Sidor

01 december 2014

En lugn första adventshelg


Tjejmiddag på fredagsvällen. Bubbel med tilltugg, kycklinggryta, chokladtårta.
Det mesta hade jag hemma, så det var lätt att fixa när middagen med kort varsel flyttades hem till mig.



Tidigt åkte vi till Iittala Outlet i Gustavsberg på lördagsmorgonen. 20% på allt, rabattkupong på 100:-, gåvokupong på stekpanna/paraply/mm och dessutom goodiebag till de första 100 kunderna. Vi fick tag i det vi skulle ha och lite till och utnyttjade samtliga erbjudanden.



På väg hem kikade vi förbi golvaffären och bad om att få låna hem prover. Det fick vi inte en lördag, men på söndagen skulle det gå bra. Jag vill ha rutigt linoleum i köket, den mörkare blå är självskriven men ska det vara ljusare blå eller grå till?



Efter lunch åkte vi till dotterns pojkvän som fyllde år. Glögg, bullar och tårtor. Och vi hade såklart lämpliga presenter från Iittala!

På kvällen tog jag fram adventsstakar och -stjärnor. Såg på Så mycket bättre och fredagens Idol.



På söndagen hyrde vi släp och röjde bort ris- och skräphögarna som legat på uppfarten längre än nödvändigt.



Sedan limmade jag ihop en krans av julkulor.



Och en till av kulor vi aldrig kommer att använda till annat.



Maken kom hem med golvproverna och när det gäller bottenvåningens blivande parkettgolv är vi helt överens, han och jag. (Ja, det är vi ju angående kökets linoleum också!) Ska bara kolla noggrannare i dagsljus, i alla berörda rum.

9 kommentarer:

Cari sa...

Oj en massa projekt på gång hos er igen. Vilka golv väljer ni?
Lycka till.

Mias Mix sa...

Full fart som vanligt med mycket umgänge och god mat blandat med kreativitet!
Jag tror jag skulle välja två blå nyanser i köket för att inte skapa för stora kontraster. Mindre kontraster ger ett varmare intryck i min smak. Men det beror ju förstås på hur resten av köket ser ut. Ja att det är mycket blått förstår jag ju :)
Smarta kransar förresten!

Violen sa...

Såå lugn tycker jag inte att din helg var, du har ju gjort en massa olika saker! Gillar dina bilder från de olika aktiviteterna!
Spännande med köksgolvet! Hoppas du visar hur det blir!
Ha det bra!

Olga T sa...

Oj vad mycket du gjort! Vilka spännande kransar? Hur gör man sådana?
Golvet vågar jag inte råda om. Sådant är svårt och måste nog ses på plats och i rätt ljus.

HelenTh sa...

Trevlig helg du har haft! Jag var också på en Iittala Outlet i lördag, men i Birsta, blev bl.a. en ny stekpanna. Vi har rutigt linoleumgolv i köket som vi la in för ett år sedan. Jag är supernöjd, det är både snyggt och så behagligt att gå på. Vi har betong under och det blev mycket mjukare med linoleum.

Eva Trillian sa...

Vilka härliga kransar :D Ingen överraskning att jag tycker att den blå är extra snygg ;)
Fräscht med nytt golv! Det kommer bli snyggt med rutigt i blått och ... blir det grått?

Freja sa...

Åhhh, sånt linoleumgolv har vi också. Helt svart, av klickvarianten i köket och sen i dotterns rum gröna, med en bäck av de blåa genom rummet. Där limmade jag, för annars hade golvet blivit för högt. Sen målade jag ängsblommor på det gröna golvet och näckrosblad i "bäcken"...

Rantamor sa...

Kikade in för att se om du hade någon muminkalender !!
Men får se att du har varit på IIttala och handlat, kanske blev det någon muminmugg istället.
Vår sonhustru är ju butikschef på Iiittala i Sundsvall/Birsta och jag frågade henne varför dom inte har muminadventskalender, men det visste hon inte. Får ju åka till Finland för att få en eller så handla på nätet går väl också.

Ha en finfin advent.
Tjingelingen från Rantamor.

Janicke sa...

Å sopkvasten är blå ...
Snygga kransar!
Lycka till med golven. Två blå nyanser låter inte dumt.