Sidor

04 juni 2020

Försommaren, den bästa tiden på året!


Nu blir det mycket trädgård. Mycket. Det är där jag är så här års, inte inne vid datorn för att läsa blogg, inte inne vid teven för att se film, inte inne i köket mer än nödvändigt.

För er som storknar på blombilder börjar jag med några djur!

Ekorrarna tycks ha flyttat ut nu. Det är bara en eller två som kommer, men aldrig samtidigt.



Nötskrikorna är inte så skygga längre, de har fattat vem som lägger ut nötter åt dem. Här sitter en och väntar på att jag ska ge den mat.



Samtidigt sitter koltrasten precis bredvid mig och bjuppar på mig för att den inte får sina russin. Tycker att det är helt onödigt att jag ska fotografera nötskrikan just nu.



Den där magnolian som skulle vara en Black Tulip har tröstat mig med flera fina stora blommor, så liten den är. Det är okej, men tänk så läcker den varit som mörkt röd!



Den Genie jag köpte samtidigt är i alla fall röd, men betydligt sparsammare med sina blommor trots att plantan är större än den förra.



På min vita buskpion frös knopparna bort tidigt, men den rosa-röda blommar för fullt nu.



Om förra året var ett rosenår tycks detta vara ett rhododendronår. Som de blommar!



Min rosa ormrot sprider sig för varje år och är extra snygg vid de gigantiska vallmoknopparna. Jag har aldrig haft så mycket vallmoknopp som i år, snart förändras min ljuva rosa-lila (och ogräsfyllda) rabatt till en skrikande orange-röd.



Så glad över den snöbollsbuske jag köpte, den belönar mig med finfin blomning och jag hoppas så att den ska trivas.



Men kolla här! Nu slår blåregnet ut runt verandan, med start i det varmaste hörnet.



Allt detta spret är blomknoppar! Och detta är bara en bit av det ena hörnet på verandan!



Lökängen är överblommad, nu får vi se om alla blåklockor och prästkragar kommer att ta över eller om det bara tänker se skräpigt ut.



Alliumlökarna slår ut en efter en. I min rosa-lila färgskala, som sagt.



De två små blåregn jag köpte förra sommaren, ett rosa och ett vitt, har övervintrat fint och växer så det knakar. Där blir det inga blommor i år, för jag vill ju att de ska växa till sig först.



Grönsakslandet då? Min potager. Jodå, det växer där också. Sockerärtor, tomatplantor, purpurkål, spetskål, rabarber ...



... sallad ...



och blåbären blommar som tokiga.



Maken gjuter trampstenar för fullt, det blir två nya varannan dag. Nästa helg (14 juni) är det årets öppna trädgårdar, men tills dess har vi nog inte hunnit ner till växthuset. (Ja, trampstenarna ska grävas ned också, det är sådant jag har Lillhunken till)



Fjolårets grönkål är bortrensad. Jag har ätit upp alla blad och fryst in en del av blommorna i iskuber.



Andra vändan med häcksaxen tog jag igår kväll. Här ansas inför trädgårdsvisningen och jag vill inte att det är stubbiga pinnar som syns då.



Glaset jobbar jag dessutom med. Just nu pimpar jag prismor med pärlor, ett pilljobb jag kan ta med in till Gamla stan och pyssla med mellan de få kunderna. Vi har öppet måndag till torsdag just nu, de tre av oss som kan ta oss till butiken. Hoppas på att våra gotländska hantverkare ska kunna komma och göra sina arbetsdagar snart. De äldre hantverkarna lär inte få jobba på länge. När han som åkt till Chile på semester får komma hem, har vi ingen aning om.



Ikväll kommer de stålpinnar jag beställt till mina glas"blommor", så imorgon ska här limmas blomskaft. Hoppas det blir bra! I glasugnen som just nu svalnar ligger ännu fler blommor.



Ett nytt glasbord ska jag försöka få ihop. Hoppas att årets taktik fungerar bättre än fjolårets, då löstes limmet upp av gjuthartsen och lade sig som en ful hinna mellan glascabochonerna.



Maken och Lillhunken har påbörjat utbytet av gamla trasiga slipers mot nya, ett tungt jobb. Får se hur långt de hinner inför visningen.

