Sidor

29 juni 2020

Fem trädgårdar, fem fingar, fem dagar


Igår arrangerades Tusen trädgårdar runt om i landet. Även om det inte var hela tusen trädgårdar som var öppna, så fanns det verkligen tillräckligt många att välja mellan här i Stockholms omnejd. Vi valde att ta en road trip västerut och jag hade valt ut fem olika trädgårdar som jag hoppades att vi skulle hinna med att besöka. Det skulle bli 30 grader varmt igen och risken fanns att det skulle bli kö utanför i dessa coronatider. Vi startade därför hemifrån tidigt, när det fortfarande bara var 25 grader varmt.

Först tog vi oss till Bålsta och Tant Otteskrufvs trädgård. Vi var allra först på plats och kunde i lugn och ro vandra på de slingrande stigarna i trädens skugga. Min första reaktion var att alla växter var så mycket större än hemma i min torra trädgård, här var miljön mycket fuktigare trots att Tant Otteskrufv ansåg att hennes trädgård var torr. Hon berättade att hon anlagt flera våtbäddar för att behålla fukten i rabatterna.



Trädgården var full av busiga detaljer som inte alla syntes vid första anblicken. Självfallet gick mina ögon till det blå, men här fanns även dinosaurier och kottekossa med kalv bland mycket annat.




Mycket återbruk som fått nytt liv i oväntade kombinationer, här är jag säker på att barn i alla åldrar gillar att upptäcka detaljerna.



I växthuset var det skuggat med blått!



Eftersom vi var första besökarna kunde jag också fynda en blomsterhylla till dottern, likadan som den jag för två år sedan köpte i Nederländerna.



Från Bålsta körde vi till Vallby by, söder om Enköping, och Mari Magnussons rosendröm. Jag vet inte om jag sett så många rosor på en gång förut! Konstaterade att jag måste både pyssla om de jag redan har och dessutom plantera fler! Man kan inte få för många rosor!



Trädgården gick i ljusa färger med vita snickerier och alla blommor i en vit-rosa färgskala. Den kändes både engelsk och fransk på samma gång och förde tankarna till den romantiska delen av Jardin d'Angelique i Normandie, men med öppnare ytor.



Ser ni bänken som döljer sig under blomsterprakten? Tyvärr ger det hårda ljuset inte bilderna rättvisa.



Samma bänk i annan vinkel.



Den underbara kombon av pion och rosor!

Självklart fanns här också ett gigantiskt grönsaksland, massor av sittplatser i både sol och skugga, en stor sakta gungande säng, den murade grunden till ett med all säkerhet magnifikt växthus som ska byggas av gamla fönster och många besökare som liksom jag bara bedårades av romantiken.



Norr om Enköping ligger lilla Härnevi och här har grannarna Pia och Lisa samma intresse för trädgårdar, de åker på gemensamma inspirationsresor och har varandra som bollplank.

I Pias trädgård var rabatterna böljande och kantade med rostig stålplåt. Rosenportalen med Constance Spry hälsade välkommen.



Mina ögon drogs som så ofta till detaljerna.



I det här hörnet fann vi både omsorg om detaljer, stora ormbunkar och behaglig skugga.



Trädgården var omväxlande med näckrosdamm, sittplatser, många gröna former, avgränsande formklippta häckar och växthus i trä. Här fanns bikupor, höns och guldfiskar. Poolen var undangömd och insynsskyddad med röd byggnad och snickerier.



Det fanns stengångar, grusgångar och smala stigar. Höga gräs och vattenblänk i tunna. Att Pia gillar gräs och ormbunkar var tydligt.




Från Pia gick vi en kort stig för att komma till Lisas trädgård. Här fick man lite herrgårdskänsla, penseldragen var bredare. En stor stenruin med växthus lade ribban högt.




Snygga färgkombinationer, allt måste inte vara vitt och skirt för att vara romantiskt.



En stor del av trädgården var uppdelad i striktare raka rum, med större ytor av samma växt. Lugnande gröna toner och stora vattenspeglar. Runda klot mot raka häckar. Elegant.



Överallt fanns keramik i form av kurviga damer, figurer och blommor. En mycket rogivande plats.



