Sidor

18 november 2019

Påsöm - en hel helg med färgstarkt broderi


Om ni bara visste vilken trevlig helg jag har haft! Två hela dagar i underbar kulturmiljö med glada väninnor och en sprudlande inspirerande kursledare, självaste Anna-Karin Jobs Arnberg!

Vi har lärt oss brodera påsöm, en teknik från Floda i Dalarna. Vi har lärt oss hur mönster byggs upp, vilka stygn som används var och hur påsöm skiljer sig från skånebroderier.



Vi fick var sin broderisats, med påritat mönster, garner och nål. Alla fick samma, men resultaten blev helt olika - bild på detta kommer längre ned.



Vem som valt denna färgkombination anar ni ju. Här har jag just fäst första tråden och ska ge mig på att brodera.



Vi hade ett antal förebilder att kika på, alla med samma mönster men olika färgkombinationer.




Här är vi igång!

Mitt på bordet ligger en skinnväska med broderiet, en sådan ska mitt broderi också bli. Anna-Karin samarbetar med Clurigt som laserskär skinn från Tärnsjö garveri, så mitt (blåa) skinn är redan klippt och perforerat och kommer därmed att vara lätt att sy i. Hemslöjden säljer färdiga materialsatser där broderimönstret skiljer sig en aning från det vi gjorde.



Så här såg kursdeltagarnas alster ut när vi avslutade allt igår. Några har valt att rita av Anna-Karins mallar, köpa material, nysta garn eller rita egna mönster istället för att brodera på kurstid, några broderade hemma på lördagskvällen. Två var helt klara med broderiet:



Min dotter (hon är ju broderiproffs)



och jag! Jag köpte två garn som inte ingick i påsen, en grön nyans som passade min färgskala bättre och en blå som gjorde att min stora blomma inte försvann i bakgrunden.

Det jag tyckte var svårast var oväntat nog de små ljusgröna bladen, de klarade dottern betydligt bättre (såklart!). Sedan blev mina "förgätmigej" inte så förgätmigejiga - kan bero på att jag sydde dem framför teven efter något glas rött på lördagskvällen.

(Visst sjutton kan jag länka till Trädgårdfägring även om blommorna är broderade!)

12 kommentarer:

Anita sa...

Men så roligt Anni! Verkar ju hur kul som helst. När jag såg stora samlingsbilden med alla broderier gissade jag vilken som var din och det var en korrekt gissning :) Dessutom så har du ju signerat den med ett A. Den är jättefin och visst syns det att dottern är proffs! Och så klart att du ska länka till TrädgårdsFägring.

Kram Anita

Nette Cecilia sa...

Intressant sömnad ,det kan bli lite annorlunda med vin som sällskap ,men jag tycker det ser bra ut ! Kramen Nette

Paula sa...

Wow och wow, självklart kommer tekniken från Dalarna, säger hon som pöser av stolthet. Inte bara kurbits som vi är duktiga på. Fantastiska blomster som verkligen behövs när mörkret därute slukar en med hull och hår! Varför kan inte jag handarbeta, så mycket kul jag har missat i mitt liv! Numera är ju artrosen i fingrarna en tydlig nackdel, men jag har aldrig fått en nål eller ett par stickor att passa i händerna. Men, beundra andras alster är jag jävligt duktig på om jag så säger själv!
Årorna du pratar om, de är ju inte vinster utan själva lotterna. När dragningen är över lämnas årorna tillbaka och används vid nästa omgång igen. Då får man köpa sig en omgång åror till! Väldigt klimatvänligt må jag säga.
Men du, hur hittade du denna roliga helgkurs? Och var höll ni till? Du skulle rakt av passa in på Gemsweeklyphotochallenge också där temat denna vecka är TRÅD! Då fattar du att det är betydligt svårare för mig att hitta en lösning till temat...men det ska gå, syauktionen levererade!
Tack för vackraste blomstren jag sett på flera månader!

Mias Mix sa...

Så jättefina! Och så roligt att folk fortfarande broderar. Känns som om många hantverk är på väg att dö ut. Din dotter verkar duktig på mycket. Hon har ärvt din konstnärliga ådra. Tack för senast! Alltid lika mysigt att ses. Sitter och kollar fotbollen nu och det gör säkert du också. Ska unna mig lite glass, det får man göra när man är förkyld.
Ja väldigt jobbigt med katten, skulle berätta för er när vi sågs men vi hade så mycket att prata om så jag glömde bort det just då. Idag har jag storstädat mitt kontor. Väldigt tomt där inne utan henne.
Ha det så bra! Kram

BP sa...

Jaa, idag hade du kunnat länka till Sanna också, då hennes tema var "tråd".
Har alltid beundrat brodöser, deras tålamod och fingerfärdighet. Min mamma var duktig på det, men definitivt inte jag.
Måste säga att du har helt rätt. Din dotters brodyr är finare än din. Den är mera "levande" och "färgsammansättningen" är vassare.
Detta sagt av någon som varken kan brodera eller är så värst förtjust i broderier heller;-)

Maribel sa...

Hej Anni!
Vad fint ni har broderat, det är inte lätt att få stygnen så jämna och fina. Kul att se hur olika de blir beroende på färgval.
Ha det bra /Kram Marika

Violen sa...

Wow, vilken helg med nål, tråd och gemenskap! Härligt färgglada alster, riktiga glädjespridare!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vilken rolig helg! Spännande att se hur olika de fina resultaten blivit.
Ha det gott!
Birgitta

Susanne Granholm Carter sa...

Så fint!!! Vad kul och inspirerande att träffas på det där sättet :) Kul att se hur olika det kan se ut fast alla har samma mönster.
Önskar dig en trevlig helg :)

Anna sa...

Så otroligt vackra mönster och färger! Blev så himla glad av dem! Du får gärna skicka mönstret!
// Anna

Carina sa...

Låter spännande och väldigt fint resultat. Såg en dalmas som pysslade med skinn och läder på TV häromdan och de visade från två dagar. Andra dagen hade han en fotsid vit skinnkappa med fluffig päls nertill och under en klassisk? dalmas dräkt i svart med några få fräcka broderier. Att brodera på blått skinn låter inte helt lätt...

Kram, Carina

Vonkis sa...

Så mycket vackert. Brodera med vin som sällskap låter spännande. Om inte annat kan man nog överraska sig själv lite när man väl ser resultatet.