Igår satt jag och lyssnade när Äldste sonen presenterade sitt Masterarbete, på onsdag tar Lillhunken studenten och nästa lördag ska närmaste släkten ha en enkel mottagning för honom. På söndagen är det som sagt trädgårdsvisning och innan dess ska jag jobba i butiken tre dagar, varav den första idag.
Bara att tvätta händer och inte komma för nära andra så ska det nog gå vägen!

18 kommentarer:

Lena i Wales sa...

Fantastiska bilder av djur, blommor, grönsaker och ditt hantverk.
Ha det bra!

Susanne sa...

Vilka underbara bilder <3 Kan det vara ett "Vallmoår" Jag tror inte vi haft så mycket vallmoknoppar som vi har det här året. Och en efter en slår dom ut. Likaså rhododendronbusken. Jösses vad det blommar!
Tror bestämt att jag köpte snöbollsbuskar förra året men kommer inte ihåg till 100%... hur som helst så är buskarna fulla av löss och bladen är allt annat än vackert utslagna. Har sprayat med ohyrsmedel och tänkte idag gå ut med såpalösning så håller jag tummarna att det hjälper. Har du något annat knep kanske...
Vilka härliga trampstenar ni gör :) Klart man ska använda familjen till hjälp! Man kan inte bara curla ;) (pratar för mig själv )
Hoppas ni får några besökare i butiken. Jag såg ett inslag på nyhetsmorgon i söndags där dom vandrade runt i Gamla Stan... Det var helt folktomt... Så sorgligt!! Nu håller vi tummarna att det löser sig snart och att den här c-skiten tackar för sig och lämnar landet. Många är vi som drabbas på olika sätt.
Ta hand om dig och lycka till med festligheterna (student och trädgårdsvisningen) Kram Kram

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Helt rätt inställning Anni! Det är i trädgården vi ska vara den här tiden på året. Just nu har jag en liten vilopaus dock och det fick bli vid datorn och din blogg.

Vilka ljuvliga bilder på fåglar och ekorrar. Skulle blivit överlycklig om jag tagit dom.

Den där som skulle vara en Black Tulip var ju ändå väldigt snygg. Genie också men jag föredrar nog den som inte var Black Tulip.

Har du en pion som blommar redan. Min svavelpion har visserligen blommat ut men den kommer alltid en månad innan alla andra. Men mina pioner har bara små knoppar ännu. Det är väl den där skillnaden i våra mikroklimat igen förstås :) Eller också så är din pion helt enkelt en tidig sort.

Vacker rhododendron. Min röda som heter 'Fantastica' är helt översållad med blommor så ja, det verkar vara ett rhododendronår. Rosa ormrot var en trevlig bekantskap. Snöbollsbuske har jag också en ... som ännu inte blommar. Och lyckliga du som har blåregn. När du visar bilden kommer jag att tänka på England.

Lökängen följer jag med spänning. Och din potager verkar välfylld. Här står det mesta på vänt fortfarande men växer så det knakar gör det. Tramstenarna blir jättefina.

Låter som några hektiska veckor ligger framför dig. Men trevliga saker. Och allt går säkert bra. Det där med att hålla avstånd och tvätta händerna i tid och otid sitter liksom i ryggmärgen nu :)

Ha det nu så bra med alla kommande aktiviteter och njut av sommaren och trädgården!

Kram
Anita

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Anni!
Så härliga bilder och nog håller jag med dig, i alla fall när det gäller trädgård, försommarträdgården är helt underbar och precis som du njuter jag men har de sista dagarna börjat längta efter regn för en del växter har börjat inta markläge. Kanske kan vi få lite nederbörd i morgon, hoppas, hoppas.
Ha det gott!
Birgitta

Vonkis sa...

Du får ösa på med hur mycket bilder på blommor, buskar och träd du vill. Jag njuter i fulla drag.

Blir lite imponerad över att du kan se att det är två olika ekorrar som kommer på besök när de inte kommer samtidigt.

BP sa...

Fantastiskt fina bilder på fåglarna, bland annat. Du kan vara glad att du har kunnat vara tvångsledig i några månader nu, för då kunde du ju jobba heltid i trädgården. Men då kunde du kanske inte göra jobben du gör nu.
Hoppas att du får sålt nåt i butiken och att Gamla Stan inte ligger lika öde som de senaste månaderna. Nu får man ju resa igen i Sverige, så några turister lär väl förhoppningsvis besöka Gamla Stan.

