Sidor

03 augusti 2020

Även ekorren gillar blått garn


Jag har fäst min klematis på en portal med hjälp av ett blått garn min väninna i Yorkshire en gång skickade som present (tillsammans med annat trädgårdsrelaterat). Eftersom det inte har hållit har jag tyckt att det var en konstig kvalitet på något som trots allt är tänkt för trädgården.

Ända tills jag fick syn på den här lilla gynnaren som rev och slet i mitt garn!



När hon väl fått loss det var hon helt utpumpad och satt länge stilla på samma plats.



Sällan har det varit så lätt att få fotografera henne.



Till sist lade hon ifrån sig garnet i rönnen och skuttade ned för att äta de frön och nötter jag lagt ut.



Nästa dag låg garnet fortfarande kvar. Ett ekorrminne är nog inte det bästa ...

En film som visar hennes arbete:



11 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Hon är så fin ... och vilka jättefina bilder du fick av henne. Får se nu hur länge garnet ligger kvar innan hon hittar det igen :)

Kram Anita

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilken härlig underhållning du har. Så söt.
Ha det gott /Kram Marika

Violen sa...

Så ni har ett gemensamt intresse du och ekorren! Tänk att ni båda gillar blått och det är ju en härlig färg. Väldigt fin bildserie du bjuder på!
Ha det gott!

Lisbet sa...

Har du funderat på att göra en barnbok med lite text av dina fantastiska ekorrbilder? De är ju så härliga!

BP sa...

Hahaha! Härliga bilder och en himla kul filmsnutt:-) Fru Kurre ser ut som ett barn som ätit blåbär. Så jag skrattade:-)

Ätliga trädgården sa...

Så roliga och fina bilder! Få förunnat att få uppleva ekorrars egenheter och dessutom komma så nära.
Här fylls bona med ull från min marktäckning i landen.
Allt gott
/Anette

Maggan sa...

Så underbar film nog förstår man varför hon var helt slut efteråt tur för henne att det fanns mat att hämta för det behövde hon verkligen efter en sådan ansträngning.Jag förstår att hon gillar blått det är ju en fin färg.
Ha det gott/Margareta

Mira sa...

Underbar liten korre. Jag har sett något liknande här hemma, men det var de rifsiga ändarna av tvättlinan som åkte in i den lilla ekorrmunnen.

Marit sa...

Så fine bilder du fikk tatt av henne :)
Ekirn er veldig gode på å gjemme ting til senere bruk, men de er ikke så gode til å finne det igjen :)
Ha det godt.

Lena i Wales sa...

En sådan liten luring med ögon känsliga för blått!
Ha det bra!

Janicke Henrikson sa...

Fniss, ekorrminnet får mig att tänka på mitt eget - ekorminne är bättre än det obefintliga myggminne jag brukar köra med. Dina bilder på lilla marodören är verkligen fantastiska!