Sidor

10 november 2019

EFIT - på fars dag


Novembers första EFIT - Ett Foto I Timmen infaller på fars dag. Jag har som tradition att ringa min pappa och önska honom en bra kommersiell högtidsdag, men just detta år ska han och mamma faktiskt få komma på middag. Vi är flera som dokumenterar just denna söndag och alla samlas vi på Mickes EFIT-sida.


8.00
Maken har fixat mitt te, nu brygger han sitt kaffe.



9.00
Har suttit på verandan och sett hur regnet övergått till snöblandat.
Försöker fånga det på bild vid ytterdörren, men se det går ju inte.



10.00
Frukost!
Brickan är av Nadja Wedin, det enda mönster hon har i blått.
När äldste sonen och jag julshoppade i hennes pop-up-butik förra året,
löste han snabbt julklappen till mig (och sin pappa och sina morföräldrar!).
Duken är en gammal gardinlängd som jag fick av grannfrun när vi bodde i stan.
Passar perfekt på köksbordet!



11.00
Maken tål busväder bättre än jag,
nu har han släpat in trädgårdsmöbler i lusthuset.



12.00
Här pågår mösstickning i en färgskala som inte är min.
De som är klara ska med till butiken imorgon. 



13.00
Dukar bordet och dammsuger.
Lillhunken berättar om filmen han såg på i natt.



14.00
Grannkillen knackar på dörren för att berätta
hur mycket han uppskattar manschettknapparna
han fick i studentpresent i våras.
Han är intresserad av att se på fler modeller,
så han får en ask med de jag har hemma plus adressen till butiken.
När jag sedan drar igång en glasugn konstaterar jag att det är blott 8 grader i ateljén.



15.00
Jag blandar getost med egenodlade ugnstorkade tomater



16.00
Det är mörkare än bilden visar när jag tänder lyktorna.



17.00
Hinner sitta med benen högt och kolla på hockeyn.



18.00
Bubbel och rågskålar med crème fraîche och stenbitsrom.



19.00
Fast bilden är tagen tidigare,
för jag missade att fotografera under middagen.
Maken strösslar granatäppelkärnor över salladen.



20.00
Fixar efterrätten, grunden är en kaka jag bakade igår.
Serveras med portvinskokta plommon och en klick vispgrädde.



21.00
Alla är mätta och nöjda.
Mellangrabben dukar ut innan han går
och mina föräldrar går strax efteråt.



22.00
Vi vet inte hur det gick i hockeyn, så nu ser vi resten av matchen.
Här väntar Tre Kronors nye förbundskapten (exdjurgårdaren) Garpenlöv på
att det finska målet ska dömas bort eftersom målgöraren
slog klubban i nacken på (exdjurgårdaren) Reideborn.



23.00
Avslutar dagen med stickningen
och ett av de många programmen om Berlinmuren.

Och så lägger jag in en bild som borde kommit förra helgen.
Då pyntade jag huset så fint när fotbollsgrabbarna vann SM-guldet.


13 kommentarer:

Karoleen sa...

Så mycket ni hann med idag och så mycket gott ni ätit! Kul med manschettknapparna!

http://kraka.moah.se sa...

Du hann mycket under din dag. En massa god mat har du fångat på bild också.
Ha en fin måndag!

Maribel sa...

Hej Anni!
Snygga manschettknappar och fina mössor. Rågskålarna ser riktigt goda ut.
Det blev en fin farsdagsmiddag.
Ha det bra /Marika

Michaela Lejonberg sa...

wow vilka mysiga bilder på hus o trädgård (o de andra med). mysig dag ni fick.

Tack för värmande kommentar.
Mår bättre idag. men har fortfarande ont. Men nu blir det röntgen på fredag

BP sa...

Snyggt dokumenterat! Du är verkligen ett under av effektivitet:-)
Mössorna, som du inte gillar passar mig perfekt, åtminstone den orangea och den lila;-)
Å att du inte lyckades få med det snöblandade regnet är jag faktiskt bara tacksam för;-)
Vad gäller ishockey hade du inte missat nåt alls, om du inte tittat på matchen i efterhand alltså. Ingen bra start för Garpenlöv. Har en känslan av att han inte kommer att vara långvarig på posten...
Ja, du är ju Djurgårdare, så jag få gratulera till det välförtjänta SM-guldet. Är nöjd med Hammarbys brons också;-)

Micke sa...

Jag är efter alla år fascinerad av allt det blå.. Det är mattor och brickor och jag vet inte vad!

Flaggan låtsades jag inte se ��

Mia Eggimann sa...

Rågskålarna såg riktigt goda ut, ska jag nog testa.

Mias Mix sa...

Mysig dag! Fantastiskt snygg bricka. Och smart att ha gardinen som duk 😊 Kul med egengjorda manschettknappar.

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Getost med egenodlade ugnstorkade tomater ... mmm! Förresten, mmm till den andra maten också. Nadja Wedin har jag en del av, dock inget blått, har aldrig sett något i blått men det fick jag se nu. Mycket vacker bricka.
Och till slut! Ett stort rungande ... lite försenat ... GRATTIS till SM-guldet. Gillar det pyntade huset!

Ha en bra dag och var försiktig med knät!

Kram Anita

Lena i Wales sa...

Vad du hinner med!
Städning, god mat, fika, stickning m m.
Vad kreativ du är!
Vad mörkt det är redan kl 16, här i södra Spanien blir det mörkt först efter kl 18.
Hockey känns långt borta.
Ha en bra dag!

Lena i Wales sa...

Jag hittar inte din email adress på bloggen. Skulle gärna vilja ha adressen till din butik.

Violen sa...

Det märks att du gilla blått! Det finns något blått i nästan alla spännande bilder du bjuder på idag!
Ha det gott!

Paula sa...

Blir ju nästan tårögd över vilken fin farsdagsmiddag du fixat. Samtidigt får jag erkänna att jag dreglar lite. Bara lite, jag fick ju inte se allt gott!