Maribel sa...

Hej Anni!
Fina pioner och magnolior. Blåregn är så himla fint. Det trivs verkligen hos dig. Jag får nog prova en gång till. Min ormrot sprider sig också, försöker hålla koll, men den är envis. Fina bilder på dina trädgårdsvänner.
Ha en trevlig helg /Marika

Janicke Henrikson sa...

Så mycket fint och spännande du har i din trädgård! Önskar att jag kunde komma på trädgpårdsdagarna men det går inte. Jag har också noterat rhododendron i mitt närområde - och alla syrener. Mycket blommar som tokigt i år.

Maggan sa...

Så härligt att ha Fåglarna så nära då får man ju studera dem på nära håll.
Trädgården behöver mycket omsorg den här tiden på året och det gör att man gärna tillbringar mycket tid i den för det är ju så roligt att se när trädgården vaknar till liv igen.
Så jättefina trampstenar och så mycket fint som blommar i trädgården.Ha det gott/Margareta

Carina sa...

Härliga bilder och den fina kombon av ormrot och vallmo var så läcker. Två så enkla att odla men så vackra tillsammans. Men... den skrikorange färgen är lite problematisk men hos mig växer den bland grönt ogräs :)

Måste skaffa mig minst en, säkert fler snöbollsbuskar. Jag vill ju kunna skatta dem på blommor utan att det syns.

Det skulle vara roligt att sen din trädgård en försommar. Spänd på kombinationerna av växter och ditt glas :)

Kram, Carina

Susjos sa...

Ojojoj så läckert det är i din trädgård! Synd att jag jobbar nästa helg,annars kanske jag kommit på trädgårdsvisning.
Hoppas du får bra dagar i butiken.
Kram och ha en bra nationaldag!

Violen sa...

Jag tittar väldigt gärna på blommorna i din trädgård! Det är en väldigt vacker tid nu, försommaren är en härlig tid både i och utanför trädgården. Utefter vår promenadväg blommar massvis av syrener och nyponbuskarna håller på att slå ut med sina rosa blommor.
Ha det gott och ha fortsatt fina stunder i din trädgård!

Mias Mix sa...

Du tillbringar ju ofta mycket tid i din vackra trädgård, men det blir säkert extra mycket nu inför trädgårdsvisningen. Vilka roliga tramp-stenar. Såna kan ni sälja på marknader bredvid dina glas-alster. Full fart med trädgård, jobb och firande. Och ändå blir allt så annorlunda nu i corona-tider. Bra att de gamla slipper jobba. Jag har varit och gjort antikropps-testet men hade tyvärr inga antikroppar. Så bara att fortsätta akta sig, sprita, använda handskar mm. Ta hand om er! Kram

Bosse Lidén sa...

Jag gillar allt. Dina djurfoton, blommor & växter och din inspiration & kreativitet m.m. Hoppas det mesta hinner bli färdigt till visningen. Här på ön är årets trädgårdar inställda. Jag som tidigare i år tänkt att eventuellt ha med det som en egen kategori på bloggen.
Visst är försommaren underbar.

Ätliga trädgården sa...

Full rulle! Kommer nog att bli sa bra alltihop. Finns mycket att titta på. Imponerad av att kålen övervintrar så fint. Det klarar den inte här.
Ha det så gott och lycka till
/Anette

Paula sa...

du har sådan energi så den tar andan ur mig medan jag läser. Samtidigt blir jag så glad, kan inte minnas när jag var så inne i livet och allt som händer. För så är det tyvärr, jag är gammal och grå och trött, men ännu hänger jag med. Och gläds oerhört över dina projekt, din glädje, din spontanitet o ditt fina konstnärskap.

Kristinas oas sa...

Mycket att fixa med, lycka till med öppen trädgård! Blir en snygg gång ner till växthuset, men så många gjutningar det blir.
Hoppas lökängen blommar lika fint nästa vår.
Önskar dig en fin helg!
Kram Kristina

Eva Trillian sa...

Dina trädgårdsbilder ÄR min trädgård. Storkna är inte med i ekvationen :)