Sidor

27 september 2013

En solskenshistoria


En dag när jag stod i en av butikerna i Gamla stan, kom det in en tysk turist som halvt förtvivlat undrade var hon kunde få tag i en svensk femöring. Det var det enda hennes dotter önskade sig från Stockholm, helt ovetandes om att vi inte haft femöringar sedan 1985. Anledningen till att hon önskade sig myntet, var att Karlsson på taket brukar handla för just en femöring.

Jag bad henne skriva ner sin adress och lovade att kolla om jag kunde hitta något mynt någonstans.

Letade runt här hemma, utan resultat. Så småningom frågade jag på Facebook och jomenvisst, det var många som hade femöringar i sina gömmor. En av dem skulle jag träffa redan nästa dag!

Jag gjorde i ordning ett (nästan) anonymt kuvert, tejpade fast 6 femöringar på ett papper och skrev Karlsson, Stockholm, Schweden som avsändare. Jag frankerade med den snygga Astrid Lindgren-frimärkeskartan, trots att det egentligen var mer än vad som behövdes. Eftersom kuvertet var begagnat kunde man, om man var lite klurig, lossa på adressetiketten och hitta min adress under.

Och häromdagen kom ett brev:


Förutom den fina teckningen och Elisabeths brev hade mamman också skrivit ett långt brev där hon berättar att hela dotterns klass hade blivit förbluffade över mynten och hade olika teorier om hur och varför brevet kommit. Dottern är 8 år och det här var en av de bästa saker som någonsin hänt henne, hon är nu övertygad om att magiska saker kan ske.

Roligast är nästan första delen av mammans brev där hon måste förklara sig ifall att jag inte är rätt person, inte är den som skickat pengarna.

Och rarast är hennes inbjudan att jag ska höra av mig om jag kommer i närheten av Hamburg, så att vi skulle kunna ses.

Jag ska skriva ett svar. Måste ju berätta att jag är med som statist i den gamla Karlsson på taket-filmen ...

8 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Hurra för dig som hjälper till att hålla magin levande i världen! :))
Underbar berättelse - mer då för att den är sann!

Krylla sa...

Det underbaraste jag läst på länge! Blir alldeles lycklig och tänker på en liten tjej i Tyskland ♥
Många kramar

Susie på Stjärnarve... sa...

Vilken helt fantaaastisk historia, den visar verkligen att man skall vara hjälpsam mot sina medmänniskor! Man blev alldeles varm i kroppen när man läste den!! :-)
Sen till nått helt annat; Jag ser verkligen fram mot att få läsa om växterna i Italien!
KRAM - TREVLIG HELG!
Susie

Elisabeth sa...

Åh! Vilken rar liten historia! (även fast jag inte kan tyska och förstå hennes brev) Det var verkligen fint av dig att skicka flickan 5 öringar! =)

BP sa...

Vilken solskenshistoria! Helt underbart! Tycker du är toppen att skramla ihop femöringarna! Men hur mycket du fick tillbaka! Fantastiskt!

Göran S sa...

Underbar historia,roligt att göra ett barn glad!

aino sa...

men en sån härlig historia! gott gjort av dig!
aino

Cari sa...

Vilket underbart sammanträffande (att du varit statist i just den filmen).
.