Sidor

19 februari 2018

Tjejhelg och Kapten Zoom


En minihelg med tjejerna, bara fredag till lördag, startade helgen. Men nej, vi flög inte. Planet stod vid parkeringen till COOP i Norrtälje där Ulla och jag handlade maten.



Vid stugan i Roslagen var det lite mer snö än hemma, men inte så pass att vi behövde skotta fram parkeringen.



På med värmen och igång med en brasa så att de fjorton graderna steg till en drägligare temperatur. Det luktade väldigt mycket bränt damm om spisen som inte använts sedan förra vintern. En död bålgeting låg på rygg i askan.



Karin och Cari kom lite senare, vi fikade först och öppnade sedan bubblet.



Så lagade jag maten. Och så åt vi. Och såg på film. Och somnade.



Nästa morgon gick jag upp först av alla. Hur ofta händer det? Jag gjorde te och tänkte läsa lite bok, men hann inte mer än kolla mobilen förrän Cari kom tassande.



Vi fick lite problem med frukosttillagningen eftersom en säkring gick när jag drog på ugnen. Vi fick väcka Ulla så att hon kunde ta sig in i teknikrummet och slå på strömmen.

Efter frukost åkte Karin vidare och vi andra började dra oss hemåt.



Så här års är inte så mycket öppet i Roslagen, men fina Wira Bruk kan man alltid lita på.



En ovanligt fräsch och god räkmacka till lunch och ett besök på konstsmidesbutiken, men inga inköp.



Världens vackraste trädkoja såg jag redan i somras, men den var lättare att se nu när det inte var löv på träden.



Kojan har uppenbarligen fått bli symbol för bruket, med all rätt!



På söndagen blev det mest OS-tittande, men sedan tog Lillhunken och jag en promenad till Vällingby och Sankt Tomas kyrka där "Morfars band" hade familjekonsert. Mellangrabben och hans flickvän kom med tunnelbanan från stan, så morfar blev glad över att några av barnbarnen dök upp. Han och orkestern spelade musik bland annat från Nötknäpparen, Star Wars och Peter och vargen. (Men bäst i mitt tycke var stycket från Snövit; En gång är prinsen här, som spelades enbart på klarinett och bas i ett jazzigt arrangemang.)



Berättare till Peter och vargen var Anders Linder som gjorde en kort och överraskande entré som Kapten Zoom redan till Star Wars-musiken. Nog är det härligt med människor som bjuder på sig själva!




17 kommentarer:

Olga T sa...

Oj vad mycket roligheter! Trodde först att morfar var Anders Linder ;)
Musik är härligt!! Vad spelar morfar för instrument tro? Själv spelade jag klarinett i min ungdom men det är inget jag saknar och för ett par år sedan sålde jag den, då den legat obrukad i minst 25 år.

Olga T sa...

PS: Fick inte igång filmen.

Anita sa...

Oj så mycket du hinner med. Det låter som du haft en härlig helg Anni! Tur att jag är skaldjursallergiker, annars skulle jag väl ha inhandlat räkor och gjort en äggmacka för den du åt till lunch på Wira Bruk såg ju för läcker ut. För att inte tala om miljön i rummet där du intog mackan. Annars så blev jag helt betagen av den vackra trädkojan. Har suttit länge och studerat detaljerna, både den "verkliga" och den fina på affischen. Verkligen sagostämning! Trevligt också med familjekonsert. Förstår att morfar blev glad när barnbarnen kom och lyssnade.

Ha en fin dag!
Kram Anita

Anonym sa...

Vilken fullspäckad helg, låter och ser trevligt ut det du hittade på. Och trädkojan... Ojojoj! Tur mina barn har vuxit ifrån sådant, så fin den är! Fast vi håller ju på och snickrar kaninhus och de måste man också "fixa till" lite. :)
Önskar dig en fin vecka!
Kram Kristina

Stare Ström sa...

Vilken härlig helg!

svar: Tack för din kommentar om kungsfiskaren! Inte ofta jag ser den sitta så still på samma gren och låta solen skina på sig. Jag hade tur! Jag ser den oftare som ett turkos streck som far fram över vattnet.

