Sidor

13 november 2013

Onsdagstema - plattform


Kungsträdgårdens tunnelbanestation, Stockholms i särklass vackraste!



Nä, det kanske inte syns på de här bilderna, men om du är här ska du ta dig tid att titta runt både på perrongerna och framför allt de två uppgångarna! En sevärdhet likvärdig med museerna i staden.



Här finns bland annat avgjutningar från palatset Makalös, som en gång i tiden låg i Kungsträdgården. En av de omstridda almarna står förstenad. Fossiler från förr och nu (ölringen) kan ses i golvet. På väggarna är det ovanliggande gatunätet markerat.

Hela grottstationen är som en underjordisk trädgård!

16 kommentarer:

Violen sa...

Imponerande att en tunnelbanestation kan vara så vacker! Tack för att du visar konst så att också vi "lantisar" får ta del av vad som bjuds i storstaden! Ett bra mål nästa gång jag är i Stockholm!

maria sa...

Ja det är fint. Skönt att ha ngt vackert att titta på :) å som det ser ut nu så
Kommer linjen fortsätta till oss!!!

Marit Johansson sa...

Det där hade jag ingen aning om, intressant!

Anonym sa...

Har faktiskt aldrig varit nere i Kungsträdgårdens t-banestation, har dock hört talas om dess skönhet. Så tack för att du visade bilderna :0)

Janicke sa...

Oj ja, den stationen är fin! Slåss om att vara min favorit. Än så länge är det Universitetet, inte minst för att där alltid finns nåt intressant att läsa.

Kul att du gillar min bild från Skeppsholmen! Det gör jag också.

Har surfat runt bland bloggarna med de teman du följer. Blir sugen att vara med här och där. Få se vad jag kan orka och hinna nästa år. Blir verkligen imponerad av vad som åstadkoms.

Our photos sa...

Nice photos!
Greetings, RW & SK

Anita - Malta sa...

Fantastskt ! Det var ju inte igår precis jag åkte tunnelbana. Vet att många stationer är utsmyckade men inte att det var så här fint. Roligt, intressant och så perfekt till temat.

ormbunke sa...

Tyvärr så tar de mesta sig inte tid. Tack för att du visar. Ha de gott

Susjos sa...

Åkte just till Kungsträdgårdens t-bane station i söndags jag och maken när vi skulle till Chinateatern, och vi båda blev överraskade över hur fint det är där nere (för det är långt ner, hihi)man är inte där så ofta!

B i r g i t t a sa...

Oj så häftigt! Skulle gärna vilja se denna :)
Fina bilder Anni!

Nette Cecilia sa...

någonting jag inte sett ,brukar mest röra mig ovan jord i staden .väldigt vackert ,Nette

Freja sa...

Så sällan jag är på den stationen, kanske ska ta en sväng förbi där nästa gång jag är i Stockholm!

Erik Semlan sa...

Det finns en del tunnelbanestationer som är fyllda med intressant konst! Läckra bilder från en station som jag själv sällan passerar. Fast ovan jord passerar jag ofta förbi i närheten. ;-)
Trevlig konstrik plattform, kul besök. Ser själv på temat från annat håll, på annan plats... inte alls så intressant.

BP sa...

WOW! Kan inte minnas att jag någonsin besökt den t-bane stationen. Jag åker ju röd eller grön linje.
Men du lägger iaf upp ett perfekt inlägg som bevisar att 08 har världens längsta konstutställning:-)

Mias Mix sa...

Åh vad kul att se. Kungsträdgården ligger ju så centralt så dit har jag aldrig åkt tunnelbana. Måste ner och kika nån gång. Ska till stan i helgen men då hinner vi nog inte tyvärr.

Semester & Mat sa...

Bra tolkat!
Finns nog en hel del fint att spana in nere vid tunnelbanan, bara man tar sig tid vilket man sällan gör...