Sidor

08 mars 2017

Den enes död, den andres bröd ...


Skulle kika ut på mina koltrastar, de äter russin och äpplen så att de snart ruinerar mig, nu när snön åter vräkte ned över huvudstaden.

Men vad fick jag se på min översnöade stenfontän?

En sparvhök som kalasade på en av mina småfåglar!



Tackolov har jag moderna fönster i farstun, som det gick att fotografera genom. Mina 113 år gamla okopplade rutor som finns i resten av huset gör världen helt vimmelkantig.



När det gick förbi någon på gatan kikade höken ditåt, men satt kvar och åt vidare. Jag kunde ta hur många foton som helst, men ni slipper se alla ;-)





Efter en stund flög höken upp och satte sig med sitt byte på ställningen som min svarta gungstol hänger i på sommaren. Då blev det genast svårare att fotografera.



Uppifrån äldste sonens rum hade jag bra vy, men de fönstren var inte lika bra att fotografera igenom.


http://picasion.com/

Måste ändå ge er en gif av när höken sliter i sitt byte.



Så småningom var dramat över och jag kunde gå ut och beskåda slaktplatsen.



Nu är det en färre av mina koltrastar i trädgården.

15 kommentarer:

Cari sa...

Vilka fina bilder.
Och naturen är spännande. Och grym.

cissi sa...

Tänk så fantastiska bilder du fick i varje fall!
Ha det bra!

Marit sa...

Så flotte bilder du fikk tatt av den! Vi har spurvehauk her også, men jeg ikke vært like heldig som deg med å få tatt bilder av den. Moro med natur så tett på!

BP sa...

Fantastiska bilder - du har då verkligen rena fönster:-)

1. Hur f'n visste du att det var en sparvhök? Aldrig hört talas om.
2. Hade hoppats på att slippa se både bytet och slaktplatsen. Tycker det är otroligt äcklig om jag ska vara ärlig. Är lite finkänslig här;-)

Men som sagt - dina bilder är enastående.

BP sa...

Svar: Flaskorna innehåller ingefäraöl. Kolla här: http://www.gingertipple.com/ReadMore.html
Inget jag skulle vilka dricka, lika lite som senaste uppfinning - Lakritsöl. Men "Ginger Beer" är väldigt poppis i England har jag förstått.

Åke sa...

Så bra bilder! Men lite otäcka ja... men naturen är hård.

Janicke sa...

Stiliga bilder, grattis!

Unknown sa...

Vilket drama och vilka bilder.
/Kiki

Anonym sa...

Alltid lika intressant att komma naturen nära, fina bilder du kunde ta av dramat.
Förra hösten fick vi besök av en lika orädd sparvhök. Då var jag inte fullt lika road, för det var inte någon av småfåglarna den var ute efter utan våra parakiter! Att det var nät emellan hjälpte inte, parakiterna var ju helt livrädda och höll på att flyga ihjäl sig när sparvhöken satte sig på voljärtaket. Och där satt den lugnt kvar tills jag var två meter ifrån den, trots att jag hojtade och viftade med armarna. Slutade med att våra fåglar fick sitta instängda ett par dagar till fågeln hade gett sig av någon annanstans.
Kram Kristina

Eva Trillian sa...

Första parkett för naturens dramatiska scen!
Fascinerande och inte alls grymt eller hårt - endast människan är grym och hård. Djuren gör inte detta av någon annan anledning än att det är naturligt att äta när man är hungrig. Vi däremot ... fy, så vi beter oss!

Lena i Wales sa...

Naturen kan verkligen var grym, men fina bilder fick du! Ha det bra!

Anjas Hill sa...


Så fantastiskt fångad!

/Anja

Mias Mix sa...

Fantastiskt! Rena rama naturfilmen precis utanför fönstret!

Vonkis sa...

Snygga bilder. Mina fönster är både för vimmelkantiga och skitiga för att det ska gå att fota genom dem :-)

Susanne sa...

Men du!!! WOW vilka bilder och jag måste säga att dina fönster gav en otroligt häftig effekt på dina bilder. Ursäkta mitt uttryck... MEN vilken lycka!!! Nu är naturen grym men alla vill ju överleva och att få vara med om det här på så nära håll!! SÅ coolt!!!