Sidor

22 april 2020

EFIT - en aprilonsdag varm som en sommardag

Onsdag och dags för aprils andra EFIT - Ett Foto I Timmen. Andra som dokumenterar sin dag en gång i timmen hittar du på EFIT-sidan.


7.30
Nyduschad och påklädd öppnar jag ytterdörren
för att kolla om jag ska ta första tebaljan ute.
Men riktigt så varmt var det inte.
Ser ni rishögen?
Det är hägg, syren, gammal häck och diverse andra grenar.
Här röjs det för fullt!



8.30
Fyller på ekorrmaten.

 

9.30
Tömmer diskmaskin och ställer in i skåp.

 

10.30
Har haft ett av många frustrerande samtal med mamma.



11.30
Pratar med ekorrarna.

 

12.30
Rensar bland krukorna på trädäcket.
Ställer de med perenner bakerst och de som ska fyllas med plantor främst. 



13.30
En gammal spretig häck har grävts bort och måbär planterats.
Två plantor blev över, så jag testar om de kan trivas i det mörka hörnet
framför piprankan (som står i resterna av en blå kruka).



14.30
Har röjt barr och kottar på det lilla trädäcket vid ateljén.

 

15.30
Fikar med distans med väninnan som bakat bullar.
Jisses, vad jag längtar efter mina tjejträffar nu!



16.30
Kollar in den där som inte heter Messi.
Stilig typ!
Tänk att få så mycket blom redan året efter plantering!



17.30
för att ekorrarna grävde upp allt.
Sedan såg jag hur de grävts sig under korgen för att komma in i planteringen,
då lade jag en gammal sänghimmel ovanpå korgen
(den passar också till nyplanterade kålplantor).
Nu får jag se två små marodörer slita och kämpa för att få bort tyget ...





18.30
Lillhunken har övningskört till jobbet,
så nu fixar jag middag tills maken kommer tillbaka.

 

19.30
Efter middagen sätter jag maken i arbete.
Mer syren ska sågas ned och släpas till den redan överfyllda högen.
En försummad del av trädgården ska snyggas till.



20.30
Nu var det lååångt ned till golvet och de nytvättade tårna.
Dags för (kladdigt) somriga naglar!



21.30
Ser Love and Friendship på SVTPlay
och skrattar gott åt damernas åsikter om män. 



22.30
Tar sista bilden i arbetsrummet när jag ska föra över alla bilder.
Sedan blev det ett telefonsamtal med äldste sonen,
så jag borde väl klämt in ett foto till?

Istället för det skriver jag godnatt!

13 kommentarer:

Annika sa...

Man blir så glad när man ser ditt blå hem.
Vad är det ekorrarna vill ha tag i?

Marit sa...

Så vakre bilder av ekorn hos deg! De er så søte.
Den Magnolia har jeg også og den blomstrer her akkurat nå. Magnolia x lobneri 'Leonard Messel' heter den :)
Det var mange blomster på din!
Klem fra Marit

Lena i Wales sa...

Att vi båda gillar blått lär inge undgå i våra sista inlägg!
Fastnade lite på de vackra blå dörrarna på dit vitrinskåp också.
När ekorrar vill ha något, så får de tag på det, vad än man gör. De är otroligt påhittiga.
Gott med bulle och trevlig med "en på lagom distans fika".
Ha det bra!

Karoleen sa...

Oj vad ekorrar ni har! Vi försöker hålla dem ifrån träden hos oss då hunden ÄLSKAR att jaga och skälla på dem, och det vill vi helst inte att han gör. =)

Violen sa...

En hel del trädgårdsarbete! Inte bara du och din man jobbar där, ekorrarna har också mycket att stå i. Kul att du visa bilder på dem, de är helt underbara!
Vi har ingen egen trädgård längre, bara några rabatter där vi kan påta lite. När vi var i Holland i april förra året köpte vi 20 tulpanlökar med oss hem och planterade efter konstens alla regler. 4 st har kommit upp och en av dem har en knopp! Dåligt utbyte av det köpet. Men som väl är har vi andra tulpaner som blommar och syrenerna har fina knoppar.
Ha det gott och se upp så du inte stöter på Coronaviruset! Vi lever socialt distanserade och det är då inte så kul.

http://kraka.moah.se sa...

Så otroligt söta ekorrar du har!

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Den där som inte heter Messi är ju fantastisk. Och att du fått så många blommor redan första året. Härligt med alla dina blå krukor. Hoppas du blir nöjd med måbärshäcken. Min grönskar för fullt nu. Släppte upp den lite för snabbt för att få insynsskydd så den blev lite gles. Har därför gjort en specialare i två år nu där jag klippt ner vissa grenar nästan ända ner medan de andra får vara kvar i den höjd jag vill ha den. Det har fungerat jättebra. Massor med nytt kommer nerifrån och den börjar bli riktigt tät och fin. Kommer att kapa ytterligare några i år.

Ekorrungarna må vara små marodörer men vansinnigt söta marodörer. Hoppas du lyckades överlista dom med sänghimlen.

Önskar dig en fin dag. Inte lika varmt idag men grönskan har kommit för att stanna ...

Kram Anita

Susanne Granholm Carter sa...

Haha, förlåt om jag sitter här och skrattar högt för mig själv :) Kan inte låta bli att skratta åt dina kreativa och påhittiga små marodörer du har som gäster. Att dom är nedrans så charmiga och väldans söta ger dom ju lite förlåtelse... Eller kanske inte ;) Det finns ju gränser förstås.
Vi hade besök av en ekorre i stugan i helgen. Vi har speciella matare där för ekorren men dessvärre har vi inga nötter eller annat gott. Allt har tagit slut men ska försöka få tag i lite gottis tills vi åker dit igen. Man blir ju så glad när man hör dom komma nerför träden och sen ser dom skutta på staketet :) Önskar dig en trevlig helg!! Kram

BP sa...

Har förstått att det är väldigt bråda dagar för alla er som har en trädgård. Det är väl på något sätt tur i oturen att Castor är stängd för dig. Nej, jag menar såklart inte inkomstbortfallet utan allt extra tid du nu kan lägga på din älskade trädgård. Hoppas ni har en släpkärra till bilen - för ellt bråte alltså.
Bilderna på Kurre & Co är helt underbara. Så smarta de är och envisa. De är ju så söta att man knappt kan bli sur på dom heller. Tycker nästan att du borde "dressera" dom lite som vilda husdjur;-)
Röda fotnaglar. Här blev jag besviken. Trodde du skulle måla naglarna blått;-)

Maribel sa...

Hej Anni!
Jag älskar dina ekorrar, de tar sig friheter, men vill nog bara hjälpa till. Det blev en hel del gjort i trädgården, känns skönt när man ser resultat av det man gjort. Ljuvliga magnolia.
Ha det gott /Kram Marika

HWIT BLOGG sa...

Vilka näpna ekorrar :) Låter som en skön dag och du hann med mycket!
Härliga bilder också...söndagen rullar på och idag tar jag det bara lugnt.
Kram från Titti

Kristinas oas sa...

Sicka små marodörer till ekorrar! Hoppas de inte förstör allt för mycket i sin upptäckariver.
Kram Kristina

Vonkis sa...

De där ekorrarna alltså. Envisa rackare helt klart!