Sidor

13 mars 2017

Kalashelg


Det var visst vårvarmt ute i helgen. Själv var jag inne. 
Här skulle vi fira Lillhunken som fyllde 16 på söndagen. 



Han väcktes med sång, paket och en doughnut-semla.
Plus macka och te.



Gjorde sig fin inför firandet. Slipsknuten är en favorit,
men i år valde han en tigermönstrad slips.



Entrén dekorerades.

 

Jag ägnade både lördagen och söndagsmorgonen
åt att baka och förbereda firandet. 
(Och se hockey + Mellofinal såklart! Fel lag och fel låt vann.)



Mina mandelmasse- och blåbärsfyllda bullar
blev väldigt goda men för fula att bjudas på,
som tur var hade jag gjort en butterkaka
med kardemummafyllning också.



Björnbärsrutor (originalreceptet är med hallon) stod också på bordet.



Prinsesstårtan gjordes av två rulltårtor som rullats på högkant
så att tårtan blir randig när man skär i den.
Toppad med grädde och draperad med marsipan.



På kvällen premiärgrillade vi.
Det var efterlängtat och gott!



Sedan körde maken till Gävle där han ska hålla kurs
och ungdomarna spelade brädspel.
Sällan mår jag så bra som när alla mina ungar och några extra är här!

17 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis i efterskott till sonen! Din yngste (?) är som min äldste i ålder. Han gillar också slips för övrigt. Var har ni hittat tigerslipsen?
Kul idé med tårtan, lägger den på minnet.
Kram Kristina

Violen sa...

Vilket hejdundrande kalas! Grattis till sonen och hälsa att han har en helcool slips!

Åke sa...

Vilken prinsesstårta!!! 16 ljus så kul 👍 Du han med mycket som vanligt 😃

Rost och rädisor sa...

Härligt kalas! Den där tårtan blev jag smått förälskad i. Wow! Vilken fiffig idé med bottnarna. Detta måste testas vid tillfälle. Rulltårta går ju bra att göra glutenfri dessutom.
Allt gott
/Anette

Ps Lägg tidningar mot grannens, men ta bort allt gammalt gräs först och lägg på innan det nya kommer upp så att du får helt tätt mot marken, annars är risken att det blir hålrum och snigelgömmor istället.

Nette Cecilia sa...

Så mycket gott . Vi åt fler middagar som var väl varda att minnas i helgen också.Nu jobbar min man natt så han sover just nu så då får jag stänga dörren och sitta och skriva på nätet .Så fint du hade gjort till kalaset ! Håller med om att fel låt vann ,kramen Nette

Stare Ström sa...

Oj, så mycket god mat!!!

Anki sa...

Wow ... vilket härligt födelsedagsfirande! Tårtan verkar som en toppenidé - tack för tipset!

Barbro sa...

Det var ett riktigt födelsedagsfirande!
Med mycket gott. Hälsa Lillhunken!

cissi sa...

Visst är det mysigt att ha hela familjen omkring sej!

BP sa...

Chockades nästan när jag såg din första bild med det röda pappret - inte blått..... Sedan tyckte jag väldigt mycket om hur lillhunken knöt sin slips - annorlunda. Coolt! Ja och resten är ju bara fantastiska bakverk - jag menar konstverk - som du har skapat. WOW!

Stort GRATTIS till lillhunken i efterskott!

Anneli - A'la Foto sa...

Det låter som en väldigt härligt helg! Oj vad du har bakat! Men inte blev bullarna så dåliga så de inte gick att bjuda på? Det gör väl inget om de inte är perfekta, bara de är goda! :O)
Vem ville du skulle vinna på mellon då? Jag tyckte helt klart rätt låt vann! :) Tack snälla för din fina kommentar i min blogg!

KajsaLisa sa...

Mycket gott här och tigerslipsen var grym.

Helen sa...

Vilken fest ni ställde till med! Så mycket gott du bakade och grillning på det!! Jag förstår precis hur mysigt det är när hela familjen med alla barn är samlade, det händer inte så ofta numera så det blir extra roligt när det väl inträffar. Snygg slips hade han också!!

Mias Mix sa...

Vilket härligt kalas! Ser så gott och trevligt ut. Smart med randiga tårtan! Min son fyllde också i söndags och vi hade ett litet mini-kalas. Jag var glad att han ville fira över huvud taget, för det ville han inte först.
I söndags kväll satt jag och kollade TV och läser din blogg-kommentar, om syrA, precis när vi kollar på Criminal Minds och mördaren häller syra i ansiktet på folk :)

Susanne sa...

Vilken härlig kalashelg. Och SÅ fantastiskt mycket gott och vackert du bakat. Det verkligen lyser av din kreativitet. Blir riktigt avis... ;)
Tänk vilket sammanträffande... Vi har också haft kalashelg men hade turen att få bli bortbjudna på god mat. Det var mina barn, syrran och pappa som ordnade en middag för att fira att jag och numera maken gick och gifte oss i smyg :) Och eftersom det är svårt att få till en helg när vi alla kan träffas så passade vi på att fira min yngsta son som blev 17 i fredags och vi firade även dottern som kom hem från Göteborg där hon numera klarat sin examen som förskolelärare. Man får verkligen ta vara på dom här stunderna när man träffas för man vet verkligen inte vad livet har att bjuda på. Kram från lilla mig :)

Eva Trillian sa...

Grattis i efterskott till er allihop :) Födelsedagsbarn OCH föräldrar bör firas!
Den slipsknuten är SÅ snygg :) gillar när det är det lilla extra!
Tårtan! Snygg och säkert jättegod! Gillar verkligen hur marsipanen inte ligger som på en vanlig prinsesstårta!
HippHipp!

Vilt og vakkert sa...

Heisann... hvilken herlig sammenkomst!