Sidor

04 mars 2017

EFIT - en sportlovslördag


7.30
Har sovit som en stock, ensam i dubbelsängen.
Maken och Lillhunken är till fjälls,
jag och Äldste sonen hemma.



8.30
Efter att alla fåglar matats gör jag i ordning nytt åt dem.
Havregryn dränkta i matolja är tydligen mums om vintern. 



9.30
En och annan disktrasa behöver kokas. 



10.30
Mumsar yoghurt med kvarg och
min fenomenala plommonsylt med kardemumma. 



11.30
Sitter på verandan med en av husgudarnas (Terence Conran) böcker.
Sedan packas den i kassen till Erikshjälpen.
Där var den också köpt en gång.



12.30
Sådderna står på värmegolvet tills fröna gror,
Nu är det dags att flytta upp några i ljuset, ser jag!



13.30
Tar in några små snödroppar
och sätter i vas.
Utevädret ger inga vårkänslor alls.



14.30
Har rensat en låda med barnens gamla tuschpennor.
Några fungerade fortfarande.
Resten slängs.



15.30
Smakar på chokladkakan jag bakade på förmiddagen.
Blir proppmätt direkt.


16.30
Kikar jag lite på Moulin Rouge.
Sonen ser hela, för han har inte sett den förut.
Vi konstaterar båda att La La Land (som vi såg i torsdags)
är mycket sämre.



Bonus - det må vara klippningen som gör Moulin Rouge så fantastisk. Men inte bara.
(Ber om ursäkt för franska undertexter
och dubbning i den lilla dialogen - varför gör de sådär?!?)



17.30
Öppnar jag glasugnen och ser att glaset levt sitt eget liv under natten.
Jag gör vad jag kan för att rädda mina alster.



18.30
Drar igång ugnen igen och hoppas att glaset uppför sig bättre denna gång.



19.30
Sonen har stuckit till vänner och jag är ensam.
Letar efter något gott i kylen, då jag lät honom ta med sig kakan.
Hittar kålen, den sista jag skördat,
 och nu är den möglig.
Suck. Tur att vi har avfallskvarn!



20.30
Ser Andra Chansen genom ett vinglas.
Man har inte roligare än man gör sig.



21.30
Pausar filmen The Avengers för att slippa reklamen.
Frågan är om jag kommer att se den
eller fortsätta på den film jag såg i går kväll.
Slutar min EFIT här,
för bilder på teven är inte så kul
- om det nu blir sådana resten av kvällen.
Gonatt!

13 kommentarer:

Micke sa...

Dåligt med snödroppar här..
Takdropp kanske vi har ;)

Mia Eggimann sa...

Chokladkakan ser smaskig ut.

Eva Trillian sa...

Låter som en skön dag :) och god! Den där chokladkakan ... *drömmer mig bort*

BP sa...

En relativ lugn lördag med andra ord - med dina mått mätt alltså.
Att koka Wettex - mmmhhhhhhh. Det har jag aldrig gjort. När dom blir solkiga slänger jag dom...
Älskar ditt blåa värmegolv. Otroligt läckert!

Snödroppar har jag bara sett i Vasastan i veckan. Inte en enda snödroppe norr om stan. Men du bjuder ju på en fin bild, så får jag titta på den i stället:-)

Annika S sa...

Kikar in på din EFIT dag
Ibland är det bara så skönt att få sova ensam i en stor säng
/Annika
https://auroraaurum.wordpress.com/

Joakim sa...

Tittar förbi din dag :)

Frolic-Eirin sa...

Du har alltid så delikate bilder!! For noen søte snøklokker!
Moulin Rouge? Beste er Roxanne sangen...
takk for titten

Micke sa...

Ingen mello här heller och filmen du kikade på såg jag 10min av.

Blir sängen istället och Vasaloppsfrukost i morgon.

Ang våren.. Vi brukar ha vår en nån dag, en vecka ;) Vi talar annars om vårvintern.

Versch sa...

Den där chokladkakan ser himmelskt god ut, älskar choklad. :)
Snödroppar är ett härligt tecken på att våren är på G. Såg de första i vår gräsmatta i fredags. :D

Vilt og vakkert sa...

Heisann... Moulin Rouge har jeg på dvd, en artig film! Har vist den for elever også i kunst-og kulturfaget..
Her snør det nok en dag, vinteren bestemte seg for å komme i mars! Noen tulipaner strekker seg mot lyset under et dekke av hvitt!
Vi har hatt vår ferie, så neste fri er påske.
Ha en fin søndag ;:OD)

Janicke sa...

De där plommonen med kardemumma, säljer du?
Att det redan gror i lådorna, ger hopp. Bara det nu inte blir för rangligt. Hoppas det gick väl med glaset!

Vonkis sa...

Ingen melodifestival... ;-)

Vonkis sa...

Vonkis
Hm, blev tydligen förvirrad av vinglaset :-D