Sidor

10 mars 2017

En kolonilott är också en trädgård


Kulturjournalisten Lars Ring och designern Jan Rundgren har två hopslagna kolonilotter i Söderbrunns koloniområde, mellan KTH och Stockholms universitet. Jag besökte dem för flera år sedan, men inser att jag inte visat så många bilder från besöket. När då Blommig fredags tema är Trädgårdsminne, passar jag på!



Huset de byggde på sin lott är inspirerat av Emanuel Swedenborgs lusthus på Skansen, men anpassat till platsen och reglerna för byggnader på lotterna.


Bonusbild; Swedenborgs lusthus på Skansen


Nu följer här en bildkavalkad från Söderbrunn, inte enbart från herrarnas lott, utan från hela området.





Vi började nämligen med att gå runt i området och hälsa på de koloniägare som var där. Det blev flera glada och trevliga möten med pratsamma människor.




Och den uppmärksamme bloggbesökaren anar att jag var där i augusti månad.






Massor av humlekottar!







Jan har designat mycket av utsmyckningarna som finns på deras lott. Som denna rostiga kruka.





Piet Oudolf är en stor inspirationskälla (ja, det gäller för mig också!). De lyckades besöka hans privata trädgård en gång när han inte var hemma. Hamnade på en visning för en fransk turistgrupp och träffade Piets fru Anja.




En av Jans krukor ger lugn och kontrast till det höga gräset.



Inspirerade av britten Edwin Luytens har Lars och Jan byggt ett avlångt vattenblänk som lockar grodor till lotten.




Lars och Jan har skrivit en ljuvlig bok om sina tankar och sitt arbete med lotten. Den heter Växtriket: att skapa en trädgård.







Ytterligare en kruka i Jans design.



En Ilex kan vara ett bra alternativ till buxbom.



På en annan lott kände jag mig förflyttad till Italien. Det lilla formatet ger möjlighet till skapande av små egna världar.



Som avslutning på rundturen bjöds det på fika. Det var skönt att sitta ner på en av alla sittplatser och njuta av sensommarsolen, uppfylld av inspiration och intryck.



Några andra (mycket sevärda) trädgårdar jag visat i bloggen är:
Jardin d'Angelique (tre inlägg)
Le Jardin d'Eden
Gunillaberg
Montacute House
Isola Bella
Annika Christensen
En italiensk konstnärs trädgård norr om Rom, med lägenhet att hyra
(Ibland behöver man onekligen kika bakåt i sin egen blogg för att se vad man egentligen har skrivit om!)

27 kommentarer:

Cari sa...

Åh vilken underbar start på dagen det blev att läsa din blogg idag :-)
Och så jag längtar efter sol och värme.

Marit sa...

Flotte hager og krukker! Den siste du viser likte jeg veldig godt.

God helg!

Carina sa...

Det är onekligen många tecken på sensommar och augusti. Vilken underbar miljö och jag tänkte wow när jag såg din krukdesign.

Ha det gott! Carina

trädgårdsdrömmar sa...

Viken härlig kolonilott.Det huset är bara så fint.Och alla vackra krukor som jag blev så kär i.
Trevlig helg

Eva Trillian sa...

Tack för en fin förmiddagsstund i en blomstrande sommarvärld!

Anita sa...

Men så trevligt att få se bilder från ditt besök hos Lars Ring och Jan Rundgren. Dom var med på en trädgårdsresa jag var på och det var härligt att se deras entusiasm när dom letade växter. Jag har också deras bok och jag tittar ofta i den. Men det var extra roligt att få se deras koloni genom dina ögon. Härliga bilder med godsaker både för öga och gom. Tack för det besöket! Och tack för länkarna till de andra trädgårdarna.

Ha en skön helg!
/Anita

Villrose sa...

Fantastisk! Kolonihager er så idylliske! Kjenner noen som har, og elsker å spasere rundt der, titte og nyte.
Nå ble jeg inspirert til å så lyse blomkarse. Lekkert i skyggen.

Susie på Stjärnarve... sa...

Vilket fantastiskt litet hus - snyggare än originalet tycker jag! Sen var ju dina bilder otroligt njutbara. Speciellt nu i det gråmulna och blöta vädret.....
KRAM/trevlig helg
Susie

Tant Otteskrufv sa...

Nejdå, jag längtar inte alls till sommaren....:)
Fy sjutton vilka härliga bilder!

Janicke sa...

Åh så roligt att du valde detta som minne! Och åh sån tur att jag fortfarande är kvar denna sommar också, annars hade jag dött av sorg o saknad.
Suveräna bilder som vanligt.

Maribel sa...

Så fint att gå omkring på ett koloniområde, där tar man verkligen hand om sin trädgård, och den ena är inte den andra lik. Härligt.
Ha en fin helg /Marika

Anjas Hill sa...

Vilken fin bildkavalkad! Tack för den.
Önskar dig en trevlig helg!
/Anja

Bellas Lantliv sa...

Så fin kolonilott! Underbara bilder.
Ha en fin helg!

Nette Cecilia sa...

Vackert ,trevlig helg ,Nette

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Åhhhhh, jag vill ha sommar nuuuuuu :D
Ha det bäst!

Maggan sa...

Det är så fantastiskt vad man kan rymma mycket vackert i en koloniträdgård. Man får mycket sommarkänsla från Dina bilder och börjar längta ännu mera efter den underbara sommaren.Ha det gott/Margareta

Mias Mix sa...

Underbart ställe! Så många små detaljer som gör helheten! Vackert!

Mias Mix sa...

Underbart ställe! Så många små detaljer som gör helheten! Vackert!

BP sa...

Otroligt läckra bilder:-) Gillar mest de rostiga föremålen såklart. Har varit där ett antal gånger då koloniområdet ligger nästan granne med Skafferiet, men jag har aldrig besökt det. Å det behöver jag inte göra nu heller, då jag fått en fin rundvandring:-)

Rost och rädisor sa...

Är så förtjust i koloniträdgårdar och brukar besöka nåt område varje sommar, så tack för tipset.
Ser helt fantastiskt mysigt ut.
Trevlig helg
/Anette

Min Lilla Kokvrå sa...

Åh, så vackra och inspirerande bilder!!
En perfekt start på dagen, ditt fina inlägg och solen ute som skiner från en klarblå himmel.
Kommer bli en bra dag det här :)

Allt gott!
Birgitta

Vonkis sa...

Så fint de har det i trädgården! Har själv funderat på att köpa en kolonilott men det är så fasligt dyrt.

Trädgård i Torslanda sa...

Men så kul att få titta in på deras kolonilott. Jag har faktiskt varit på en trädgårdsresa till England förra året där de var med så nu har jag också sett deras lott genom dig. Jättekul. Mycket inspiration.
//Helene

Veronica sa...

Underbar lott! Så kreativt och kul :)

Att åka till andras trädgårdar är så underbart kul och inspirerande..

Och vissa av dem glömmer man aldrig utan stannar i minnet!

//Veronica

Lena i Wales sa...

Vilken kolonilott!!! Jag gillar naturligtvis växterna, men dekorationerna fachinerar mej. Gillar lite kul grejer som avbrott till växterna.
Ha en skön söndag önskar Lena från ett vårlikt Wales

Anonym sa...

Härligt trädgårdsminne! Har besökt en del kolonilottsområden och fascinerats av hur fina och välplanerade många är. Kul att få följa med till den här, gillade den mycket.
Kram Kristina

cissi sa...

Vad fint! Du får mej verkligen att längta till säsongen börjar vid min egen koloni! :)