Vid Härnevi plantskola pausade vi, tog en räkmacka och shoppade lite växter. Man skulle kunna tro att jag köpte rosor, men jag höll mig faktiskt till mitt Piet-Oudolf-urval och köpte en rosa kransveronika (har vit och blå sedan förut) och fler fackelblomster. Nu när det blivit behaglig temperatur ute ska det ju vara möjligt att plantera och jobba i trädgården igen.



Vi passade på att bjuda in oss på en titt på underverket i Enköping, brorsonens fem dagar gamla son. Fem små fina fingar, fulländade. Vi bjöds på fika och fick en så mysig stund tillsammans. Storasystrarna var uppspelta till tusen och självklart väldigt stolta över sin fina lillebror.

Tanken var att vi skulle passa på att gå en vända i Drömparken, men det kom faktiskt lite regn så vi får återkomma!



Sist ut var Wåhlins trädgård i Skokloster. Det här var en Stilig Välskött Trädgård. Ja, med versaler.



Här var berget framtaget och stora - gigantiska- stenar baxade på plats för att skapa terrasseringar och rabattkanter, gångar och trappsteg. Det kändes att varje växt, varje träd och varje sten var placerad med stor eftertanke.



Växter och material var utsökt valda och kombinerade, gräsgångarna minutiöst välklippta.



Till komposten kom man via formklippta buxbomskvarter.



Att denna trädgård utsågs till Årets trädgård i Sverige 2010 förvånar mig inte det minsta!

Fulla av intryck och inspiration kom vi hem till vår snustorra gula gräsmatta, band upp en ros som kastat sig ut från rabatten och lagade lax till middag. Sedan såg männen i mitt liv på den nya komedin om Eurovision på Netflix. Jag försökte härda ut, men efter en stund bara vägrade jag att se mer. Äldste sonen kommenterade lugnt:
- Jag undrade hur länge du skulle stå ut.

13 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Men, vilken trevlig dag ni verkar haft och vilken trevlig dag jag fick nu när jag, utan att lyfta på rumpan, fick följa med in i några trädgårdar. Dom blå kopparna och skuggväven i blått var ju som gjorda för dig. Och vilken tur att du kunde fynda en blomsterhylla, så läcker! Ser framför mig hur vacker den kan bli med prunkande växter.

Och rosprakten! Enormt vilken växtkraft. Men rosorna är som galna i år, även de få stackare jag har. Vackert med den alltid så ljuvliga Constance Spry som hälsade er välkomna. Har för mig att det var David Austins första ros. Mina ögon drogs till den blå pallen. Älskar nämligen pallar. Är så praktiska och vackra att ha i uterummet med blommor på. Den kurviga damen som speglar sig i vattnet och hostan som är så osnigeläten och fin och även den speglar sig ... vackert!

Räkmackan ser god ut men inget för en skaldjursallergiker som jag. Och det lilla underverken ... gosingen.

Dagens sista trädgård, oj så fin! Första bilden med den röda rosen, den lilla sittgruppen och utsikten! Förstår också när jag ser dina bilder att den utsågs till Årets Trädgård 2010.

Läste om Eurovision-filmen igår och anade att jag inte skulle orka med den. Nu känner jag mig än mer övertygad :)

Tack för att du tog med mig till dessa trädgårdar. Ha nu en fin kommande vecka. Kanske kan vi få lite regn som hjälper våra torra gräsmattor och rabatter.

Kram Anita

Violen sa...

Vilken dag ni hade! Och stort tack för att du delar med dig med fantastiska bilder. Otroligt fina trädgårdar och så olika de är.
De fem små fingrarna är ljuvliga! Kul att ni kunde träffas så att ni kunde se underverket!
Ha det gott!

Nette Cecilia sa...

åh så underbart att få följa med på den vandringen . Varmt ser jag att ni haft också . Här har jag jobbat som bara den i värmen rekordmycket kunder senaste vecka då här lättade på reglerna för 70+ folket .Vi har ju ingen corona här nu .
Underbar kaffekoppar i blått o jag förstår dina ögon som såg dom . Kramen Nette

BP sa...

Är man som du trädgårdsentusiast, har en trädgård själv och har besökt ett antal anläggningar i Europa så måste det har varit som att komma till sjunde himlen. Speciellt den första trädgården måste väl ha tilltalat dig, för allt var ju blått.
Beundrar faktiskt alla dessa entusiaster med gröna fingrar. Själv skulle jag aldrig orka, inte kunna heller för den delen. för det ligger ju faktiskt en massa arbete bakom sådana trädgårdar.

