Sidor

26 februari 2018

Kulturtanter i farten


Nu blir det ett långt inlägg med många bilder, men så har jag hunnit med en hel mängd roligheter också. Veckan började med två arbetsdagar i butiken sedan mötte jag min tillresta vän Annika


och vi gick till Söder för att shoppa på Gudrun Sjödéns rea. Ska man vara en äkta kulturtant ska man bära Sjödéns kläder, så nu fick jag mina första klänningar. Reapris 200:- styck.



Sedan promenerade vi till Hallwylska museet, ett ställe jag varmt rekommenderar. Här ska man gå på guidad tur, gärna flera gånger för de olika turerna är inte varandra lika. Man kan också gå tematurer, men det har jag inte gjort än.



Just nu är här en utställning med kläderna från Ingmar Bergmans filmer. Den är en del i 100-årsfirandet av Bergman och mycket intressant.



Jag kunde för mitt inre se skådespelarna när de hade kläderna på sig, så starka minnen väcker de!



Många detaljer att nörda in sig i.




Nu har vi fått snö i stan också och som vanligt finns där ingen plats för den. Sedan jag tog bilden i onsdags har vi fått ännu mer, just nu bara det vräker ner och jag måste skotta även hos grannen då Lillhunken åkt på sportlov.



Vi gick till Bagdad Café i Medelhavsmuseet, en liten pärla utan trängsel. Satt i lugn och ro med våra goda räksallader.



En promenad till Sibyllans tehandel på Sibyllegatan innan vi skiljdes åt. Jag hade fått ett så gott Earl Grey på Bagdad Café och när det nu kom från min egen hovleverantör ville jag köpa lite med mig hem. Plus mitt vanliga favoritte som bara finns här (och på NK) - Sir Williams.



Just det ja, de nya muminmuggarna och några glasblommor ingick också i dagens shopping!



Torsdags morgon och vi tog färjan till Djurgården.



Annika hade aldrig varit på Junibacken, så vi gick dit och åkte i det lilla fina sagotåget.



Kikade runt lite på utställningarna och reafyndade i butiken.



 Åt lunch i restaurangen där jag och maken en gång hade vår bröllopsfest (mycket lyckat med 25 barn bland gästerna).



Promenad längs Strandvägen i det vackra men kalla vädret och sedan följde jag Annika till tåget.



Hade vi kunnat synkronisera våra kalendrar bättre så hade hon också varit med på kvällen då jag åt middag med flera av våra gemensamma vänner på Esperia. En supergod trerättersmeny var erbjudandet jag bokat. Grillad Saganaki var förrätt, en fårost som påminner om Halloumi utan att gnissla.

På fredagen njöt jag av OS och skidskyttarnas guld. Hade en allmänt lugn dag.
På lördagen var det EFIT och besök på Långholmen.



Igår träffade jag Yvonne och vi åkte till Prins Eugens Waldemarsudde.



Här pågår en färgstark utställning med Sigrid Hjerténs konst.





Men också en liten utställning med minimala stygn i silkestråd. Superpilliga och vackra broderier av Suzy Strindberg.



Fiket på Waldemarsudde var överfullt, vilket gav oss möjligheten att leta rätt på Skroten som jag läst om men aldrig besökt.



Ett väldekorerat café med mycket god räksallad. Hit ska jag självklart gå igen, i sommar när uteserveringen är öppen.



In på Liljevalchs för att se Vårsalongen. I år tyckte jag att den var väldigt svart och dyster. Många konstverk som gav ont i magen, men självklart också en del som jag tyckte om. Bland annat detta kol- och blyertsporträtt av Marielle Göthberg.



Mycket tänkvärd är installationen med Bea Szenfelts alla barn i papper.



Mest inspirerande tyckte jag att Gun Callmers broderi var - det gjorde mig riktigt glad!





Yogafigurerna i lera är en upplevelse att se i verkligheten. 365 stycken i olika positioner, ett mastodontjobb av Stefan Bennedahl.



