Sidor

28 mars 2017

Färgglädje till Monthly Makers geometri


Som utbildad lantmätare är jag rätt förtjust i geometri. I vinklar och former. Dessutom såg jag Sven Markelius vackra tyg Pythagoras framför mig när temat Geometri dök upp hos Monthly Makers. Fick också inspiration från bilden på en sjukhusvägg i Lenas blogg.

Så jag började med att skära likbenta trianglar i glittrande iridiserat glas.



Men så kände jag mig lite stressad. Varje ugn tar ett dygn och alstret med trianglar behövde (minst) två dygn för att bli klart. Tänk om tiden inte fanns? Ugnen är så stor och jag vill ogärna köra den halvfull.

Jag tog fram en sexkantig spegel och skar till glasbitar som kunde bilda en ram till den. En ram behöver bara gå i ugnen en gång eftersom den inte behöver få någon tredimensionell form. En bra plan B, med andra ord.



Men så kom Glaset på posten. Glaset jag väntat på. Glaset jag inte visste om jag skulle hinna få. Nu var det här!

Och jag skar. Ränder. Massor av ränder. Glaset gick sönder åt fel håll flera gånger, speciellt det gröna var bedrövligt svårskuret. Men jag fick ihop ett helt gäng av ränder.



Det ljusblå glaset skulle bli lila av ugnsvärmen, men även det röda och det gula hade etiketter som sa att de skulle ändra färg. Så stod det inte i katalogen, så jag var ganska orolig över att färgerna skulle bli helt fel.

(Den uppmärksamme bloggbesökaren ser att det saknas en grön rand på ett ställe, men den kom på plats efter att ha slipats till.)



Men nej, det blev precis som jag ville!



Och jag hann forma den ena glasplattan till ett fat. Jag har bara en form i denna storlek, så jag kan bara forma ett av pridefaten i taget. Har redan hunnit få in nästa i ugnen. Supernöjd är jag! Hurra!

8 kommentarer:

BP sa...

WOW! Helt underbart fat och såååååå otroligt vackra "plattor" (och bilder på allt). Nu hoppas jag att du hyr en monter antingen på Pride Camp eller i Kungsträdgården för att sälja dessa helt underbara konstverk. WOW igen! Gillar dina trianglar i första bilden också skarpt!

PS. Visste inte att du var lantmätare. Det var en överraskande nyhet. DS.

Marit sa...

Så fint fatet ble! Utrolig hva du lager :)

Vonkis sa...

Då fint det blev! Tänk vad en kan göra med glas. Blir väldigt imponerad av kreativiteten. Ser fram mot att se resultatet av trianglarna också, eller är de lagda i malpåse?

Alicia sa...

SÅ bra tolkning, både i påhitt och symbolik! Och kul att du visar bild även innan bränning, så vi får ta del av färgskiftningarna. Måste säga att jag är nyfiken på de där trianglarna och spegeln också!

johanna sa...

men skojar du vad coolt! riktigt kul att få följa din process också, detta är bara så häftigt. grymt!

Eva Trillian sa...

SÅ himla fint!
Stor supporter av pride - och därför glad av att se dina fina alster idet här inlägget :)

Mias Mix sa...

Jösses så fina fat! Och dessutom betydelsefulla!

Wilda sa...

Så fint! Jättevackert med Pridefärger!