Violen sa...

Med så många trevligheter måste du väl ha fulladdade batterier nu inför den kommande veckan!
Ha det gott!

Olga T sa...

Sv:Ha ha ha 😂! Ohemult! Trodde det var ngt ni tagit från mumintrollen. Men det ordet finns ju. Nu fick jag ett nytt ord i min vokabulär!

BP sa...

Alltså den första delen i stugan lät då inte så värst attraktiv, undantag maten. Å då tål jag inte en räkor;-)

Wira Bruk är alltid ett säkert kort. Har besökt bruket några gånger under sommartid, men det är ett tag sedan. Kojan är ju helt suverän. Bygget påminner lite om vissa hus i Harry Potter böckerna.

Åsså "lite" musik på det och din aktiva helg var slut;-)

Nej, filmen fungerar inte. Själv har jag inte ens lyckats med att filma något, än mindre ladda upp videon. Bilder är ett betydligt säkrare kort;-)

Paula Merio sa...

Det var verkligen en snabb tjejträff, hoppas ni hann avhandla både personliga och världsliga aktualiteter.

Mia Eggimann sa...

Mycket räkor där, men det är så gott. Jag hoppas jag orkar göra min räksoppa imorgon.

BP sa...

Svar: Hahaha! Nu har jag kollat in den lilla, lilla filmsnutten. Å du har helt rätt, har inte den blekaste vem kapten Zoom är, och sådana föreställningar är inte mitt stuk heller. Tur att vi alla har olika smak.

Susjos sa...

Du hinner med massor som vanligt! Så mysigt med en tur till en stuga med tjejer i Roslagen, blir lite sugen att åka upp faktiskt, men jag vet att det är råkallt i huset nu..men mysigt att kunna elda i öppna spisen! Maten ser så mumsig ut!
Wira bruk, minns att de har en utomhusshow varje sommar, just ja, Wiraspelen heter den. Såg den för en massa år sedan ( svägerskans sambos barn skulle vara med) och den var jättehäftig med hästar och massa musik utomhus, tror minsann att Martin Stenmarck hade den manliga huvudrollen om jag inte minns fel? Minns att det var så vackert där uppe! Å vilken koja, wow!

Anders Linder är ju underbar!! Å som Kapten Zoom, love it!!!

Aha, du såg verkligen oss på direktsändningen i lördags, trodde först inte att det var möjligt, men en kollega hävdar också att hon sett oss, så då kanske det stämmer att vi syntes i bild nån sekund, haha!
Nu måste väl Mariette ha en bra låt på lördag och gå och vinna hela tjottaballongen!!!! Kram!

Rost och rädisor sa...

Vilken mysig helg även om strömavbrottet kom emellan.
Fullkomligt makalös trädkoja. Lite svårt att avgöra proportionerna, men ett barn skulle alltså kunna traska upp, eller???
I lite mindre skala skulle det blivit ett underbart fågelbord. Jag är helt såld på såna här skapelser. Den som målat av är också duktig.
Allt gott
/Anette

Olga T sa...

Nu har jag sett filmen! KspteK Zoom minns jag från förr :)

Olga T sa...

Kapten Zoom skulle det vara..

Annette sa...

Wira bruk ja, jag måste verkligen ta mig dit snart. Vi har tänkt så många gånger att vi skall dit när det är julmarknad, men de senaste åren har tjejerna haft danslektioner både lördag och söndag i Knivsta, och då har det blivit för sent för julmarknad efteråt. Men man kan ju åka dit när det är andra årstider också, så det skall jag göra, och äta en sådan där räksmörgås :)

Anders Linder som Kapten Zoom, jag minns fortfarande hans fras, trots att det väl var i åk 2 jag såg honom på tv: galaxer i mina braxer, sade Kapten Zoom. Han är lika pigg och full av energi fortfarande ser jag :)

Eva Trillian sa...

Kapten Zoom still going strong! :)