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilka vackra trädgårdar du besökte. Så olika, och fina. Gillar hyllan du fyndade. Vilken fantastisk rosenträdgård. Många fina detaljer på dina bilder.
Ha det gott /Kram Marika

Annette sa...

Otroligt fint! Så inspirerande att se kreativa trädgårdar där allt inte är placerat som hos så många andra, och där det inte ser ur som vilken villatomt som helst. Älskar lummigheten. Man inser hur mycket arbete sådana här välskötta och fantasifulla trädgårdar tar, om jag jämför bara med hur lång tid det tar att vattna de få pallkragar och krukor jag har.

Eva Trillian sa...

Det är fantastiskt med alla ni blomster och trädgårdsfantaster som faktiskt är intresserade av att GÖRA och inte bara titta :) Jag, som en av de som älskar att se på prakten, tackar å tittar-kategorins vägnar ;)
Tack för din kommentar hos mig :) DU hade inte fel. Men som sagt: VÄLDIGT mycket djupare!

Lena i Wales sa...

Wow, vilka trädgårdar och gullig liten baby.
Min väninna i Tullinge var me di Tusen trädgårdar, skulle ju har skrivit om detta på min blogg innan, får bättra mig till nästa år.
Stort tack för att du tog oss med till dessa underbara trädgårdar!
Ha det bra!

Mias Mix sa...

För någon som är så trädgårdsintresserad som du måste det vara en dröm att åka runt bland andras trädgårdar, njuta, få idéer och inspiration. Många fina trädgårdar och jag kan inte riktigt bestämma vilken jag tycker bäst om, rosor och pioner är ju alldeles underbart! Är också svag för vatten. Allra bäst var ju självklart den 5 dagar gamla bebisen!! De är ju bara för goa, luktar så mycket bebis och väcker alla moderskänslor i en. Samtidigt som jag aldrig har varit någon småbarnsförälder på det viset utan uppskattat när barnen blir lite äldre och man kan göra saker ihop med dem.
Sv: Vad konstigt med annonserna, så många! Jag har inte medvetna annonser men har heller inte betalat för att få reklamfri blogg. Men jag går ju själv in på min blogg ibland och det är väldigt sällan det kommer upp reklamrutor. Och jag tänker på BP, hon skulle nog aldrig fortsätta besöka min blogg om hon fick så mycket annonser! Skumt.

Maggan sa...

Vilken underbar trädgårdsvandring i olika trädgårdar man blir alltid så inspirerad och får så många idéér som man kan ta till sin egen täppa.En fin blomstertrappa hittade du även och den lilla söta bebisen ej att förglömma verkligen så fin och fulländad.Ha det gott/Margareta

Carina sa...

Vilka fina och vackra trädgårdstips du visar :) Själv åkte jag ingenstans den dagen... ..har för mig det spöregnade. Jag tänker att det är fascinerande hur man, vi, dem skapar så olika uttryck med i princip samma material. Vi pratar sten, träd och buskar, vattenblänk, trä till projekt, färg och ja listan är ju inte jättelång. Och trots det så olika. Jag hade gärna besökt alla 5 :) Men om jag bara får välja en så kanske den med gräs och ormbunkar eller så borde jag välja en som är så olik min som möjligt - kanske den superskötta :)

Kram, Carina

Kristinas oas sa...

Tack för att vi fick följa med till fem fina trädgårdar! Hade gärna besökt dem alla! :) Roskaskaderna var ju maffiga och den med ormbunkar och gräs så fin.
Och att besöka en liten nyföding var ju det finaste av alla pauser.
Kram Kristina

Vonkis sa...

bara var 25 grader varmt...

Jag älskar när du har varit och besökt trädgårdar eller berättar om er fina trädgård. Finns det någon sida man kan besöka för att hitta trädgårdar att besöka runt om i Sverige? Den enda trädgård jag kan komma på att jag besökt är Ellen Key Strand.

Eurovisionsfilmen föll inte mig heller i smaken, jag snabbspolade faktiskt förbi när det var för mycket av Will Ferrell, har lite svårt för hans humor. Ikväll såg jag dock en annan film från Netflix, Wine Country. Den var faktiskt helt ok.