Sidor

14 december 2014

Första julmarknadsdagen av åtta.


På fredagen var jag med Lilleman och handlade lite julklappar. Han fick ihop till nästan alla, bara mormors klapp som saknas. Och så tog vi en välbehövlig fikapaus, förstås.

På kvällen satte jag familjen i arbete med att klippa etiketter till morfars honungsburkar, trä keramikknappar på snören mm samtidigt som jag packade ihop allt annat som skulle med till ...



... lördagens julmarknad. Jag hade yllekalsonger, - strumpor, -tröja, fleecebyxor och överdragsbyxor, dunjacka och tjocka kängor. Liggunderlag att stå på och fårskinnsmössa på huvudet. Frös inte ett dugg. Tackolov uteblev både storm och regn så vi fick en solig skön dag med massor av folk.

Men man är ganska så stel och mör efter en sådan dag ...



... så på söndagsmorgonen satt jag länge i morgonrock på verandan med tebaljan, ljuset, saffransbullen och högarna med parkett- och linoleumgolv som ska läggas in efter juldagarna.

Sedan hann vi provsitta sex olika sjusitsiga bilar inför sommarens byte av tjänstebil. Dessvärre har familjen olika favoriter, men det är föraren som kommer att få sista ordet. Så klart.

Och så försvann alla mina karlar på scoutavslutning medan jag bakade en fruktkaka, fyllde nya honungsburkar och packade nytt glas mm till den marknad som startar imorgon och håller på i sju dagar. Inomhus, tackolov.

6 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Det låter som om du har erfarenhet av att stå på marknad ute ;) Du visste precis vad du skulle ha på dig är överlevnad! Bra!
Önskar dig en bra vecka på din inomhusmarknad!

Barbro sa...

Du verkade väl rustad för kyla. Det är skönt att slippa frysa.
Härligt att det blir inomhus nu, istället.

Freja sa...

Låter som att det är fullt upp i din egen tomteverkstad just nu! Lycka till på marknaden!

Violen sa...

Du har mycket att stå i nu inför jul med julmarknad och annat! Det var rejält med kläder du fick ta på dig men vad göra i vårt klimat! Skönt slippa frysa!
Lycka till med inomhusmarknaden!

Mias Mix sa...

Vad bra att du är inomhus nu för idag har det inte varit roligt väder... Alltid roligt att byta bil och självklart måste föraren få mest att säga till om. Det gäller ju att sitta bekvämt. Jag är 151 och min man är 185 cm lång så vi har ganska skilda behov så att säga :)
Ser fram emot slutresultatet med golven längre fram! Ha en fin vecka på julmarknaden!

Annika Christensen sa...

Härliga stunder med barnen är så värdefullt. Jag var med min dotter idag.
Och visst måste man ha fika...

Känns kul att du har varit hos mig och att du minns hur det såg ut.
Ha det gott och en riktigt God Jul om vi inte hörs på bloggen.
Annika