Mera stygn, nu i form av tre broderade klassiker av Eva Kitok. Ja, detta förstår ni ju att jag gillade!





Klart udda konstmaterial är löparbanebeläggningen gummigranulat som Lars Valinger använt sig av, eller hur?

Ja, där tog sedan veckan slut och nu är det en ny. Inga nya kulturtantsupplevelser är inbokade utan enbart egentid, det ska bli skönt! Börjar veckan i butiken, undrar om några kunder tar sig ut i snöfallet?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fantastisk konstresa jag råkade komma på.
Underbar början på en grå måndag.
Tack så innerligt fr

Ruth i Virginia

Eva Trillian sa...

Tack för en fin kultur-tur :)
Ska ni titta på broderierna igen. Fantastiska!

BP sa...

Oj, sååååå kulturell du har varit den veckan. Borde räcka året ut, men jag tvivlar;-)
Skrattade gott åt "som äkta kulturtant ska man bära Sjödéns kläder". Här skulle jag stryka "kultur;-).
Liljevalchs Vårsalong däremot var en behållning. Nu har du och jag ju lite olika smak (precis som det ska vara). Broderier till exempel är inte min grej, men Bruce och London Calling var riktigt bra, annorlunda stuk. Ansiktet gjort av löparbanebeläggningen gillade jag inte, men tror att gummigranulatet hade gjort sig bättre med byggnad till exempel. Idén att återvinna gummigranulat är strålande.
Hoppas du hade inte alltför tråkigt i butiken och att några kunder tog sig dit trots vädret.

Anita sa...

Oj, vilken kulturvecka! Grattis till Sjödénklänningarna! Inser att jag har mycket kvar att se i huvudstaden. Bor troligen för nära men inte tillräckligt nära. Hallwylska museet, varför har jag inte varit där t.ex. funderar jag på. Och Junibacken! Vilket härligt ställe att ha bröllopsfesten på. Och så blev jag sugen på Saganaki. Vi hade en grekisk restaurang här i stan förut med enormt god Saganaki och rejäla portioner. Jag åt den alltid till förrätt och så orkade jag knappt varmrätten, härliga minnen. Prins Eugens Waldemarsudde har jag däremot besökt väldigt många gånger. Den färgstarka konsten kan jag tänka mig värmde lite extra i vinterkylan. Gun Callmers broderi gjorde mig också glad för att inte tala om klassikerna, Kul!

Kram Anita

http://kraka.moah.se sa...

Oj så mycket kultur du hann med! Vårsalongen hade många fina saker i år tycker jag. Framför allt var det många spännande material och tekniker. Jag har också en bloggpost om mitt besök på vårsalongen.

Rost och rädisor sa...

Grymt svag för fritt broderi och min samling av lingarn växer. Nån gång ska jag sätta igång : D
Man kanske skulle kunna anställa dig som guide när man är i Staden. Du har ju koll på så många trevliga ställen...
Allt gott
/Anette

Anita Malta sa...

Känner mig nästan mållös!!! Ja, det var inte igår jag var på besök här hos dig men jisses vilken fantastisk utflykt jag plötsligt fick vara med om. Du har verkligen dokumenterat riktiga godbitar från Stockholm, bortsett från snöhögen då ;-)

Åhh.. vad jag njuter av alla dessa konstverk och platser du visar. De flesta helt underbara, allt så snyggt fotograferat och presenterat. Känns att jag riktigt längtar efter att resa till min forna hemstad och och kalla mig kulturtant för en vecka eller två. Finns sååå mycket i huvudstaden som jag glömt, platser som jag aldrig besökt och nya som tillkommit sen flytten till Malta år 2000. Tack Anni för den fina upplevelsen som dina ord och bilder förmedlar, nu ska jag återgå till mitt arbete här framför datorn men så mycket piggare jag känner mig helt plötsligt :-D Önskar dig en riktigt fin helg Anni!! Hälsningar // Anita Malta 20+!