Sidor

05 december 2014

Chokladparadiset


Ett överväldigande ställe i Berlin är Fassbender & Rauschs chokladimperium. På bottenvåningen ligger butiken, ovanför finns både café och restaurang.



Inne i butiken finns flera av Berlins kända byggnader uppförda i choklad.



Och det är inga små skapelser vi pratar om här.




Men så finns också en gigantisk disk med praliner.



Och ett stort urval av bakverk.



Hyllor och korgar dignande av allt möjligt gjort av choklad.



Är det den rena chokladsmaken man är ute efter, så finns självklart ett stort utbud av provsmakningsbitar. Olika kakaohalt, olika sorts bönor, olika ursprungsländer ...



Och som kronan på verket en berlinerbjörn, tillverkad av 60 kilo choklad.

Vad jag köpte/åt/smakade? Ingenting!

11 kommentarer:

Ninnie sa...

Ojojoj...så mycket choklad!! Kan riktigt känna kakaodoften...

Hanna sa...

Chokladälskare som jag är blir jag alldeles matt av dina bilder, vill ju provsmaka från allt. Tänk att de kan hitta på så mycket med choklad, för mig räcker det dock med choklad som choklad :-P

larans sa...

En riktig Berlinerpralin!

llh sa...

Häpnadsväckande! Blev det kanske lite övermäktigt i överkant ;)

Susjos sa...

Vilken överraskning att titta in här hos dej och få se bilder från Berlin!!! Dit ska jag ju åka på söndag! Har aldrig varit där,så det ska bli spännande. Vilket häftigt chokladpalats! Jag är ju konstigt nog inte så tokig i choklad, bara marabous helnöt....
Men det vore skoj att se allt det där!!

Janicke sa...

Å guså svårt att välja!
Men den där björnen ... vågar inte tala om vad den får mig att tänka på.

Violen sa...

Vilken lycka att få smaka sig igenom allt detta goda! Är man chokladälskare så är man och får stå ut med de kval som följer eventuell överkonsumtion!

Freja sa...

Jag förstår dig! Jag gillar choklad, men där inne skulle jag nog blivit överväldigad och blivit mätt bara av doften!

Cari sa...

Va? Ingen choklad. Vad hände?

Marit Johansson sa...

Otroligt, vilket ställe!

Mias Mix sa...

Det där stället missade jag helt när vi var i Berlin. Hur kunde du klara av att inte smaka en endaste liten chokladbit??