnen därifrån frågan är vilken färg har hallen nu?

Anneli - A'la Foto sa...

Fin tolkning och jag gillar hundarna! :O) Men vad är det för fönster? I vilket rum har ni kaklat fönsterbrädorna? Det ser jättefint ut men kan inte riktigt se det i annat än badrum eller kök!

Ha en skön söndagkväll!

Cari sa...

Vilka minnen!
Så mycket roligt vi haft i den lägenheten.
Och jag minns när du målade om väggen i hallen (hur många gånger?).

Åke sa...

Vackra minnen! Så fint du återberättar dem :) Trevliga bilder till. Kul :)

Jah Hollis sa...

Det var ju en dag av (återuppväckta?) minnen det. Riktigt fint trissat också.

Tomtan sa...

Vilka härliga minnen! Och roligt att dottern bor där idag!

Anni sa...

Hallen är numera vit, Cari & Titti. Likaså sovrummet. Allt blått är försvunnet, sånär som på humletapeten.

Anneli - A'la Foto sa...

Jag missade helt att det stod sovrumsfönster! (detta till trots att jag läste texten, klantigt!) Japp, nu får jag tänka om! Om du har tid och lust någon gång skulle jag gärna se fönstret från lite längre håll så man får känslan för rummet och kakelfönsterbrädet! Det är säkert jättefint men ovanligt i mina ögon så därför blir jag nyfken! :O)