Sidor

14 oktober 2011

EFIT - en solig höstfredag



07.00
Jag tänder ljus och lagar frukost.
Ljuset är resterna av Lillemans decemberljus förra året,
så det är väl dags att det bränns upp innan det är december igen.



08.00
Lilleman har ont i foten och behöver hjälp med lindningen
innan han sticker till skolan.
Hoppas att det onda är över före innebandyn på söndag.



09.00
Läser om en kvinna som bor på 11 kvadratmeter
och har plats för allt hon behöver. Imponerad! 
Fast jag kan ju inte heller se varken dator eller tv,
undrar om hon har gömt dem?



10.00
Tömmer glasugnen på stjärnor och änglar.
De ska putsas och slipas till.
Det är hög tid att få klart inför julmarknaderna!



11.00
Tror bestämt att någon har fest!
Mycket riktigt - i tallen ovanför mig sitter ekorren och kalasar.



12.00
Jag har lyckats hälla t-röd över min tröja när jag rengjorde glas
och måste byta eftersom jag stinker.
Tänk att jag hade glömt bort min fina Djurgårdströja!



13.00
Packar cykeln med kassar till återvinningen.
Sedan till biblioteket för att lämna tillbaka lånad film.
Och så handla lite mat.



14.00
Har köpt silverputs till alla glassmycken
som hängt i ateljén och gulnat,
men vågar först prova med husmorsknepet
aluminiumfolie, salt och hett vatten.
Vet inte om limmet håller. Men se, det gör det!
Här har jag gruvat mig för denna rengöring så länge!
Nu återstår bara att försiktigt trassla upp alla kedjor ...



15.00
Har fått tag i samma tulpanlökar som jag planterade ifjol,
de som blev så otroligt vackra!
Nu ska här grävas!



16.00
Går igenom dagens post och har äntligen fått frimärken.
Min förra beställning hade av någon anledning returnerats
med vändande post, varför kunde inte Posten svara på!
Jag abonnerar sedan många år på häften,
ett bekvämt sätt att alltid ha de senaste frimärkena hemma.
Dessutom kan jag alltså köpa märken
och få dem levererade hem i brevlådan.
Just denna gång hade det av någon anledning inte fungerat.



17.00
Jag har letat fram förrådet av Bailey's och Bailey's-liknande likörer
eftersom jag undrar hur länge flaskorna egentligen kan sparas.
Innehållet hamnar i vasken.
Hittar sedan en tredje flaska på vilken det står
att öppnad flaska kan sparas i tre månader i kyl.
Just den flaskan köpte jag 2005.
Ja, den hälldes också ut.


18.00
Anledningen till mitt Bailey's-avsmakande var att jag ville göra Tiramisú
och min husgudinna Nigella Lawson gjorde en gång en med Bailey's.
Nu bestämmer jag mig för att göra min vanliga.
För en gångs skull separerar jag inte äggen ett och ett i en mugg,
utan förutsätter att allt ska gå på en gång utan att någon äggula hamnar i vitorna.
Den fjärde äggvitan luktar pyton och jag får slänga allt.
Maken får köpa nya ägg på väg hem från jobbet.



19.00
Dottern äter gärna en grapefrukt eller apelsin efter middagen.
Idag sitter vi länge och pratar vid matbordet, hela familjen.



 20.00
Se, nu knäcker jag äggen ett efter ett i en mugg.
Ingen gula hamnar i vitorna.
Inga ägg luktar gammalt.

Men ...


Bonusbild 


21.00
Fyra barn och jag tittar på Idol.
Idag är "artisterna" sämre än någonsin,
bara några av flickorna är bra.
Och juryn är inte nådig.



22.00
Maken tittar inte på Idol.
Han jobbar på matbordet.
Sorterar papper.



23.00
Bara att ta hand om köket och disken,
sedan är det bums isäng.
God natt!

EFIT

11 kommentarer:

Anne-Lie sa...

Ser att det är full fart även hos dig! Men jisses nu blir det nästan stressigt - skulle ha skippat snoozandet;-))

Lisbet sa...

Omväxling och härligheter,,, timme för timme.
Väntar på fortsättningen!
Ha en fin kväll!

Charlotte sa...

Fina bilder här, som alltid! Älskar bilden av ljuset (den första), det är sån värme i den bilden!

Vackra tulpaner, jag köpte också tulpanlökar idag!

Susie på Stjärnarve... sa...

Oj då, vad du hinner med! själv är jag ju numera pensionär och kan därför bara göra 2-3 saker på en dag, resten av tiden spenderas framför datorn!!
TREVLIG HELG
Susie

Micke sa...

Det är full rulle här som alltid.. Det fixas och donas och jag vet inte vad!

Cari sa...

Tulpanlökarna var det dem du hittade till bra pris på Lidl?
Jag köpte vita och röda på Brunnsvikens trädgård förra helgen. Hoppas de kommer upp i vår.

Therese Skoogh sa...

Vilken otur, både med kaffelikören och ägget!

Och visst var Idol annorlunda idag?

Härlig EFIt med trevliga bilder.
På återseende.

Mvh Therese

thinki.se sa...

Frimärken har stor åtgång i denna familjen me' =)

n i e n n a sa...

Kikar in på din EFIT-dag - fullt upp med andra ord :)
Önskar en trevlig helg!

Sirpa sa...

Fina efit-bilder men synd att du inte fick bild på den kalasande ekorren ;-)!

Susjos sa...

Fint som vanligt! Tja, Idol var sådär igår. Som du säger, några av tjejerna var bäst- bäst var nog blonda Amanda!