Sidor

02 mars 2017

Äntligen vårkänslor på riktigt!


Tack vare sol, regn och plusgrader har snön återigen smält bort från min trädgård. Vet inte för vilken gång i ordningen denna vinter. Hoppas att det var den sista! Jag tog med mig kameran ut för att fotografera mina vintergäck - men upptäckte på vägen dit att mina olika snödroppar gömde sig bland löv och vissna irisblad!



Jag fick hämta grässaxen och försiktigt klippa bort det vissna utan att riva av de efterlängtade vårblommorna. Tänk att det är samma sak varje vår!



Så kom jag fram till vintergäcken och gjorde som jag tipsats om; grävde upp en liten tuva och ställde i en tebalja på bordet vid entrén.



Jag fick rent av lite påskkänslor! Nu vill jag ta bort de vita grenarna och fuskamaryllisarna för att slippa känslan av nyår. Bort med vintern och in med våren!



Allra gladast blev jag ändå av denna - för visst är det en blomknopp och inte bara blad på min magnolia? Så ser i alla fall blomknopparna på min stjärnmagnolia ut och gissa om jag skulle bli överlycklig om den här magnolian ville blomma för första gången! Jag köpte den på Rångedalas plantskola på väg hem från Springsteenkonserten på Ullevi 2002 och den har aldrig blommat! Minst två gånger har jag flyttat den eftersom den inte trivts där den stått, men på sista platsen har den växt rejält. Jag tror att den är en japansk magnolia, men jag köpte två olika och den andra dog direkt eftersom jag glömde berätta om den för trädgårdsvakten. Och namnlappen är borta sedan länge.

18 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Vår hos dig ,här snöar det - 2 grader och kallare ska det bli .Trevlig helg ,nette

Marit sa...

Det er virkelig blitt vår hos deg! Det må være så herlig å få vår så tidlig. Vakre vårblomster :)

God helg!

Maribel sa...

Underbara vårbilder, och visst är det en knopp.
Trevlig helg /Marika

Carina sa...

Härliga vårtecken och så fint det blev med lite vintergäck i tekoppen!

Jag håller med om snön... fast nu ska vi tydligen få snöblandat regn i omgångar. Men jag är samtidigt lite rädd för en rejäl nattkyla fortfarande.

Ha en fin helg! Carina

Anita sa...

Vilka härliga vårtecken och vilket härligt vårsprudlande inlägg! Och så snyggt det blev med vintergäcken i tekoppen. Vilket fint bord du har vid entrén.

Ha en skön helg!

Anita

Min Lilla Kokvrå sa...

Gillar din bild på snödropparna. Är det det som kallas grodperspektiv :)

Trevlig helg!
Birgitta

Sabelhagens Olivlund sa...

Härliga vårtecken hos dig. tack för att du påminde mig om att gräva upp en liten tuva med snödroppar och ha i kruka.
Kram Maria

BP sa...

Idel vårtecken hos dig!!! Håller tummarna att din Magnolia kommer att blomma i år. Efter 15 år borde den ju faktiskt kunna göra det tycker jag.

Janicke sa...

Härliga vårvibbar! Jag håller tummarna för din magnolia, vore härligt att få se.
@ ja, min amaryllis kommer jag att minnas! Vad gäller din son kanske han är som min väninna som struntar helt i sina brudorkidéer, står i stort sett bortglömda. De blommar år efter år medan de som jag har försökt med och pysslat om bara dör.

Rost och rädisor sa...

Så välkomnande stilleben!
Trevlig helg
/Anette

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Härliga bilder med vår känsla. Nr jag ser din entree så får jag lite dåligt samvete för våran. Får ta tag i det i veckan. För visst känns det ännu trevligare att komma hem när man blir mottagen av en fin entree :)
Ha det bäst!

Anette i Torsåker sa...

Finfin magnoliaknopp. Härligt att se dina vårtecken. Här är för fruset för att kunna gräva upp något. Innan snön la sig över allt igen, kunde jag se att vintergäcken håller på att böja sig uppåt. Snödropparna ligger åter under snön här.
Trevlig helg!
/Anette

Anonym sa...

Tror också att det är en blomknopp på din magnolia. :) Hoppas du äntligen får se den blomma.
Fina vårtecken hos dig och så trevligt med vintergäck vid entrén.
Jag har svarat på dina frågor om voljärer på min blogg, du får gärna mejla mig om du undrar mer. :)
Kram Kristina

Susie på Stjärnarve... sa...

Började med att läsa tillbaka och småskrattade - fast med hjärtat i halsgropen - åt vad som hänt. Det är väldans otäckt när det kommer folk och klampar in i ens trädgård mitt i natten. Vi hade en liknande upplevelse i Älvsjö då någon ringde på vår ytterdörr mitt i natten. Vi öppnade dock inte eftersom människan ifråga aldrig svarade på vem han var. Då gick han till grannen som hade en vuxen lite efterbliven son - och han öppnade!
Det slutade med att pappan och inkräktaren slogs på trappan och att sonen kom springande till oss och bad oss ringa polisen. Vilket vi gjorde naturligtvis. När dom sen kom hade mannen ifråga vinglat iväg, men han hittades och anhölls.
Dina vårtecken är jättefina, nu är det bara att hålla tummarna för att Magnolian slår ut!
KRAM
Susie

Maggan sa...

Det var minsann otroligt fina vårtecken som Vintergäck med sina gula blommor och Snödroppar, nu börjar jag längta ännu mer efter tiden när det ser ut hos mig som det gör hos dig.Vad roligt att Magnolian har kommit med en knopp jag hoppas att min har överlevt men den ligger gömd under snön än så länge.Ha det gott/Margareta

Eva Trillian sa...

Underbara bilder jag blir glad av att titta på :) Det går verkligen åt rätt håll :)
Fint att läsa bloggar hos trädgårdsfantaster när man inte är en själv :) jag menar, jag älskar fina trädgårdar och önskar jag hade en , men utan att behöva göra trädgårdsjobbet :) Lite magi vore på sin plats!

Trädgård i Torslanda sa...

Men nu måste det väl ändå vara dags för din magnolia att blomma, hoppas verkligen det.
//Helene

cissi sa...

Brrr, tyvärr kom det ju mer snö, både hos dej och hos mej! :(